Kategorier
Plattformar Sociala medier

Google Circles lanseras inte [Uppdaterad]

Uppdatering: Facebook kan andas ut. Enligt Messina och Google och Tim O’Reilly och resten av universum så kommer Google inte att lansera något socialt nätverk. Varken idag eller någonsin. AllThingsDigital har blivit mailade och pratat med diverse personer som förklarar detta. Tim O’Reilly skyller på RWWs artikel…

Jag tycker det är synd. Och samtidigt visar det stora intresset att det finns ett litet fönster för en konkurrent att försöka fajtas med Facebook. Google hade kunnat vara den konkurrenten. Jag anar att de helt enkelt valt att se det som om tåget redan ändå gått. Facebook har blivit för stort.

Sen får man kanske inte räkna ut det hela ännu. Vem vet vad som kommer den närmaste tiden från Google. De har förnekat saker förr.

Uppdatering: Enligt AllThingsDigital så säger Google själva att de inte tänker lansera något idag vilket också sägs på deras konto @googlesxsw. Men som skribenten påpekar så är det ingen högoddsare att något är på gång. Tim O´Reilly ska ha twittrat att han redan sett Google Circles – en tweet som nu är borttagen och istället finns en retweet av Googles uttalande på @timoreilly.

Enligt vanligtvis välinformerade RWW så kommer Google att lansera sitt länge omtalade sociala nätverk idag på SXSW. Det handlar helt enkelt om en direkt konkurrent till Facebook med statusuppdateringar, fotouppladdning mm. Det är, om det är sant, en stor nyhet och kanske den sista möjlighet som finns att någon ska skapa något som kan hota Facebooks fullständiga dominans. Om det kommer heta Circles eller Loop vet vi inte – båda har diskuterats som namn.

Chris Messina är en av de som är inblandad vilket borgar för såväl inriktning på integritet som på öppenhet när det gäller API liksom att Jonathan Sposato också är en del av teamet som arbetat med Googles sociala nätverk som pratas om en längre tid.

Det intressanta blir också om Google väljer att bygga något helt nytt eller om det handlar om att använda de många tjänster man redan har: Buzz, Latitude, Blogger, Picasa etc. och de kopplas samman med sociala cirklar på ett strukturerat och användbart sätt.

Google har dock en räcka av misslyckanden bakom sig och det är många som nog undrar om det här inte blir ännu ett. Ett av Googles problem är att majoriteten av normalanvändare knappast har den relation med Google som de flesta early adopters har: vanliga Facebookanvändare har börjat sin bana i Facebook och kommer kräva stora incitament för att flytta över i ett ”nytt” nätverk. På samma sätt är frågan om man kommer att kunna attrahera Twitteranvändare att börja använda Googles nya nätverk. Samtidigt kommer Google självklart att utnyttja sin särställning bland sökmotorerna vilket gör att ett socialt nätverk som bygger på en social graf som styrs av Googles olika tjänster blir mycket mycket intressant och med incitament med högt värde även för normalanvändare.

Samtidigt – om Google lyckas att integrera alla sina olika tekniska plattformar finns det ingenting som inte säger att de faktiskt kan ge Facebook en fajt. Facebook i sig är många gånger mycket svårarbetat och under den senaste tiden har vanliga användare uppmärksammat diverse problem och buggar vilka företaget inte lyckats att göra något åt. Företaget är också ganska nonchalant gentemot att se till att applikationer för mobila plattformar är uppdaterade.

Om nu Google lanserar en ny plattform – vad ska företag göra då? Jag tror att man ska sitta lite still i båten. Googles nya tjänster brukar få mycket uppmärksamhet men det viktiga blir att se hur användningen och konverteringen sker när det gäller målgrupper och den stora gruppen användare. Man ska inte glömma att Google ska försöka få mer än en halv miljard Facebookanvändare att byta socialt nätverk och därmed lämna en lång tid av investering av sin sociala graf.

Det blir en spännande kväll ikväll. Jag kommer att hålla koll och skriver mer när vi ser vad som lanserats.