2011 och sociala medier

Sociala medier växer in sig som en självklar del av Internet. Det digitala är en del av vardagen och året har både konsoliderat plattformar men lika mycket vårt användande. Iphone, Androidbaserade smartphones har skapat en snabb tillväxt av mobila internet liksom förändrat hela vårt sätt att lyssna på musik och det förs nu även över in i TVn. Sociala nätverken blir mer och mer likartade men samtidigt också strukturerade utifrån sin egen funktion – och året har inneburit stora omgörningar av både Twitter och Facebook – och självklart födelsen av Google+.

2011 är nu inne på sina sista dagar. Många gör årsavslut och berättar om allt som hänt i världen och självklart gör Deepedition DigitalPR detsamma. Jag kommer inte ta upp alla saker som hänt runt hårdvara (och fr a hur Apple slutligen sköt sin egen pr-maskin i sank med iphone 4S), eller Steve Jobs död och liknande utan försöker samla ihop lite runt sociala medieplattformar och vad som hänt där.

En del av kommunikationsstrategin och konsolidering av tjänsterna

Starkaste utvecklingen under året har företagen stått för: användandet av sociala medier har under 2010 gått från något som företagen försiktigt prövade på till att bli mer och mer bli en del av kommunikationsstrategin för många företag – eller åtminstone att det i budgeten inför 2012 är en självklar del av mediakakan. Om man förut valde att satsa på en blogg som var relativt ofarligt så är det nu Facebooksidor och Twitterkonton som är mycket viktiga, Linkedin håller på att bli ett självklart verktyg för allt HR-arbete.

Redan förra året såg vi hur sociala medier började att konsolideras, genom uppköp och olika samarbeten. En lista av årets uppköp visar hur de stora köper upp kunskap och säkrar egna tjänster genom att köpa upp mindre konkurrenter (Facebook köper Gowalla, Google köper Postrank, Twitter köper upp diverse tredjepartsapplikationer och tjänster) medan mindre specialiserade tjänster köper upp närliggande tjänster för att på så sätt bredda sin nisch (bit.ly köper Twitterfeed). Det som fr a är slående är dock hur de stora företagen utanför den direkta sociala medie-hypen börjat att aggressivt köpa upp företag för att snabbt kunna komma med på banan: Salesforce kanske mest aggressivt genom ett antal köp av exempelvis Radian6 och inte minst det stora köpet som Microsoft gjorde av Skype.

Mobilen är viktigare än någonsin: bilder och lokalisering följer på det

Starkast har dock mobila utvecklingen varit även om den fortfarande är i ett tidigt skede för mainstreamanvändaren. Den snabba utvecklingen där Android är störst numerärt men där appanvändning och ”surfning” är vanligast hos Iphone/Ipad-användare innebär att 2011 var bara början på den utveckling som snabbt kommer göra det mobila internet större än fast internet, och varje sajtägare tvungen att tänka mobile first. Genom att både IOS och Android haft stora framgångar och användandet av appar för sociala nätverk ökat starkt. Under julen 2011 så laddades 242 miljoner appar ner bara under en dag och 6,8 miljoner Android- och IOS-enheter kopplades upp enligt en approximering.  Smartphoneutvecklingen är tätt sammankopplat med sociala medieutvecklingen och en snabb utveckling av tjänster inom augmented reality, positionering/lokalisering och inte minst möjligheten att arbeta varsomhelst hursomhelst.

Bilder och lokalisering har varit viktiga trender i år. Även om det fortfarande är många som inte riktigt vet vad tjänsterna handlar om är det fler och fler som använder dem – och genom att det blir enklare och enklare att använda dem via mobila applikationer så byggs hela lokaliseringstrenden delvis av sig själv. Facebook Places med de check-inerbjudanden har inte stoppat Foursquare att växa rejält även i år; och deras möjligheter när det gäller att enkelt ge affärsinnehavare möjligheten att skapa erbjudanden för den som checkar in – gratis.

Och bilder – jag har skrivit om det tidigare för företagen: att börja berätta sin story genom bilder. För applikationer till smartphones har växt rejält – inte bara i de vanliga: Facebook och Twitter som byggt in bildfunktionaliteten utan också Instagram och nu även Path och Pixable. Mängden bilder som vi tar ökar lavinartat och vi visar dem för fler och fler eftersom det är enklare att strukturera sina album på Facebook – och man får direkt återkoppling.

