Twitter är en nästan-realtids-kanal för konversation och snabb information. Jag brukar jämföra det med ett coctailparty: man kliver in i flödet och lyssnar av, pratar lite och ger sina bitar av information för att sedan gå ur och göra något annat. Det är ett konstant flöde och helt enkelt alldeles fantastiskt som en av de många kanaler vi idag behöver för att hålla oss ajour, skapa relationer med andra och bygga ett varumärke.
Kullin reagerar på mediarapporteringen runt den amerikanska undersökning som menar att 40 % av allt innehåll på Twitter är meningslöst babbel. Och det har vi hört länge från kritiker inom media: att när vanligt folk får tillgång till en innehållsproduktion blir det meningslöst. Guillou är en och Svegfors en annan.
Jag tycker självklart precis som Kullin att medierna snart får sluta att haka på allt som är negativt om sociala medier. Däremot är jag ju inte förvånad.
Ett perspektiv – utifrån det faktum att Twitter är en konversationskanal där människor skapar relationer med varandra – är att det som är babbel för en person kan vara viktig information för en annan. Felet medier och en del undersökningar gör är att definiera kvalitet i konversationer – det är knappast meningsfullt.
Följaktligen blir det meningslöst att säga att något på Twitter är babbel och meningslös information eftersom det utgår från en viss tolkningsbild, en mental karta, som inte är generell och för alla gällande. Undersökningen blir då en partsinlaga, en åsikt och varenda försök till objektivitet faller på att själva utgångspunkten är felaktig.
Förutom det så är undersökningen i sig rätt märklig: 2000 random Twittermeddelanden som sätts in i sex stycken kategorier. Det skickas närmare 2 miljoner tweets varje dag – cirka 1350 unika tweets (inte retweets etc.) per minut. Att dra såna växlar på 2000 stycken tweets känns helt enkelt som dålig journalistik och dålig undersökningsmetodologi.
Twitter är inte Svaret, men en del av svaret på hur vi kan bli bättre på att kommunicera det vi vill ha sagt, bygga relationer genom konversation och som marknadsförare skapa en mer sann och ärlig preferens för de varumärken vi vill föra fram.