Under eftermiddagen har mitt webbhotell legat nere. De vet inte varför men sedan halv fyra har varken webbsidor, bloggar och mail fungerat för alla Oderlands kunder – däribland Deepedition DigitalPR. Irriterande på många sätt och när det gäller mailen olyckligt.
Oderland själva vet inte riktigt vad som hänt och benämner det ”unikt”. Jag vet ännu inte hur mailen fungerat – om det är så att de som skickat mail till mig fått dem tillbaka som studs eller om de ligger sparade i en extern server. Tyvärr tvivlar jag på det. Det innebär att jag ber om ursäkt och om ni har skickat mail till mig under eftermiddagen kan skicka dem igen. Jag hoppas att det inte ställt till med besvär och ska försöka att arbeta ikapp under natten på det som inte blivit gjort under eftermiddagen – bland annat ett antal utgående mail som jag är osäker på om de kommit fram.
Man kan alltid lära sig något av saker som händer. I tidigare avbrott har Oderland missat att informera – jag tycker de klarat det bättre idag men det är fortfarande lång väg att gå. Det är en viktig fråga för alla företag där en tjänst slutar fungera. Har tidigare skrivit om det när det gäller SJs tågförseningar på min andra blogg – att informera de berörda kontinuerligt innebär att man som användare blir lugnare och tryggare. Det är en viktig del att ta med och inget som man kan låta bli utifrån en förklaring att man behöver alla för att lösa problemet. Det är inte onödigt slöseri med tid att berätta vad som händer – och ta med sina användare in i själva krisen.
Det är därmed oerhört viktigt att se till att ha kanaler uppsatta som man kan använda för att informera. När det gällde Oderland så blev det Twitter som var viktigt för många att få informationen och de använde även Facebook eftersom även deras vanliga sajt låg nere. Att också se till att ha vissa delar – exempelvis driftsinformation – på externa servrar är nog en bra idé för den som driver såna här tjänster.
Nu ska allt rulla och jag kommer att lusläsa rapporten de ska skriva imorgon. Jag har varit Oderland trogen sedan 2003 och jag hoppas att jag slipper både arbetet att flytta allt men vi blir mer och mer känsliga för störningar.