Kategorier
Plattformar Sociala medier

Google+ släpper sina ”brand pages” för företag

Jag skrev för någon vecka sen om Google+ nya företagssidor och idag har Google släppt upp riktiga varumärkta sidor, dock till utvalda partners (bland annat Macy’s och Angry birds (!) och några till). Det verkar dock som om övriga kommer få tillgång till dem mycket snart enligt Techcrunch. Det innehåller bland annat verifieringar och nya funktioner däribland en ny delningsfunktion och självklart en ny version av Hangout, liksom att det är möjligt att lägga till videor – något som tidigare inte setts i Google+. Det innebär också att om man hittar Google+-sidor kan man enkelt lägga till dem i sina cirklar. Ett enklare sätt att filtrera sitt flöde igen – men samtidigt onekligen knepigare för företag att skapa synlighet för sina postningar i de vardagliga flödena.

Bland annat är New York Times först ut med en sida:

Självklart så glömmer inte de inte bort söket som Facebook delvis gjort. I själva Googles söktjänst kommer man direkt till Google+ Branded pages om man skriver +[namn]. Det har dock inneburit att ”+” försvinner ur Googles booleanska sökningar dvs. det går inte längre att använda en söksträng i stil med ”glass +jordgubb”.

Generellt så tar Google det väldigt lugnt med sina utrullningar och Google+ Brand Pages är inget undantag. Bland annat har Google ännu inte avslöjat hur de tänker integrera sina annonsformat men det är onekligen så att det här är Google+s möjlighet.

Det står mer och mer klart att Google+ inte riktar in sig på Facebook primärt utan försöker fylla ett större hål: social computing, intranät och kanske ”the interest graph”. Själv tror jag att det är framförallt dessa sidor som kommer att utgöra ett ”hot” mot fr a våra traditionella företagssidor, garanterat kommer sopa många forum av banan men också mot de gamla bloggformaten för företagsbloggar liksom gör det svårare för mer breda men mindre sociala nätverk att skapa mervärden.

Som jag tidigare skrivit ser jag fortfarande Google+ Business och Brand Pages som en viktig möjlighet för B2B-marknadsföring och relationer: fortfarande är Facebook snabbare och genom möjligheterna genom Open Graph och den starka kopplingen till sociala kontakter och Timeline så kommer inte Google+ kunna fighta Facebook om de stora användarskarorna.

Men det är onekligen så att det börjar bli riktigt spännande nu. Det sociala medielandskapet växer upp – som en trädgård som nu börjar att bli vad det var tänkt när den började att skapas.

Se filmer om både Google+ Pages och om den nya DirectConnect som omskapar en del av det sök vi en gång haft:

Uppdatering: Som sagt – ett nytt socialt intranät.