Jag har byggt min första brand page i Google+. Jag är inte övertygad men det är rätt enkelt att börja. Testa du med. (Postningen kommer att uppdateras kontinuerligt medan jag ”labbar” vidare).
Google har nu släppt in alla användare att skapa företagssidor på Google+. Igår lanserades de med ett urval av deras partners men idag är det plötsligt möjligt för alla att skapa en sida. Jag spenderade kanske tio minuter högst att skapa en sida – det är enkelt men samtidigt mycket likt hur man skapar en sida på Facebook.
Du väljer sidtyp – exempelvis lokalt företag, varumärke osv – där lokala företag med fördel stoppar in en adress för att på så sätt förenkla sökning på Google Maps och bli en del av Google Places. Sedan gäller det att stoppa in en logotyp och här har Google inte riktigt lyckats – även om de har en online-editor så tvingar de mig att bara göra en del av min logotyp eftersom den inte är kvadratisk.
Det här är en viktig del för Google (och även för andra tech-tjänster) att förbättra om man ska få in vanliga företag i sina tjänster: enklare konvertering av logotyper och bilder.
Det är sedan enkelt att sätta in den info som behövs, det är rudimentärt och inte så spännande men det går fort.
Uppdelningen av ”kretsar”/circles är intressant där det i grundläge redan finns såväl VIP som ”teammedlemmar” där man i beskrivningen pratar om att det är de som ska få ”insidescoop”: det förstärker lite av min filtreringsoro från tidigare postningar om Google+. Självklart är allt redigerbart och det fungerar i stort som en individuell profil på Google+
Generellt är det inte så mycket mer. Som sida har du möjlighet att följa andra användare och posta statusuppdateringar. Man har adderat en ”badge” för att på så sätt driva trafik från sin vanliga blogg eller hemsida till Google+. That’s about it.
Det är inte speciellt självklart hur man förflyttar sig mellan sidor och sin individuella profil. Flera inklusive jag är förvirrade: när man kommit in på sin egen profil är det svårt att hitta till sin företagssida och vice versa. Det man behöver göra är att hitta den lilla pilen:
Tyvärr är Google+ URL-hantering fortfarande hårresande dålig. Min sida har URL: https://plus.google.com/u/0/b/114468735513702837387/114468735513702837387 vilket knappast är något som man använder i vardagstal. Jag hoppas att de kommer göra något liknande som Facebook har gjort där man efter ett tag kan skapa en kortare och snyggare URL.
Så hur ska ett företag göra? Mitt råd är att skapa en sida, för att säkra upp varumärket. Testa att börja ”följa” de kunder som finns på Google+, företag och partners och posta en del statusuppdateringar för att känna in verktyget. Men generellt så är det viktigt att alltid fundera över vad man vill med sin närvaro – oavsett om det är på FB eller G+, fundera över om en hög aktivitet på G+ ger den utväxling som man behöver eller om det finns andra bättre balanseringar att välja. Eller de punkter som Matt Rhodes ger:
- the quicker you establish your presence on Google+ and establish the credibility of your brand and how you are using it, the better.
- There is definitely a benefit to using Google+ as part of your social media mix but only if it is contributing towards your brands overall aims with social media.
- if your audience isn’t currently using Google+ the chances are some of them will be in the near future.
- As with any social media tool, you need to understand what role it plays in the mix of tools you use and the strengths and weaknesses of different tools.
- If you don’t have time to maintain the page, or you can’t provide enough content for it, then you probably shouldn’t have set it up in the first place.
Det finns idag inget sätt (som jag kan hitta) att vara fler admins på en sida (det verkar som om det bara fungerar för betalande användare av Google Apps: jag har letat efter något i min sida jag också byggt från Apps – vilket utestänger ganska många användare) – en ganska grov miss oavsett om det är väl gömt eller glömt, och det är än så länge bara fokus på statusuppdateringar och basala funktioner: foton, statusuppdateringar. Spetsen ligger i det enkla sättet att dela upp målgrupper och att kunna använda hangout som rörlig realtidskommunikation. Funktionaliteten hos Google+ Sidorna har dock idag kanske en femtedel av vad Facebook Pages har. Självklart kommer det att utvecklas och det är en intressant utveckling: jag tror att det inte kommer att kunna möta Facebooks gigantiska massa av både användare och sidor och jag anar, utifrån att Google+ inte har några enkla sätt att interagera med tjänster utanför sin egen sfär att man håller på att bygga ett ”walled garden” – en egen ekosfär som kräver att man använder deras egna verktyg.
Ps: Horowitz och Zuckerberg är lite söta i sin nördiga fight.
Uppdatering: Google är riktigt dåliga på UX. Att hitta tillbaka till sin sida var inte helt lätt. Det bygger uppenbarligen på att man valt att låta sidor vara så gott som samma sak som de individuella sidorna. Det man gör är att under sin användare klicka på den minst sagt timitt gråfärgade 1 sida. Där får man sedan klicka sig igenom ett par Hantera dina sidor för att kunna jobba med sin sida. Inte ultimat om man frågar mig. Google har dock sett till att jag som användare inte ska bli överflödad av företag som lägger till mig i sina cirklar: som individuell användare måste du först lägga till ett företag innan detta kan lägga till din användare i sina cirklar.