Igår fyllde Instagram två år. De räknar vid sin födelsedag in 100 miljoner användare.
Senaste halvåret med en rejäl uppgång särskilt efter att Android-versionen släpptes och att Facebook köpte tjänsten. Bland svenskar har självklart såväl journalister, modebloggare som kändisar hittat till tjänsten liksom att det blivit en tjänst som många som tidigare använde äldre bildtjänster gått över till. Bland annat kan Comscore visa att Instagram i senaste mätningen är större än Twitter när det gäller daglig användning från mobilen. Om Twitter fortfarande är den riktigt stora tjänsten för självbespegling så tenderar Instagram att öka tillfredsställelsen av behovet.
Ett Twitter för bilder, en peeping tom-tjänst för vardagsbilder som snyggas till med filter (något som i början ledde till en våldsam debatt om Instagram skulle ta död på ”riktigt fotograferande”). De tog idéer från andra tjänster: stratifierad interaktion – gilla eller kommentera. De öppnade upp API för att låta tredjepartsutvecklare kunna använda datan. Och självklart såg de till att bygga in de stora plattformarna: delning till Facebook, Twitter, Tumblr. Helt enkelt en tjänst som fungerar som en överbyggnad till de stora plattformarna med en egen communityfunktion.
Visuell kuratering är helt enkelt en mycket mycket stark trend i digitala medier idag. Och tillsammans med Pinterest är Instagram den viktigaste tjänsten att titta på. Bilder är extremt viktiga för oss människor och ju fler ord som vi behöver hantera varje dag desto mer beredvilliga är vi att ta åt oss historier och varumärken som ger oss bra bilder.
Instagram är en av de första (och fortfarande en av de få) tjänsterna som är på riktigt ”mobile-only” då själva Instagram.com inte är något annat än ett skyltfönster. Mobilen är dess hem och för att se bilder från sitt flöde på desktop-dator behöver man använda tredjepartstjänster som Copygr.am, Statigr.am eller liknande. Det enda Instagram gjort är att öppna upp visning av enstaka bilder där man kan kommentera och gilla.
Instameet och instagrammers
För en vecka sedan insåg jag också att Instagram är mycket mer än ett komplement till de vanliga tjänsterna; antagligen samma insikt som fick Facebook att betala en miljard dollar för tjänsten och sedan låta den leva helt för sig själv. Lördagen den 29 september bevistade jag mitt första Instameet. Jag var nyfiken på vad det handlade om. Och gick därifrån med en mängd nya insikter om inte bara Instagram utan också om sociala medier.
Runt ett antal bord på ett café på Göteborgs Centralstation samlades 30-40 instagrammers. De flesta över trettio, många som lärt känna varandra via Instagram och väl organiserat som en riktigt bra tweetup. Det dök upp flest från Göteborg men flera ”igers” hade åkt från Malmö, från Oslo och från Köpenhamn. Sponsorer fanns, däribland Copygram, som är en onlinetjänst för att kunna se sina instagrambilder, Keepsy, som är en backuptjänst för dina bilder respektive Iphonelinser som säljer ”objektiv” för iphone. Göteborgs stad hade sett till att ge gruppen ett gäng fina kartor.
Jag mötte helt enkelt en ”rörelse” som få av oss inom ”bubblan” känner till. De tillhör en annan separat utveckling av sociala medier. Instagrammers är ett löst sammansatt nätverk som funnits sedan januari 2011 och precis som exempelvis Social Media Club vill man skapa mötesplatser för människor. @philgonzalez startade det och har sedan dess fått ihop ett stort antal lokala och regionala grupper. I Sverige i Stockholm, Göteborg, Malmö och Skövde. Instagrammers samlar personer som gillar att uttrycka sig kreativt med bilder men lika mycket blir det en rent social plattform där man börjar diskutera massor med andra saker i kommentarsfälten. Bilderna är kittet som klistrar samman dem men det ser ut att vara samma grund som för alla andra aktiva inom sociala medier: möta nya bekantskaper, bygga sin sociala graf och fylla behovet av att hitta såna som är lik en själv. Se fler bilder här.
