Techgeist skrev bara för några dagar sedan att för honom kunde Friendfeed bli det nya Facebook om man gjorde några tweaks. Det behövs inte nu: twittersphere fullkomligt exploderade när nyheten kom att Facebook köper Friendfeed.
Självklart finns det orosmoln – stora företag har ibland tendens att köpa upp företag, dränera dem på kunskap i form av smartskallar och sedan fimpa den teknik som kunde revolutionera tjänsten. Vissa inslag i Techcrunch “intervju” kan onekligen dra åt det hållet.
Samtidigt kan jag tycka att, om Facebook ser till att utnyttja den potential Friendfeed har, kan det bli en match made in heaven.
Varför?
Jag gillar Friendfeed men samtidigt har jag själv inte riktigt funnit användningsområdet. Det har blivit en hub för alla ens feeds men integrationen med kommentarer, själva konversationen, har sällan blivit så pass intressant att tjänsten på allvar hotat mitt användande av Twitter eller Facebook.
Ett annat problem har varit hur det naturligt kan skapas en konversation som gör Friendfeed intressant för marknadsföring. Något som redan idag blir mer och mer intressant genom Facebooks öppnande av API och utvecklingen av Lexicon etc.
Så jag tror att det kan bli rätt bra.
August 2009, the month of social media mergers…