Kategorier
Plattformar Sociala medier Strategi

Gör Edgerank till din vän på Facebook

Tycker du att din Facebooksida inte når dit du vill? Du är inte ensam. Mellan 5-10% av de som gillar din sida ser faktiskt dina postningar. Åtminstone om man ska tro på den undersökning som Pagelever släppt. Jag håller mig något skeptisk till de väldigt låga siffror som Allfacebook visar upp men jag tror att de flesta företag som använder Facebook kan uppleva att det är för få som faktiskt ger likes och kommenterar. Vad kan det bero på?

Dels handlar det om att Facebook skapat sin algoritm Edgerank som styr mycket vad som visas på individernas nyhetsflöden. Edgerank är komplext och det här är en av de bästa genomgångar av det som jag hittills läst. I korthet bygger algoritmen på Samhörighet i mening av band till varandra genom likhet och interaktioner (affinity), viktning av (weight) och tid där nyare är bättre (time decay). Varje objekt i Facebook blir en del av algoritmen (en edge) och genom att dessa sedan viktas mot varandra respektive mot hur lång tid sedan senaste interaktionen så skapas ett värde som styr vad som visas. Det här gäller både individuella konton som för sidor. Bland annat så bygger den nya chatfunktionen på Edgerank.

För ett företag innebär det att ”gamla” gillare kommer se mindre eller inget om de inte har interagerat med sidan på länge (time decay). Ju fler interaktioner som en användare har med ett varumärkes sida: visningar, klick, likes och kommentarer – desto mer kommer postningar att visas i användarens flöde. Kommentarer väger tyngre än likes: och postningar med många kommentarer ges hög vikt, likes på bilder väger tyngre än vanliga likes osv i en oändlig viktningsserie. Samtidigt väger också användarens tidigare interaktioner högre: har personen ofta interagerat med bilder så kommer bilder oftare att visas i deras nyhetsflöde. Gissningsvis innebär också kluster av ”gillare” som är kompisar med varandra (affinity) bör öka synligheten för varumärket genom indirekt samhörighet.

Det som företag behöver göra är det vanliga: bygga bra innehåll. För att klara av konkurrensen och fortfarande vara intressant behöver man helt enkelt tänka till:

  • Mät vad som fungerar bäst: klickar många på videos och bilder – satsa på det. Vid vilka postningar sker mest interaktion (även om det handlar om några få likes) fundera över vad det är för innehåll respektive när du postade det.
  • Integrera och marknadsför Facebooknärvaron i alla kanaler. Om man inte påminner både befintliga fans och potentiella fans att man finns på Facebook så kommer man inte att synas.
  • Gör en innehållsstrategi: fundera varför människor har gillat er och vad som de kan vara intresserade av att se i sitt flöde. Mixa innehållet mellan erbjudanden, kunskapsdelning, tips, länkar till andra egna plattformar etc. Balansera mellan allvar och mer lättsamt innehåll. Titta utanför din egen box och var så aktuell och intressant som möjligt.
  • En gammal sanning är att man inte ska posta för mycket på sin sida men nya siffror visar att det är bättre utifrån Edgerank att posta mer. En del nya fans kanske slutar att gilla men det är inte antalet fans som alltid är det intressanta utan de som interagerar och därmed skapar länkar från din sida till sin och sina vänners nyhetsflöden.
  • Jobba med innehållet. Vad är en bra rubrik? Hur ska du skapa intresse på ett par rader text? Hur kan du addera bilder, filmer mm.
  • Tacka för likes och var aktiv bland kommentarerna. Den som ger dig något blir kvar om du ger något tillbaka. Engagera dig när användare gör något speciellt: postar en bild eller gör en egen statusuppdatering hos dig.
  • Mät konverteringar: sälj, klick till din shop eller frågor om dina produkter/tjänster. Jobba med smarta undersidor och kampanjer.
Att starta en Facebooksida handlar om att investera på lång sikt och att kontinuerligt vara aktiv. Edgerank utmanar oss som sidägare ännu mer att ta hand om och jobba aktivt med vår Facebooknärvaro.
Uppdatering: Facebook har backat när det gäller chatten.