Det som var fascinerande för mig som strateg var att möta ett gäng idoga användare av en tjänst där det var få som hade kopplingar till såväl Twitter som ”sociala medie-scenen”. För de som jag pratade med så är det Instagram som är den viktigaste platsen, det är deras viktigaste sociala hubb medan Facebook är där man har sin ”vanliga” sociala gruppering. En ytterligare intressant aspekt var att det är personer som väljer fr a mobila lösningar för hela sitt sociala varande online: Kik Messenger istället för de vanliga chatprogrammen visar sig vara stort. Mobilen är den första skärmen.
De har också stor koll på värdet i sina bilder. Diskussionerna gick höga om att det börjar ”stjälas” bilder på Instagram. Creative commons var inget som de kände var värdefullt.
De personer som jag mötte hade samma grund för att mötas och för att använda tjänsten som när vi tidiga bloggare sökte oss till möten med varandra, för tweetups och för andra sorters hang arounds där det sociala nätverket är hubben för att hitta nya sociala kontakter.
Ett sätt att hitta nya att följa är genom att använda Instagrams taggar på ett annorlunda sätt än vad man är van vid. Vanligtvis har taggandet handlat om det som är på fotografiet; även om unga taggar sig själva med #sexygirl så är det en kontextualitet i taggandet. Det som jag lärde mig nu är att det taggas för att vara en del i gruppen: #igers #iger_scandinavia etc är inom Instagrammers lika vanligt. Vidare använder man själva appen som ett verktyg och för att hålla koll på sin community.
Bilderna tas på många andra sätt, olika editeringsappar används mer än gärna och hashtaggarna #editjunkie är inte ovanlig. Mängden med hashtaggar har diskuterats i olika sammanhang men när man ser hur de kan användas finns det en förklaring och faktiskt en effektiv idé. En del väljer att också koppla ihop sitt instagramflöde med en Tumblr-blogg.
Instagram och framtiden
Mötet med Instagramers var intressant eftersom det triggade ett antal tanker om framtiden för sociala medier:
- Facebook (och delvis Twitter) är en plattform som är mindre och mindre en end-point utan snarare en hubb för vidare utforskning i nishade nätverk. Det är inte där vi skapar innehåll som individer utan det är där vi hittar nya saker att utforska. Vi läser och konverserar men mycket av det innehåll som skapas kommer idag från Instagram och liknande tjänster.
- Genom att vi bygger den sociala grafen in mot såväl professionalitet, personligt liv men också mot intressen kommer vi se fler och fler sociala tjänster, som bygger sin existens på en smart idé, en möjlighet till interaktion och med en fot inuti Facebook, bli stora.
- Instagram är starkt inom vissa kretsar och framförallt en ingång för många att utöka sitt onlineliv inom sociala medier. Facebook har ”alla” men om man förut gick vidare till Twitter så är Instagram idag minst lika stark ingång till ett utökat sociala medieanvändande. Varje instagrambild kan flippas iväg dit användaren vill på ett ganska enkelt sätt. Det är användaren som kontrollerar sitt innehåll – inte tjänsten.
- Instagram har ett antal interna ”bubblor” där Instagramers är en av flera. Det innebär att den organisation och det företag som vill arbeta med tjänsten måste förstå och hitta ingångar till rätt personer inom dessa ”bubblor”.
- Instagram har ett spännande API och genom att tjänsten är mobile-only finns det för utvecklare stora möjligheter och stor nytta att fundera hur man kan utnyttja kraften i tjänsten. Varför bygga en egen fotofunktion? Varför inte utnyttja Instagram och addera funktionalitet till de bilderna?
- Instagramers är nästa viktiga målgrupp för digital PR. Att få rätt personer att ta bild på din produkt och tagga den innebär möjligheter sällan skådade. Fler och fler företag väljer att låta sina användare koppla ihop sitt instagram med hemsidan: exempelvis Free People. Och fler och fler företag satsar på olika tävlingsformat för att nå den här publiken.
Ganska många frågar mig vilken ”bukett” av sociala medieverktyg som är minimi för ett företag och jag skulle säga att man åtminstone bör fundera hur man skulle kunna utnyttja Instagram, faktiskt oavsett vilket sorts företag eller vilken sorts organisation man är. Genom Instagram kan man bygga en dynamisk bildbank runt sin verksamhet, enkelt koppla den till sin Facebooksida, snyggt skapa flöden till undersidor på sin blogg eller hemsida. Genom Instagram kan också personer i organisationen som inte känner sig riktigt hemma med att skriva få en möjlighet att berätta varumärkets historia med hjälp av bilder.
Läs också @sa_na_si som skriver om #igers och Instameet.