Alltid redo, alltid musik och film där man vill ha det

Delningar mellan olika sociala nätverk är en viktig bas för marknadsföring men idag handlar det också om att kunna ta med sig arbete, kunna dela saker mellan kompisar och på olika sätt låta varje dokument, bild eller presentation bli … social. Den mobila utvecklingen och det sociala nätverket innebär att vi idag förväntar oss och söker sätt att hela tiden ha alla våra viktiga delar närvarande i alla våra uppkopplade enheter. Det gångna året har varit ett år där ”molnet” diskuterats mycket och blivit verklighet på många sätt – inte minst genom att tjänster som Dropbox och deras mindre konkurrenter blivit vida spridda, där man enkelt synkroniserar sina olika filer mellan datorer, mobiltelefoner och surfplattor. Stora företag har injicerat det sociala i sina kontorpaket under året och trots att vi fortfarande ser ohyggligt många arbetsplatser som fortfarande blockerar tillgången till sociala medier (inklusive inom företag som satsar på att vara synliga och arbeta med sociala medier i sin marknadsföring) så har 2011 inneburit startskottet för social computing.

Men det här har också inneburit en förändring hur vi konsumerar underhållning. Under 2011 dog plastbitarna. CD och DVD-skivor blev snabbt den gamla tekniken. Spotifys nära koppling till Facebook innebar dels att tjänsten i grunden blev social då varje låt du lyssnar på syns i Facebook Tickern men Spotify är bara en i raden av nya tjänster där både Apples Itunes och Googles Music-tjänst omskapar sättet vi hanterar vår musik på: din musik inte längre är filbaserad utan strömmas till valfri enhet. Nästa steg är att samma distributionssätt flyttas över till TVn och såväl Apple TV som andra liknande enheter eller spelkonsoler kopplar enkelt ihop digitala kanaler (se SVT Play på TV genom att koppla din Iphone 4S via Airplay till en AppleTV). I julhandeln var det första gången som en TV-tillverkare hårt marknadsförde sin SmartTV som är kopplad till internet.

Sociala nätverken snyggas till och fortsätter växa

Bland de numera klassiska nätverken har LinkedIn bättre och bättre under året lyckats att öka sin relevans inom det professionellt sociala även om det fortfarande mycket handlar om ett online-CV. Genom att öppna upp sitt API och ge utvecklare möjligheten att utveckla smarta lösningar runt din LinkedIn-användare via sitt Labs. Användarbasen ökar stabilt.

Youtube fortsatte att vara extremt stort och under 2011 innebar det att 48 timmars innehåll laddas upp varje minut och varje månad används tjänsten av 800 miljoner användare. Genom att dels satsa på att visa film över nätverket från de stora bolagen och gjorde också en rejält redesign av både navigation och användarupplevelse – framförallt när det gäller att ge en bättre överblick över att prenumerera på intressanta kanaler och haka på sina sociala nätverk – något som få av användarna hittills gjort enligt statistiken.

Just stora förändringar i design har varit en av senaste halvårets återkommande nyheter runt de stora nätverken: Facebooks Timeline och Twitters #letsfly handlar om helt nya sätt att skapa användarupplevelse. Självklart handlar det om att hålla användare kvar när jätten Google försöker ta en bit av kakan.

Möjligheten prenumerera på andras statusuppdateringar utan att behöva bli vän med personen är en av de många nya funktioner som Facebook släppte under året. Facebook hade i år som mål att nå 1 miljard aktiva användare vilket inte nåddes men ändå har plattformen en gigantisk impact på användarnas dagliga liv – en insikt om att vi aldrig tidigare haft något liknande. Genom att man vuxit till 800 miljoner aktiva användare (4,7 miljoner svenskar) per månad under året och att användandet av Facebook på mobiltelefoner har exploderat liksom att företag börjat att på allvar se Facebook Pages som en viktig marknadsföringsplats och kundserviceplats, har Facebook också implementerat flera nya funktioner som Checkin DealsTimeline, Edgerank och en mängd nya funktioner liksom ett antal ny annonsformat (sponsored stories kommer att implementeras inom kort och förändra en hel del av hur vi tänker annonsering. Inom utvecklingsbiten är de viktigaste delarna att man helt valt att använda canvas och applikationstänkandet, att Open Graph 2.0 implicerar helt nya möjligheter och att (vilket kom som en liten chock) man kräver ssl-kopplingar för appar. Facebook kommer inte att dö på länge än – och genom att de snabbt nu tar steg in i mobila internet blir det än mer en hubb för människors hela nätnärvaro.

