I min test av Facebook Places så påpekade jag att det var sorgligt att inget av de företag som testade betaversionen av svenska Deals inte hade sett till att ge kunderna chansen att lära sig hur man gjorde för att få tillgång till erbjudandet. Det kan vara så att det gick väldigt fort när Places släpptes i Sverige, och nu måste jag ge McDonald’s credd för att i annonser på Facebook faktiskt visa hur det går till i en rejält pedagogisk film.
Att utnyttja egna medier och även utnyttja köpt media för att ge fler insikter om nya medier borde ligga i alla företags intressen: väljer ni att addera en ny teknik på Facebook, satsar på ett spel eller liknande: varför inte se till att människor kan ta till sig det, förstå och bli trygga i användandet – och på så sätt ta till sig budskap och enklare konverteras till kunder. Det har enligt min mening funnits en syn på digitala medier som något som inte behövs förklaras eftersom alla som ändå är där förstår men i den utveckling vi ser idag, med nästan hälften av svenska befolkningen aktiv på Facebook, datorer i nästan varje hem och internetuppkoppling som en del av vardagen så är det inte alla som är intresserade att ta reda på hur allt fungerar. Man vill använda, uppleva och få internet att bli en del av sin vardag. Jag är övertygad om att de företag som faktiskt vågar ta sina kunder i handen och på ett bra och respektfullt sätt vågar utbilda kommer att upplevas som ge ett mervärde.