Kategorier
Plattformar Sociala medier

Facebook blir webbens centrum

I en tweet beskrivs de nya funktioner som Facebook släppte idag så här:

@steverubel at social media panel: facebook decides ”We’re water. We are going to cover 70% of the earth”

Under senaste månaderna har Facebook släppt olika förändringar – det började med att man gjorde en 180 gradersvändning och gjorde allas konton öppna by default och det var upp till användaren att sätta sina egna regler för sitt kontos öppenhet (jag skrev om hur man kan ställa in det här). Ett antal andra tweaks följde såväl i deras Terms of service som däremot gjorde det svårare (eller annorlunda) för marknadsförare att utnyttja nätverket för viral spridning (Jesper Åström skrev en minst sagt animerad postning om det). Samtidigt växer Facebook så att det knakar. 400 miljoners-vallen knäcktes snabbt och även i Sverige kunde Simon Sundén visa att Facebook inte längre är en sajt bland andra utan en plattform som är en självklarhet.

Man valde i mars att ändra på terminologin: Bli fan till har blivit att Gilla något. Fan pages är idag bara Pages. Dedikerade till företag, varumärken och organisationer. Det som sedan följde var hur Facebook valde att skapa Community Pages, vilket handlar om att bättre kunna hantera faktumet att många som inte hade rätt till ett varumärke eller namn började att skapa ”fanpages”. En community page fungerar mer som en sajt som administreras av Facebook, en sorts wiki, och är på så sätt undantagen behovet av att hålla strikt koll på innehållet.

Så kommer vi då till utvecklarkonferensen f8. Då faller det mesta på plats, inklusive köpet av Friendfeed. Zuckerberg valde att skriva ett av sina blogginlägg som med stora vida gester förklarar att Facebook är på användarnas sida, vill skapa en social webb och vara till nytta för alla. Nyheterna de sedan släpper är omvälvande och dess effekt är svåröverskådlig men redan tidigare har Björn Mellstrand skrivit att Facebook blir internet – och det är inte långt ifrån.

Deras Open Graph-initiativ, som utgår från det som är Facebooks tillgång: den sociala grafen – kopplingarna mellan användarna, implementeras och Facebook Connect kommer att vara på ett helt nytt sätt implementerbart med andra sajter. Tillsammans med det (och med först och främst Pandora och Yelp) väljer man att koppla samman användarnas digitala ”fingeravtryck” dvs. vad man skrivit på andra sajter med din Facebookidentitet och på så sätt skapas ett oerhört starkt flöde av information och rekommendationssätt som bygger på ditt sociala nätverk. Det innebär också att Facebook får en mängd data som ger en oerhört stark möjlighet till att skapa relevant reklam för varje användare eftersom man kan använda användarens egna digitala fingeravtryck för att skapa en persona. Det är helt enkelt det sista av Facebooks gamla ”walled garden”-tänkande som faller. Det som verkligen gör Facebook till en hubb (eller till internets största datacentral) är att man kan lägga en Like-knapp på sin sajt; och alla kan se vilka av ens vänner som gillat just den sidan där. Tillsammans med ny funktionalitet i hur fr a Pages använder sig av HTML så skapas en möjlighet till oerhört mycket mer individanpassad och socialt ”nyttig” plattform. Slutligen skapar man Facebook Credits som just nu handlar om att applikationer kan ta betalt av användare utan att behöva gå utanför Facebook utan det blir Facebook som hanterar betalningarna.

Själv har jag länge sagt att Facebook kommer att bli vårt digitala ID och jag tror att lösningen för mikrobetalningar ligger i att enkelt kunna logga in och sköta sådana via Facebook Connect. Samtidigt är det här omvälvande och på många sätt otäckt. Både Robert Scoble och RWW har uttryckt det. Dave Winer är sitt vanliga skeptiska jag. Självklart är det onekligen så att det här kommer att rita om den sociala webben fullständigt. De digitala fingeravtrycken är den semantiska webben som nu blir verklighet. Det innebär att den som har tillgång till en så pass global mängd data och analysera den får en oerhörd makt.

Samtidigt tror jag det är oundvikligt. Som användare vill vi att det ska vara enkelt, och fler och fler lär sig den sociala nytta som Facebook kan ge inte bara med att veta vad Kalle gör utan också vad Kalle gillar Restaurang X. Det är logiskt när vi mer och mer ser webben som en ström snarare än som enskilda entiteter att något kommer att samla upp det. Lifestreaming, som Friendfeed kom att bli, är en viktig del av det nya internet. Samtidigt är frågan om användare kommer att känna sig osäkra på hur deras personliga integritet hanteras. Facebook har spenderat mycket tid på att balansera upp integritet med öppenhet men det kan gå rätt fort utför om man väljer ett sätt som gör att användaren känner att nyttan med plattformen är mindre än utnyttjandet av ens information. Samtidigt är sociala nätverk byggda på den sociala nyttan och hur mycket man väljer att investera som individ i sitt nätverk och för många är det ett stort steg att byta plattform – framförallt då Facebook för många är den första och enda sociala plattformen på nätet förutom email.

Så framtiden ser inte likadan ut idag som den gjorde igår. Zuckerberg har ändrat den. Facebook struntar i att se någon annan än Google som sin konkurrent, och konkurrensen handlar inte om sök utan allt lull-lull som Google lagt till för att bli mer social. Problemet för Google är att de kanske gått på samma mina som Altavista en gång gjorde: inte lägga krut på sin kärnprodukt – sök utan försöka vara allt för alla. Facebook är bättre och mer logiskt sett självklar för användare att använda som sin sociala hubb. Google är det inte.

Det jag tidigare sagt – att vi nu kommer att se en konsolidering och en utveckling ovanpå befintliga plattformar, och hur vi får en sorts demografisk och social hyperlänkning är nu verklighet.

Uppdateringar:

Självklart har jag lagt till Like-knappen. Här hittar du både en bra diskussion om delning vs like och var wordpresspluginen går att hämta.

Conversation Agent är skeptisk och har samlat en del reaktioner på Facebooks utannonserade funktioner. Själv blir jag mer och mer fundersam över varför så många sociala medie-experter är så avoga mot just Facebook. Handlar det om att det är för stort, och att det är något som människor lär sig använda utan att behöva fråga experterna?

Ok, jag är biased (disclaimer: tillsammans med JMW jobbar jag med Microsoft) men onekligen så är Docs.com något som är riktigt vältänkt: ”alla” använder Office och ”alla” använder Facebook. Att utnyttja det redan befintliga molnet och de redan befintliga identifikationsmöjligheterna istället för att tvingas att skaffa nya sådana är en styrka. Oavsett vilket företag eller vilken tjänst som står bakom.