I torsdags var jag på Gyllene Hästen och delade ut priserna som den enda närvarande jurymedlemmen. Det var en fantastisk tillställning och jag tycker det är roligt hur dedikerade byråerna i Dalarna är för priset.
Så dedikerade är man att det har varit stora diskussioner runt att jag satt i juryn eftersom jag bor i Dalarna och har jobbat på eller med flera av byråerna. Jag valde att anmäla jäv i en hel klass – O2C – eftersom jag helt enkelt ingått i de projekten – men för övrigt måste man utgå från att en jury vill göra ett så bra och professionellt jobb som möjligt.
Min personliga uppmaning till alla byråer inför nästa år är att tänka på att reklam handlar om vad man gör och en jury väljs ut utifrån att de älskar reklam, gillar bra hantverk och har erfarenheter runt vad som är värt att prisa. Man måste utgå från att det är en kompetent jury. För oss som satt i årets jury var det viktigt att i juryrummet läggs alla personliga relationer undan. Det har varit årets jurys starkaste grundpreferens. Jag är stolt över att ha fått suttit i den med personer som jag rankar oerhört högt.
Alla vinnarna var glada men allra gladast var nog Jojje från Landet Reklam som vann Grand Prix för sin och Unika Ludvikas ”Julstugan”.
Juryns förklaring löd:
Bra marknadsföring bygger på insikter om vad det faktiska problemet är. Bra marknadsföring bygger på en förståelse för mänskliga beteenden och en förmåga att få dem att verka till ens fördel. Det är där de bästa idéerna kommer till.
Årets Grand Prix går till en marknadsföringskampanj som kombinerar insikter om urgamla mänskliga drivkrafter som bekräftelse och stammen som sammanhang med dagens möjligheter att sprida innehåll brett till en rimlig kostnad.
Övriga vinnare var:
- B2C – Dalakraft och Heimer & Company: Laddad Kurbits (flera filmer i samma idé).
- B2B – Beyond Skiing 2015 och United Power för deras kampanj för att få Skid-VM till Falun 2015. På min retoriska fråga ”hur gick det” så blev ju svaret: Vi kommer att anordna Skid-VM 2015 i Falun.
- O2C – Gemensam styrka från fackförbundet GS-Gemensam styrka och byråkonstellationen Smida PR+Sprida Reklambyrå (och några till däribland Strandh DigitalPR). Presentationsfilm.
Vi i juryn fick också dela ut priserna i Gyllene Ponnyn som är UF-företagens tävling respektive Gyllene Fölet som är en Young Creatives-klon där studenter från olika kreativa utbildningar på Högskolan Dalarna får 48 timmar på sig att skapa en idé. Årets brief var från Peace and love och handlade om att lyfta fram festivalens forumprogram bättre.
- Årets Gyllene Ponny gick till Mia Mano som gjort sin målgruppsanalys, tagit idén hela vägen och lyckats att få ut sin produkt i sin kommunikation.
- Årets Gyllene Föl gick till Kaos som hade flest bra utvecklingsbara idéer och tagit dem vidare in i en bärande struktur.
Eftersom jag var solo från juryn inledde jag med att presentera densamma.
och vi hade tillsammans skrivit ihop en grundbult för vårt arbete och hur vi ser på reklam:
Bra reklam skapas alltid ur starka idéer. Utan idéer tappar vi fokus, utan idéer förlorar vi momentet.
Naturligtvis är faktorer som utförande, medieval och distribution bidragande. Men de är alla sekundära till idén.
De som köper en produkt, en tjänst – eller vill skapa relation med ett varumärke skiter blankt i om de möts av budskapet i TV eller tidningen. Eller om mötet sker på hallmattan eller i bilen på väg till jobbet.
Det är idén som bär innehållet. Den är och förblir allt.
Det är den avgörande skillnaden i konkurrensutsatta branscher där likvärdiga produkter slåss.
Det är i betraktarens medvetande kampen sker. Och det spelar ingen roll om vi vänder oss till konsumenter eller inköpare. Alla är människor som tycker att reklam är en objuden gäst. Det är först när de känner att vi underlättar deras vardag och får dem att känna sig lite smartare, snyggare och bättre som vi får tillgång till deras plånböcker.
Nyckeln till plånboken finns i idén. Utan idéer är vi nakna.
Vi har därför tittat efter idéer. De där som får det att sjunga i magen. De där som helt enkelt inte går att motstå. Oavsett om de dyker upp i form av film, radio, print, i sociala medier eller som en produkt som bär sin egen kommunikation.
Sen har vi vägt in hur idén förvaltats. Hantverket får aldrig glömmas bort när det gäller marknadsföring. Slitet, finliret, skisserna som blir pärlor av reklam.
Slutligen – en idé kan vara fantastisk. Vi som reklamare kan gilla hantverket. Men om idén inte gör sitt jobb så är det något som inte stämmer. Då är det inte bra marknadsföring. Effekt är idé i sin bästa form.
Kvällen blev lång, natten ännu längre och vi i juryn hoppas att vi får förtroendet igen.
Uppdatering: Här finns en mängd bilder. Och ja, Landet Reklam var glada. :) (Fotograf: Johan Lindström)
Heimer & Company har också bloggat om sin vinst.
Uppdatering: Resumé har uppmärksammat Landet Reklams vinst.