Youtube har idag lanserat sin omgjorda kanalsida för ditt konto på tjänsten. Den bygger på att öka intresset för att prenumerera på andras kanaler och bygger ett flöde av filmer som både delas på Google+ och Facebook, trendande filmer och från de personer som du valt att prenumerera på. Självklart bygger det i sin tur på att man ser möjlighet att börja att strömma film mot betalning vilket deras 100 nya officiella kanaler är en indikation på att de tänker sikta in sig på TV-marknaden. Det när vi också ser en ökning i uppkopplade skärmar i våra vardagsrum, en självklarhet när (om) Google släpper Google TV.
Slutsatsen är också att Youtube nu följer alla andra mot att vara en social ström av information där alla plattformar kopplas ihop på ett intrikat sätt. Att gå till Youtube innebär att man kollar in vad ens vänner tittar på, och därmed är resten av vännernas uppdateringar bortfiltrerade. När man bara i Sverige har nästan 80%s användning bland internetanvändare så är det här ett logiskt val på flera sätt.
Som företag och organisation utmanar det här att faktiskt jobba mer strukturerat även med rörlig bild – att hålla koll på sin Youtube-kanal, bygga bra innehåll och ta hand om sina prenumeranter. Börja med att titta över möjligheten att jobba med hur kanalen ser ut, fundera över vilka övriga videos som du kan välja att visa upp på din kanal förutom era egna – vilket innebär att ni inte bara blir publishers för ert eget material utan också kan kuratera bra kunskap och innehåll till de som prenumererar på ert innehåll. Glöm inte också att Youtube är en kanal in i användarnas mobiler – hur gör ni film som kan ses under en tunnelbaneresa?
Uppdatering: Till detta har Youtube också släppt nytt statistikverktyg.