[Posten uppdaterad om Facebook Deals. Problemet med Facebook är att flera av deras produkter heter nästan samma sak. De har Check-in Deals som är kopplade till att checka in på olika ställen respektive att man testat en mer traditionell produkt som klonat Groupon och liknande erbjudandetjänster].
Varje statusuppdatering kan adderas till en plats, enklare att slippa bli taggad i bilder samtidigt som det är enklare att tagga bilder liksom att du kan addressera din statusuppdatering till både dina listor, sidor, grupper eller enskilda personer på ett enkelt sätt. Och man har tagit en rejäl omgång med användarens möjlighet att fininställa varje objekt man har på Facebook. Det är vad Facebook släpper den närmaste tiden för att möta konkurrensen från Google+.
Diskussionen efter att Google+ lanserades var vad Facebook skulle svara med. Det var något som min postning Google+ en del av utvecklingen av sociala webben bland annat diskuterade. Idag ser vi vad som de intensivt arbetat med under sin ”lockdown”. Googles kretstänkande, en uppdaterad form av social kuratering har fått mycket plats och även om många menat att man inte orkar att stoppa in sina vänner i olika cirklar så är det onekligen så att en filtrering måste till för att det ska bli möjligt att hantera större flöden. På samma sätt har Google+ valt att utveckla taggningen av bilder som gör det bredare och intressantare.
Facebook har idag nästan 750 miljoner månatliga användare. Att förändra saker på plattformen kräver både gigantiska ingenjörsinsatser och mycket is i magen. Varje ny idé möts av kritik och motstånd från användarna. Och när de nu går enligt devisen ”good artists borrow, great artists steal” och helt enkelt slår undan benen på många av de ”nya” delar som Google+ lanserade känns det som om de är helt rätt – men kommer bli ännu mer hatade.
Facebooks grundläggande sociala graf liksom deras edgerank som jag avhandlade i Gör edgerank till din vän på Facebook kommer också att utnyttjas än mer i framtidens Facebook. Även om de fick backa på den nya chatten så lär det vara den nya idén liksom att man testat en ”ticker” där användaren kan se vad som sker bland vännerna i realtid men att själva nyhetsflödet bygger på vilka som Facebook tror är mest intressanta för användaren. Grundläggande för mycket av den nya uppdateringen handlar om att man förfinat, förenklat och gjort inställningarna mer granulerade än tidigare oavsett om det gäller integritet, att bli taggad i foton, vem man vill ska se en postning etc. Samtidigt som Facebook fortsätter att öppna upp genom att göra statusuppdateringar publika som default så får användaren större möjligheter att fininställa varje socialt objekt som berör honom eller henne och vi får nu möjligheten att förhandsgranska vad som faktiskt syns på vår Facebookprofil.
Genom att Facebooks listfunktionalitet nu blir användbar direkt, liksom att man på ett helt nytt sätt kan styra till vilka man skickar sina statusuppdateringar väljer Facebook att gå samma väg som Google+: sändaren är den som kuraterar informationen till skillnad mot en riktning mot att mottagaren får filtrera informationen genom att dölja eller välja vilka listor man vill läsa just då. Jag är fortfarande skeptisk, precis som gentemot Google+-s kretstänkande, mot den maktförskjutning som det innebär. Det har redan delvis varit implementerat i förändringen man gjorde mellan Like/Send-knapparna och att man enkelt i samband med den mer genomgripande Dela-funktionen kunnat dela externa länkar med både enskilda användare och sidor.
Facebook är fortfarande den största bilddatabasen på nätet. 200 miljoner bilder laddas upp per dag. Redan i maj började varumärken kunna tagga foton på sina sidor och genom att taggningen kopplar ihop den sociala grafen (titta på vänsidorna som visar vad du och en vän har gemensamt) så är bilderna på Facebook en mycket viktig del. Ju fler mobila enheter som enkelt kopplas upp och kan ladda upp bilder på Facebook desto fler lär det bli. Att ta en bild och skriva något om den är en statusuppdatering som många gånger är mer synlig, mer intressant för följare att interagera med (och bilderna kommer också kunna lokaliseras geografiskt enligt ovan). Hittills har man kunnat tagga personer man har en relation till. Det nya är att det inte längre behövs men att den som blir taggad i ett foto har exklusiv rätt att säga om något ska bli synligt på Facebook eller inte. Framförallt är det många som är ok med att bli taggade i foton – bara de inte syns på den egna loggen. Det här löser det problemet. Jag kan tagga dig även om vi inte är vänner men du kan välja att dels ta bort taggen (och be mig ta bort bilden), välja att taggen är kvar men bilden ska inte visas på din logg etc. De flesta är mycket positiva till den här utvecklingen.
