Twitter gör en jätteomgörning med sin #letsfly

När nu Twitter slutligen väljer att släppa på det man snickrat på länge så är det en jätteförändring. Det som de valt att kalla #letsfly innebär att de integrerar Twitterupplevelsen på alla plattformar vilket i sin tur innebär att de på många sätt närmar sig både Facebooks och Google+ mer ”stängda” system där tredjepartsutvecklingen inte längre lika lätt ska skapa grundläggande applikationer för att använda själva systemet utan mer add ons och tillämpningar (vilket flera Tweetdeckanvändare får erfara idag).

Twitter har valt att strukturera upp de ofta vildvuxna och ibland svårföljda flöden som sker på det extremt snabba och mycket använda plattformen (nyheten om Beyonces graviditet slog TPS-rekordet (TPS = tweets per sekund) och det skickades mer än 9000 tweets/sek då) vilket var behövligt för att växa ytterligare och låta mainstreamanvändaren känna att twittrande är hanterligt och förståeligt.

I grunden bygger det på ett enklare och mer enhetligt sätt för användare att ta del av Twitter: du har ett ”Home” där ditt generella flöde finns, du har en Connect-flik där du kan se all aktivitet runt ditt konto (det som de redan lanserade med den nya aktivitetsfliken) men det riktigt nya är Discover där man lyfter fram vad som är trending topics genom att skapa Stories

Först släppte man en uppdatering av Twitter for Iphone som innebär att hela upplevelsen förändrades. Det är de grundläggande flikarna och ett nytt sätt att hantera backend. Listor och direktmeddelanden har fått stå tillbaka för en enklare och mer logisk funktionalitet: helt enkelt är det nya twitter inte riktigt för  oss med stora konton och som är vana vid att ta reda på ganska komplexa grafiska navigationer utan inriktat mot att göra det enklare att konversera på en öppen plattform.

Det här skulle komma att rullas ut även för Ipadversionen (vilket de dock inte gjort ännu) men också för själva grundhubben: www.twitter.com och redan ikväll kunde jag skärmdumpa min nya webbläsarversion. Ganska många är missnöjda med att de funktioner som fanns i gamla Tweetie (som Twitter for Iphone byggt på) är försvunna, exempelvis swipe där man enkelt valde att svara eller spara favoriter.

Den nya connect innebär att jag har full kontroll över allt som sker runt mitt konto och enkelt att söka personer i sökfältet, förslag på vilka jag borde följa. Connect-fliken är helt enkelt inriktad på mina konversationer och mitt twitteranvändande – det är enkelt att följa en hel konversation genom att klicka på in reply to – och Connect ger också direkt svar på retweets med mer av varje eget inlägg:

Den nya Discoverfliken samlar istället vad som händer på hela Twitter, eller i avgränsade delar. Du har Stories som handlar mycket om vad som ”trendar” dvs. vilka ord och hashtags som ökar mest på plattformen just nu (inte nödvändigtvis som skrivs mest kvantitativt) men också Activity som handlar om att se vad dina vänner och dina vänners vänner gör för saker: vilka som följer vilka och vad som retweetas med mera – helt enkelt ett sätt att se vilka sociala nätverk som skapas runt omkring sin egen sociala graf på Twitter.

Det riktigt nya, som vi tidigare inte sett är Categories där Twitter strukturerat konton i olika ämnen, utifrån vem det är som har det och vad som skrivs i det: och i realtid ser till att man enkelt kan skapa sitt eget nyhetsflöde.

Självklart är det en del saker som fått stryka på foten: i Iphoneappen så har det enkla sättet att se om någon följer en själv försvunnit vilket för de personer som valt att använda reciprok följning dvs. att bara följa de som följer dem gjort det svårare. Och listorna har fått stå tillbaka precis som direktmeddelanden även i webbgränssnittet. Det som också försvunnit är det enkla sättet att hitta länkar till enskilda tweets, där man förut kunde högerklicka på datumstämpeln och få upp en unik länk till varje tweet. Idag kan du klicka på ”Details” när en tweet är expanderad, högerklickning och kopiera länkadress för att nå samma sak.

Dock har Twitter istället valt att låta varje tweet vara ett objekt som både har en egen länk, en automatisk inbäddningskod och korturl. Lite längre väg att gå men mycket enklare för alla som har bloggar, webbsidor etc att enkelt direkt kunna bädda in tweets. På Twitters utvecklingsblogg kan man läsa mer om det: bland annat att WordPress.com gjort det väldigt enkelt genom att du bara kan klistra in länken för tweeten i postningen och det automatiskt blir en inbäddad tweet. Riktigt smut (och wp.me är nu helt integrerat för att göra förhandsvisningar i Twitter).

@deeped_-And-this-is-why-you-love-t.jpg">@deeped_ And this is why you love t ..." src="http://digitalpr.se/wp-content/uploads/2011/12/Twitter-_-@deeped_-And-this-is-why-you-love-t.jpg" alt="" width="595" height="445" />

Själv är jag positivt överraskad och även om det kommer att ta tid för oss vana användare att vänja sig vid det nya, inse att tiden när Twitter bara var ett API är över och lära om i vissa delar så är det här den strategi som i längden kan göra Twitter till en fortsatt spelare på sociala mediescenen. De har valt att gå ungefär samma väg som både Facebook, Google+ och även nu senast Youtube – att strukturera flöden som tenderar att bli större och större för den enskilde användaren desto fler användare som ansluter och desto fler vi väljer att följa, och därmed mer svårhanterligt och svårfiltrerat. Twitter har också kniven på strupen att hitta en affärsmodell för intäkter men också attrahera företag och varumärken att använda tjänsten mer och som en del av en övergripande kommunikationsstrategi. Det är där deras Brand Pages kommer in som de också lanserat idag. En Brand Page kommer innebära möjligheten att göra om huvudet på sidan och också ha bättre kontroll, genom att exempelvis kunna ”klistra” (en promoted tweet) en tweet högst upp på sin sida även om man fortsätter att producera andra tweets efteråt. Den kommer alltid att vara expanderad vilket innebär att filmer eller bilder är synliga.

Nya spännande knappar har man också adderat där både hashtaggar och api-förfrågningar finns med som möjligheter och enkelt att sätta upp.

Brand pages lär jag få anledning att återkomma till men för företag och organisationer med handlar det om att titta på det nya och hitta bra sätt att interagera mer med sina followers, bygga sin bas av dessa genom att både skapa mycket bra innehåll men också lyssna och gå in i diskussioner med andra användare.

När det gäller terrorbalansen på sociala medier skulle jag påstå att det än en gång är Google+ som får lov att bita ihop och kämpa sig upp – Twitter har nu spelat sin hand, Facebook är så stort att de knappast hotas i grunden vare sig av Google+ eller Twitter  – för att kunna bli lika relevant som andra plattformar.

Uppdatering: Några saker som jag hittat under tiden att man börjar att använda den nya designen. Direktmeddelanden finns och markeras med en lysande blå punkt under din inställningsikon uppe till höger där också listorna återfinns.

Direktmeddelanden öppnas i ett eget fönster och du får ganska bra översikt över konversationen som varit. Fortfarande lyckas inte Twitter att synka om DM är lästa på andra plattformar vilket är irriterande, och det finns ingen funktion att markera alla som lästa.