Jag testade ju Facebook Deals när det släppte i veckan och har också sett hur McDonalds valt att jobba med att annonsera både deal-funktionalitet och utbilda sina konsumenter. Det verkar ha fungerat riktigt bra åtminstone om man ska tro fblistan.
En kraftig ökning de senaste dagarna efter att man både annonserat mycket respektive släppt Deal som både ger generell PR och ett intresse att Gilla-företaget. Siffrorna konnoterar med kurvan. Stadiums kurva är markant brantare vilket indikerar på att man behöver stödja deals med traditionella kampanjer och att det för Stadiums del skett senaste dygnet:
Just att jobba med reklam som trafikdrivare – och i många fall kännedomsskapare är markant när det kommer till ICAs utveckling av Facebooksidan. Deras kampanj med ringsignal och direkt action mot Facebook i reklamen har gett en rejäl skjuts:
Det visar också att reklamen har en stark påverkansgrad eftersom utvecklingen nu avstannar.
Lärdomar? Att man måste stödja med vanlig reklam – och att man tjänar på att faktiskt se till att Facebook är en del av den övriga kommunikationen.
(tipstack till Simon Sundén och David Botzén).
Uppdatering: Stefan @hyttfors gör en bra reflektion när han funderar över skillnaden mellan ökad försäljning och ökad lönsamhet. Och än så länge är det alldeles försent att säga något om trohet mot varumärke respektive långsiktig försäljning. Dock tror jag inte att Deals bör hamna i ”Lex Hemtex” (briljant uttryck): att leta deals handlar om att få tag på något vid vissa tillfällen. Det värsta som kan hända är att företag väljer att köra långa Facebook Deals kampanjer – det skulle underminera själva formatet.