Kategorier
Deepedition DigitalPR Krönikor

2011 och Deepedition DigitalPR

Du har förhoppningsvis redan läst min årsgenomgång om sociala medier och 2011.

För företaget har det varit ett händelserikt år. Det började med att vi fick lov att byta namn från Strandh DigitalPR till Deepedition DigitalPR AB i samband med att jag också bolagiserade mig. Det gjorde iofs inget – nu är Deepedition skyddat hos PRV och när jag ändå höll på så tog jag min handle ”deeped” som tillnamn: Deeped Niclas Strandh är numera mitt namn.

Huvudparten av min tid har under året varit som inbäddad konsult med JMW Kommunikation, vilket jag varit i snart tre år. Mycket spännande och utmanande projekt även under 2011 och fantastiska JMW växer så det knakar. På JMW är jag digital planner och digital director. Många fantastiska kunder och projekt som gör mig tacksam för chansen att få vara en del av.

Under min egen hatt har jag föreläst mycket under året: flera kommuner, hos min gamla arbetsgivare Svenska kyrkan och hos mängder av organisationer och flera företag (bland annat på Bokmässan för PRVs räkning och trendspaningar under en dag för Dalarnas Tidningar) och sedan jobbat tillsammans med vänner på byråer här i Dalarna men också bland annat med Lindvallens Restauranger, Falu Energi och Vatten och med CCS – samarbeten som pågår och är extremt spännande. Just CCS är ju ett företag som jag jobbat med redan under Heimer & Company-tiden, och förra året hade jag glädjen att vara med och ta fram strategisk copy för deras Wackra-serie och tillsammans med Anna Romson ett koncept för annonser. Att få chansen att jobba med Peace & Love-festivalen under våren var oerhört spännande och lärorikt vilket jag hoppas att vi kan fortsätta med framöver. Andra kunder har under året varit Uppsala kommun, Kurbits och Spintso International för att nämna några som gjort det till ett fantastiskt år.

Att jag blev utsedd till Sveriges näst mest digitalt inflytelserika pr-konsult var roligt då det handlade om att dra ut data och inte jurymässigt. Jag hade glädjen att få sitta i juryn för årets Gyllene Hästen här i Dalarna. Att jag och @ninniu kört Digikoll i P4 Västmanland ett antal veckor har varit jättekul. Att vara moderator för Hemnets session om integrated advertising solutions på SIME var en annan guldhändelse. Vi ska heller inte glömma GMA i somras i Almedalen som jag fick möjligheten att vara en del av med JMW.

Det finns många att tacka för ett år: först och främst styrelseledamoten i bolaget: Jenny Strandh (och fr a att hon är VD i det andra bolaget – Familjen AB :)) och mina barn. Men också min fantastiska ekonom Ewa Gustafsson på LRF Konsult. Och självklart hela JMW men där fr a Björn Mellstrand, Brit Stakston och Joakim Karlsson. Anders Sessler på Lindvallens Restauranger som har ett stort mod att satsa så hårt som han gör och självklart sedan CCS Anglica Ekholm för att hon visar hur en bra inköpare ska fungera. Ulrica Lindsköld på FEV, Åsa och Lena W på Uppsala kommun, Ewa på Confetti och alla andra och många fler. Självklart Jon Svensson och resten av Spridagänget och alla andra på vårt kära Palladium Dalarna. Annika Lidne för inte bara inspiration utan tålamod med frågor om bolagsbildande, Niklas Wass från BrutalPR och Jojje från Landet Reklam – för att ni är sköna personer, Caroline Wass på SmidaPR för att du är så skarp och Rebecka Bergman för att du är fantastisk, Sarah Larsson Bernhardt för att åtminstone försökt göra en logotyp åt mig (jag är en svår kund…) och självklart alla andra fantastiska människor: Fredrik Olsson på Miami, Jesper Wallenborg, Nikke Lindqvist, Therese Reuterswärd, Jocke Jardenberg, Christina Stielli, Claes Magnusson, Åsk Wäppling… det finns nästan ingen hejd på hur många personer som jag är ödmjukt tacksam för att ha i mitt nätverk.

2012 och Deepedition

Det är mycket spännande på gång. Jag fortsätter att jobba med JMW halva min tid och förutom det kommer jag fortsätta med flera projekt som inletts med kunder fr a här i Dalarna. Att vara ensamkonsult är bra men det är också kul att samarbeta så jag hoppas att hitta en del kul projekt tillsammans med flera av mina vänner. Digikoll i P4 Västmanland fortsätter och jag kommer också börja skriva krönikor för Internetworld. Och jag hoppas att få föreläsa minst lika mycket som hittills och jobba med fler workshops runt hur företag och organisationer ska hitta sin fulla potential i sin digitala närvaro. Och konferenser – förra året var det min idé att faktiskt försöka att åka på en del konferenser men det blev snarare tvärtom. I år kommer jag att försöka vara med på fler – inte nödvändigtvis för att det sägs så mycket nytt men för att möta spännande personer och få sköna nya infallsvinklar. SSMX och Webcoast är redan inbokade och Webbdagarna siktar jag på att vara med på.

Sen vet man aldrig vad som händer. Mitt nyårslöfte både för mig personligen och för företaget är att alltid vara nyfiken och öppen för allt spännande som händer.