Igår gick Spinn av stapeln – årets PR-tävling. Jag var nominerad till en av de pr-konsulter som har mest inflytande på den digitala banan. Bara nomineringen var självklart stort att få. Jag är ju ändå en fd präst som mer eller mindre halkade in på kommunikationsbanan och bor i Borlänge, vilket innebär att jag inte kan synas i alla de analoga mötesplatser som många andra.
Vinnare blev den kände och aktive Paul Ronge (@paulronge).
Dock visade det sig idag att jag tog ett silver! Det är jag stolt över. Mycket stolt och det visar att jag inte bara vet vad jag håller på med och har haft rätt genom åren när jag evangeliserat att skapa många olika plattformar, att vara aktiv i diskussioner, bygga nätverk och inte minst: faktiskt vara hjälpsam mot dem som frågar saker. Om jag förstått det rätt så bygger listan fr a på aktivitet och reach vilket innebär att det inte är en subjektiv bedömning. Och att min kollega på JMW Brit Stakston (@britstaktson) kommer på fjärdeplats är extra roligt, att Hans Kullin (@kullin) ligger på tredje plats och att den gode @drspinn aka Jerry Silwer är på femte tycker jag är oerhört roligt och självklart.
Det som listan visar är inte bara att det handlar om att vara närvarande och skapa bra länkar, bra nätverk mm utan också att det kräver både konsistens och tid. De som ligger överst även på den stora listan som Cision tagit fram är det de som hållit på länge som ligger högt. Lärdomen för företag i detta är två saker:
- Titta på hur länge och hur vana de influencers är som ni vill jobba med på digitala plattformar. Självklart är deras reach viktig men förtroende byggs över tid och utifrån en kritisk massa – inte bara att man håller på med sociala medier och har många följare. Att titta på graden av retweets, någon sorts siffra för reach, aktivitet och innehåll på bloggar etc. Handlar mycket om att bygga en karta över den potentiella influens personen kan ha.
- Att satsa på att långsiktigt bygga sin närvaro på sociala medier – och att det är viktigt. Det är inget som vare sig kan göras med vänsterhanden, som en underordnad del till ”vanligt infoarbete” och inte heller bygga på gamla marknadsföringsprinciper där det blir endast megafonkommunikation.