Min 40-årsdag spenderades i London. Intentionen var att vara AFK. Det var ju bara fyra dagar. Alltså tog jag inte med mig någon dator. Det enda tekniska jag tog med mig var min Iphone och en kamera. Självklart kan jag med en smartphone som Iphone eller en Android eller en WP7-bestyckad mobil klara mig långt. Men jag tog inte takt och steg att kunna surfa billigt genom att köpa inhemska kontantkort – jag behövde det inte.
Trodde jag.
Nu föll det sig så att en vulkan hostade till och förändrade förutsättningarna markant.
Ett antal saker jag noterade i samband med den minst sagt annorlunda situation som vi hamnade i då vi blev tvungna att stanna kvar flera dagar extra, skaffa biljetter för hemresan igen var följande:
Att kunna hålla sig informerad
- En sån här gång blir roamingkostnader väldigt irriterande. Vi blir fler och fler med smartphones, och fler och fler använder sig av datatrafik via mobil – ett enklare och mer ekonomiskt sätt att nyttja sin mobil i utlandet. Och oavsett var du befinner dig så är det mobiltelefonbolagen, precis som förut ISPerna, som är det största hindret för en fullödig mobila webben utveckling.
- Därför är det idag fullständigt nödvändigt att tjänster och sajter skapar automatiska övergångar till mobila webbsidor och för dessa att förstå att man som mobilanvändare är ute efter annan information än om man sitter vid en dator. Det jag kallar ”vid behovs-information” (arbetar på en postning om att separera information utifrån mottagarens nytta) är allra viktigast att få tillgång till snabbt när man är ute på resande fot. Idag är vi i en situation där några använder m.domän.toppdomän medan andra valt mobil.domän.toppdomän. Alternativt valt att strunta i att utveckla en mobilvänlig sajt.
Att kunna använda sina sociala nätverk för hjälp och tips
- Personligen insåg jag snabbt värdet av mina sociala nätverk för att hålla koll. Det jag nu var utlämnad åt var traditionella medier: TV-sändningar och tidningar. Det var för lite och för sakta. Mitt sätt att använda media idag innebär att ta in mycket information från många olika ställen, följa ett flöde exempelvis via hashtags på Twitter och sedan ta beslut utifrån den information jag fått. Att förlita sig på Evening Standard och Skynews var minst sagt frustrerande. För de flesta som börjar att använda sociala medier i vardagen och som ett flöde av såväl information som för interaktion med ett nätverk blir det snabbt klart att det har en stor nytta på många olika sätt.
- För min del hade det också handlat om att faktiskt fråga mitt sociala nätverk om råd. När jag behövde få tips om var man kunde köpa ungdomsböcker på svenska till barnen valde jag att slänga ut den frågan i mina nätverk och vips hade jag en mängd matnyttiga svar. Utan dessa hade vi stått utan läsning för barnen på den 40 timmar långa hemresan.
Att betala för sig
- Jag hade inga problem att betala med kreditkort någonstans, och när det gällde att online jaga rätt på biljetter för att ta oss hem eftersom flygen var inställda så fungerade det på Eurostar eller Dbahn. Den senare kräver dock utskrivna biljetter vilket inte är helt ultimat. Den enda sajt som inte fungerade var SJ…
- Man bör ha ett antal kreditkort med sig alternativt bör bankerna erbjuda en smartare möjlighet att betala online, helst utan att behöva lämna ut sina kontouppgifter. Här ser jag en av de stora möjligheterna för Facebook Connect vilket de nu också börjar att gå mot med sin nya idé om Facebook Credits som visserligen bygger på interna transaktioner men som – via deras övriga funktioner helt klart kan komma att utvecklas till både mikro- och helhetsbetallösningar. Oavsett så vore en säker men enklare betalningsfunktionalitet önskvärd både generellt.
Det här var de mer akuta delarna. Annat som jag tänkte på
- I Stockholm och i övriga landet har jag blivit beroende av telefonens GPS- och kartfunktion. Jag har dåligt lokalsinne, och inte ett helt fullödigt spatialt sinne vilket innebär att statiska kartor sällan ger mig någon större hjälp. Nu hade jag min telefon med mig men åter handlar det om roamingavgifter: med 35 kr/mb som Telenor tar var det bara att glömma.
- En resa som den här vill man kunna berätta direkt vad som händer: med roamingavgifterna innebar dock twittrande och geolokalisering oöverstigliga kostnader. Nu valde jag att inte göra det men som jag förstått av andra så är det inte helt enkelt att skaffa sig tidsbestämda abonnemang eller hitta bra prisplaner för kontantkort. Fr a så handlar det för mig om att jag använder och skulle även i detta använda mycket mer datatrafik än telefontrafik – men såväl i Sverige som utomlands är datatrafik något som man tar rundliga summor för.
- Jag är tacksam för att jag köpt ett extra batteri till telefonen (och ett till kameran – en runda på Madame Tussauds tar musten ur de flesta batterier :)) – för det är fortfarande inte någon som helst självklarhet för näringsställen att erbjuda elkontakter; vare sig i Sverige eller utomlands. Wifi är något som fler och fler caféer och barer borde hitta sätt att erbjuda. Självklart kan man – om man erbjuder ett Wifi sätta en sorts deal för det med kunden, själv skulle jag gladeligen köpa fler öl eller handla kaka till kaffet om jag fick tillgång till ett bra och fritt Wifi.
- Om man som jag inte reser så oerhört mycket vore det fantastiskt med en sorts Lost Planet för Geeks. Det är en idé som man får gratis av mig :)
Nu är vi hemma. Det tog ett tag att åka tåg från London. Själva tågresan är en annan historia som jag ska berätta om på ett annat ställe.
Andra som skrivit om hur sociala medier fungerat i samband med flygkaoset:
- AllFacebook noterar hur statusuppdateringarna på Facebook handlar om askmolnet.
- Kristine Lowe berättar om hur enskilda personer med kunskapen enkelt skapade möjligheter för dem utan internetaccess (sen kan man undra om inte folk i Stockholm från Ericsson borde ha det…) fick hjälp genom att koppla ihop SMS och Facebook.
- SCommerce noterar att flyg- och resebolag inte förstått att använda sociala medier. Andra menar att de gjorde det bra. Framförallt fanns det en klar skillnad mellan de amerikanska bolagen som lever i en mer mogen sociala mediekultur och europeiska bolag som fortfarande tror att sociala medier mest handlar om ännu en marknadsföringskanal.
Spinoffs:
- Askmolnet fick självklart en egen användare på Twitter: @theashcloud som twittrade ut diverse info om molnet.