Prognosen stämde. Facebook har nu nått den magiska gränsen en miljard aktiva användare under 30 dagar. Mark Zuckerberg skriver på sin Facebook:
This morning, there are more than one billion people using Facebook actively each month.
If you’re reading this: thank you for giving me and my little team the honor of serving you.
Helping a billion people connect is amazing, humbling and by far the thing I am most proud of in my life.
I am committed to working every day to make Facebook better for you, and hopefully together one day we will be able to connect the rest of the world too.
Facebook har alltså växt till något vi aldrig tidigare sett än en gång. Och transformeras oavbrutet mot att bli en sorts social infrastruktur för internet. Facebook är själva hubben för nästintill alla sociala nätverkstjänster, Facebook är en del av det offentliga samtalet respektive en del av en miljard individers vardag. Det är galna siffror som presenteras i samband med en miljard-strecket:
- Mer än 1,13 biljoner likes sedan funktionen lanserades i februari 2009 (det är 18 nollor enligt @reworked)
- 140,3 miljarder vänkopplingar
- 265 miljarder bilder har laddats upp sedan hösten 2005.
- 17 miljarder incheckningar och lokaliserade postningar.
- 62,6 miljoner låtar har spelats 22 miljarder gånger – motsvarar 210000 år
Facebook har nu 600 miljoner aktiva mobila användare. Medianåldern är 22 år (ökning från 25 miljoners strecket i januari 2006 med tre år men minskning från de mellanliggande milstolpar).
Självklart innebär det alltid en fara att bli så stor. Elephantiasis och founder’s syndrome respektive det faktum att trots sin gigantiska användarbas så tjänar inte Facebook speciellt mycket pengar. Men när jag läser den Q&A som Business Insider gjort med Zuckerberg känner åtminstone jag en fascination över drivet.
Not: en lite märklig diskussion dök upp efter att inlägget publicerades. Facebook mäter alltså aktiva användare i form av att man loggar in på tjänsten inom 30 dagar. Vad man gör där – om man producerar innehåll eller bara ”lurkar” har inget med denna statistik att göra.
Uppdatering: I samband med denna milstolpe släppte Facebook en reklamfilm signerad W&K. Artikeln i Ad Age om den ger bakgrunden och filmen är mycket sevärd.
Svenska siffrorna: (hämtat från Socialbakers)
- 4879620 användare senaste månaden vilket är 53,78 % av befolkningen respektive 58,11 % av internetanvändarna
- Störst ålderskategori är 25-34 åringar med 22 % tätt följd av 18-24 åringar på 21 %, 35-44 åringar 18 %, 45-54 åringar 14 %, 55-64 åringar 8 %, 13-15 åringar 6 %, 16-17 åringar 6 % och slutligen 65-100 5 %.
- Andelen kvinnor är 51 %.
- Utvecklingen går mot att användandet ökar (per tre måndader) i åldersgrupperna 18 år och uppåt medan de yngsta uppenbarligen rör sig bort från FB. Nedgången på 13-15 åringar är 13380 på tre månader.