Kategorier
Deepedition DigitalPR Seminarium

Sociala medier och AI

En föreläsning om strategi för AI i arbetet med sociala medier. Det var en föreläsning som jag saknade och därför gjorde själv. Den finns nu att boka här.

Det är många som gått spännande kurser och föreläsningar där fokus är på tekniken, på coola appar och häftiga tillvägagångssätt. Många är oroade över allt från datasäkerhet till att Chat GPT kommer ta deras jobb. Men få funderar över kortsiktiga och långsiktiga påverkan på varumärket, på sociala medier och på själva innehållet.

Föreläsningen är uppbyggd med ett kort intro för att sätta AI idag i ett sammanhang, för att på så sätt jaga bort en del av de spöken som finns men också skärpa in att det finns problem. Efter det gör vi en överflygning över hur sociala medier kommer utveckla sig närmaste tiden. Det är en mängd utmaningar vi står inför.

Dessa två sammanförs i en genomgång av hur AI både kan skapa problem och möjligheter för sociala medie-närvaron för ett varumärke. Genom att strukturerat arbeta med ett ramverk och strategiskt förhållningssätt kan AI komma att bli en effektiv och säker del av arbetet med sociala medier.

Ett antal modeller och insikter levereras i föreläsningen som kan ses som en viktig språngbräda in mot att verkligen arbeta med AI som ett verktyg i vardagen.

Föreläsningen är tänkt för personer som ansvarar och/eller arbetar med sociala medier: inom marknadsavdelningen, på den byrån eller i det egna företaget. Men även för ledningsgrupp eller liknande kan den vara mycket matnyttig med sitt primära strategiska fokus.

Föreläsningen är ungefär en timme. Kan levereras online eller på plats. Läs mer här.