Kortbloggat på digitalpr.se-17 August 2009

  • Brakförlust för Spotify – Dagens Media
  • Ouch. Och jag är rätt säker på att i det läge de är just nu: där de plötsligt visat sig sitta i knäet på skivbolagen, så är ”locket på”-principen kanske inte den bästa pr-taktiken. Alla gillar fighters även om de går back. Spotify har sin första rejäla opinionssvacka och de kommer helt klart att blöda ännu mer om de inte lyckas att vända den. Frågan är helt enkelt: blir de en sorts musikens Boo.com eller kan de resa sig efter räkning?

  • Tillgänglighet går före kvalitet
  • Jag tror att man glömmer en sak: genom tillgängligheten som icke-linjär och repeterbar så blir mervärdet större, tillsammans med prisbilden, än bad gäller för ”mintquality”

  • Vem äger ditt twitter-konto?
  • Jocke skriver om problemet med hur branding och personal branding lätt hamnar i konflikt i konversationsekonomin. När vi blir mer personliga så är värdet förflyttat och därmed ligger vinsten på andra sätt och blir delad. Det intressanta är också om vi i det här blir en sorts seriefigurer ägda av det varumärke som betalar vår lön. Man skulle snarare kunna fråga sig ”vem äger ditt namn” när det gäller personer som är i det offentliga rummet, och som kommunicerar och därmed marknadsför ett varumärke. Det är onekligen dags att läsa det finstilta i anställningskontrakten. För problemet ligger inte i själva twitterkontot eller distributionsformen utan i vem som äger innehållet: i det här fallet – dina personliga remarks

  • Anna Körnung ny chefredaktör på VA
  • Gissar att det här kommer att diskuteras en hel del idag: snett neråt för Schultz?

  • Ted Valentin: 24 hour business camp… reborn
  • Själv är jag ju varken utvecklare eller speciellt entreprenöriell av mig men det är kul att 24hbc går igång även i år.

  • Artisten Onkel Kånkel död
  • Helt off topic men en viktig nyhet. RIP.

  • Bara timmar efter inbrottet loggade tjuven in på hennes Facebook- sida – skröt om stölden
  • Två saker lär man sig av det här: se till att ha lösenord på datorn och: Facebook är ett digitalt hem.

  • Damn Right Don Draper Drank It
  • Tv-serie om reklam blir inspiration för reklam. Allt är en cirkel.

  • Twitter: "pointless babble" or peripheral awareness + social grooming?
  • Mycket bra diskussion om att Twitters ”meningslösa babbel” har mening för de som babblar med varandra.

  • Stop treating your blog like cold calling
  • Bloggandet får inte bli bloggande för bloggandet skull.

  • Sharein.com: Share to Twitter, Facebook, E-mail With Popular Items
  • Sharein intressant tjänst.

  • Twitter vs. Facebook: Who Will Win in Real-time Search?
  • Efter att ha släppt upp realtidssökningen och köpt Friendfeed så ligger faktiskt Twitter lite illa till. Om inte någon av de stora köper upp dem.

  • Question: What Will Emerge as the Next Great Social Network?
  • What’s next? Jag tror inte att vi kommer se något nytt förrän Wave släpps

  • Huffington Post and Facebook Go “Social News,” With Connect on Steroids
  • Allt kopplas ihop och Facebook blir större och viktigare.

  • Freemium – tveksamt för företag
  • Fredrik funderar över freemium när det gäller B2b och b2c och jag tror att han är på linje med den komplexitet som affärer i web 2.0

  • Som en ormgrop – vf.se
  • Från svarta hål av hat, till grop av särskriven gyttja till en ormgrop. Bloggosfären är ett kärt barn med många namn.

  • 18 r?d inf?r valet av webbhotell – IDG.se
  • Bra råd men jag har några till: epostadresser ska vara obegränsade. Det är fan löjligt av webbhotell att ens fundera på att erbjuda XX antal epostadresser. Och glöm inte att kolla hur många sql-databaser som ingår: en del hotell är dumsnåla.

  • Twitter Talkback: What Makes a Quality Tweet?
  • Jag är inte helt säker på att det här känns som en riktig postning om vad som är en kvalitetstweet – för vad är då inte det? Sedan saknar jag kvalitetsaspekt på retweets, saknar problematiseringen i att man lär sig, känner sig inspirerad beroende på vem som faktiskt skriver ett eventuellt citat: alla dessa citatmaskiner (läs: personliga coacher a la amerikanskt snitt) är rätt ointressanta. För min del är en tweet med kvalitet: att jag hittar ny information som är relevant för mig. Det kan innebära en länk, ett uttalande eller ett personligt meddelande. Allt utgår ändå från min person och vad jag anser vara viktigt: alltså blir diskussionen om kvalitet hos en tweet meningslös då den faktiskt är helt subjektiv.