Twitter skulle man lätt kunna tro blivit ohyggligt stort under året som gått men det är snarare så att vi i Sverige visserligen nästan dubblerat användarbasen men generellt är det jämförelsevis få svenskar som twittrar. I början av året gjorde Hampus Brynolf och Intellecta Corp en undersökning om kom fram till att det fanns 91316 svenska twitterkonton. Årets Svenskarna och Internet-undersökning kom fram till att det är 7-8% av Internetanvändande svenskar som twittrar vilket innebär ungefär 140-160k aktiva svenska konton vilket är ungefär den siffra som undersökningsföretaget Aitellu också kom fram till i slutet av året. Däremot har vi under året helt klart haft en rejäl Twitterbuzz i svensk media där TV4 valt att integrera Twitter i flera program och där SVTs klassiska Allsång på Skansen hade sin Guldsoffa (där jag fick sitta en vecka). I hela världen är det rätt osäkert (då Twitter sällan släpper siffror) hur många användare det finns men generellt har Twitter haft en rejäl uppgång och där närmare 100 miljoner redan i mars loggade in bara via sina Iphones/Ipads. Twitter har under året varit rätt tillbakadraget när det gäller nya funktioner tills sista månaderna när man släppte #letsfly-uppdateringen både för mobila gränssnitt och webben: en omgörning som skakade om rejält i Twittervärlden. Men en av de riktigt stora nyheterna var att Twitter blev djupt integrerat i Apples mobila operativsystem iOS.

2011 var året när Google (än en gång) valde att ta upp kampen om sociala nätverk. De har tidigare satsat på ett antal liknande projekt: allt från Google Buzz, Google Wave och tidigare ändå att köpa upp Orkut (som fortfarande är Brasiliens största sociala nätverk). Det som ryktades redan i slutet av 2010 som ”Circles” blev Google+ och i media hade en extraordinär buzz. Användarmässigt ökade nätverket som inget annat men det gjorde också att vi kunde inse hur stort sociala medier är idag: att ha 40 miljoner användare som Google+ sägs ha nu i slutet av året innebär att de fortfarande är mycket små gentemot många andra tjänster. Men tekniskt sett så utvecklas Google+ snabbt och självklart har den utvecklingen varit en del av många additioner som Facebook gjort. Sent omsider och efter många turer där Google fimpade företag som valt att skapa individuella konton, släppte man så sina företagssidor – som generellt var ungefär lika som en normalanvändares sida. , jag och andra menar att vi snarare ser en utmanare om stora CRM- och intranätsystem och dokumenthanteringssystem snarare än att det kommer bli en Facebookdödare.

2011 var också året då diskussionen om fr a Facebooks ”monopolställning” och dåliga hantering av personlig information fick personer att satsa på nya nätverk: Diaspora som byggde på open sourcelösning och MyCube som handlade om att sälja den information man ville ge iväg (tror jag – har aldrig riktigt lyckats greppa idén med MyCube).

Generellt blev 2011 ungefär som jag trodde men konsolideringar, att Facebook skulle växa sig ännu starkare mm. Det som jag inte tagit upp är bloggandet. Det beror delvis på att bloggarna idag är så extremt svåra att få översikt över. I Sverige har vi en bloggosfär som är uppdelad i en gigantisk ”lifestyle”-sfär med fr a unga kvinnor som läser och bloggar om sina intressen, samtidigt som många tidningar valt att addera bloggar en masse till sina digitala editioner. I USA kan man se lite andra tendenser där det professionella bloggandet inte bara skapat reella mediehus som Huffington Post och Engadget-enklaven utan också att många företag självklart skapat bloggar som en del av den vanliga kommunikationen – något som vi under året sett flera bra exempel på i Sverige: både från företag men fr a från statliga myndigheter och stora organisationer. Det var länge sedan någon ens försökte sig på att räkna hur många bloggar som finns i Sverige men även om medvetna läsandet av bloggar enligt undersökningen Svenskarna och Internet är lågt (8 % av internetanvändarna) så är det en plattform som tagit över från de gamla nyhetssnurrorna på vanliga webbsidor.

2012? Återkommer till det.

Bonuslänkar:

Ps. Läs gärna också min genomgång av Deepedition DigitalPR och 2011. Ds.