Facebooks uppdatering innebär också att många andra tjänster måste tänka om – och företag måste förändra sin strategi när det gäller Places. Facebook väljer att ta bort den specificerade incheckningsfunktionen Places och låter istället användaren kunna ”checka in” varje statusmeddelande. Den tidigare medvetna aktiviteten att välja Places i mobiltelefonen försvinner utan nu kommer man kunna göra det direkt i samband med en statusuppdatering. Det är en logisk fortsättning och följer framförallt hur Twitter valt att låta varje tweet kunna följas av geografisk data. Facebook fortsätter att låta statusuppdateringarna (och foton som statusuppdateringar) vara det centrala: vem, vad, när och var blir helt integrerat genom att kunna tagga personer som man gör saker med, när det sker och var det sker. Förändringen har också visat sig genom att man valt att inte implementera möjligheten att slå samman en plats och en sida men att en sida, genom att addera en gatuadress direkt också blev en plats där man kunde checka in. Vad man kan läsa ut av de beskrivningar som Facebook gör så kommer skapandet av platser fortsätta vara både baserat på adresser från Bing men också användarnas självskapade platser. När det gäller Facebook Checkin Deals som testats under en längre tid även i Sverige så vet vi ännu inte hur det kommer att ta sig ut borde vara klart (däremot är det deras Groupon-klon Facebook Deals som de lägger ner): Australien lanserade Deals så sent som förra veckan. Men min gissning är att de utvecklas till att både kunna kopplas endast till geografisk position men också till det plus ord som triggar att få ett erbjudande: om du checkar in på en restaurang kan ordet ”pizza” trigga ett erbjudande men inte ”hamburgare” liksom att det kommer att integreras med flera andra annonsformat. [Uppdatering] Facebook meddelar nu att man lägger ner Deals för att satsa på andra format. Det var faktiskt lite oväntat.
Jag tycker det nya är mycket logiskt – lokalisering hänger ihop med att du berättar vad du gör: att separera detta gör bara att det blir färre som väljer att använda en checka in-tjänst. Men genom att integrera det i statusuppdateringen som man ändå kommer att göra förr eller senare blir det en självklar del av att berätta vad som händer just nu.
Jag ser också fördelen att Facebook helt enkelt låter lokaliseringen vara logiskt kopplad till tjänstens grundfunktion: att berätta om sin vardag. Det innebär att andra tjänster med mer specifika funktioner (Foursquare med sitt poängsystem och sina användargenererade tips eller Yelp med sina recensioner) kan utvecklas utan att hela tiden oroa sig för att Facebook konkurrerar direkt med dem.
Det som förvånar mig är att Facebook inte släpper en förfining av hur spelen syns i människors flöden. Det är något som Google+ direkt förstod kan vara ett problem och valde att lägga dem separat från generella flöden, även om man kan göra uppdateringar från spelen in i det vanliga Google+-flödet.
För företag är det förändringen när det handlar om Places som berör mest och alla ”checka in”-skyltar lär skrotas och istället satsa stenhårt på att få människor att addera platsen i en statusuppdatering. De som lyckas kommer att få mycket mer synlighet i användarnas loggar och det finns en naturlig kontext både för konsumenten men också för företaget. Och framförallt pinpointar det behovet att faktiskt sköta sina kundkontakter: annars kan man få en geografiskt lokaliserad dålig recension direkt. Sidorna blir nav för all kommunikation som sker för företag på Facebook, och nästa steg bör bli en rejäl uppdatering av sidfunktionen för att stå pall i konkurrensen.
Hösten kommer att bli ett race mellan de tre sociala nätverken Facebook, Google+ och Twitter även om det användarmässigt är stora skillnader. Facebook har visat att de snabbt kan få ut nya funktioner och nu är det upp till Google+ att faktiskt få ut sina omtalade men ännu bara i teorin existerande företagssidor. Twitter har adderat bildtjänster och verkar satsa hårdare på att bli en nyhetskälla och vara en trafikdrivare efter att de standardiserat länkförkortningen till sitt eget t.co.