Det finns ett stort antal exempel på hur Twitter både är snabbare och närmare händelsernas centrum när det handlar om stora händelser i världen. Orkanerna i USA, Mumbai, flygplanet i Hudsonfloden och liknande flygplanskrascher, Gaza och nu senaste skogsbränderna i Australien. Användningen av Twitter skapar en vana att dela med sig av personliga tankar och sin egen status – senaste exemplet är Haeekstra, republikansk kongressledamot, som valde att twittra om sin resa till Irak trots ett säkerhetsembargo. Det liknar också hur Ketchums James Andrews råkade uppröra Fed Ex huvudkontor genom en tweet.
Det intressanta med mikrobloggandet är just snabbheten, det personliga anslaget men också närheten – och som marknadskommunikations kanal är det intressant eftersom ett varumärke – för att lyckas att använda Twitter för att öka sin närvaro i sina kunders medvetandet – måste använda den logik som mikrobloggandet har – inte den logik som marknadskommunikation i många år fört fram: envägskommunikation en till många.
Varumärket måste alltså bli mer personligt, snabbt att reagera och helst proagera på händelser och frågor som berör varumärket liksom att ha en personlig approach i svar på frågor och inlägg från sina konsumenter. Snabbheten krävs då en mikrobloggspostning har en rätt kort livslängd hos de flesta: följer man aktiva Twitteranvändare så försvinner postningar i raden av nya postningar. Närheten handlar om att lyssna lika mycket som att twittra, och då det är ett icke-visuellt medium se till att använda kommenterandet för att visa att man faktiskt lyssnar.
Så vad är det som gör det möjligt att använda för marknadskommunikation?
- Sociala medier i stort kan användas som en stor, intressant och mycket statistisk fokusgrupp: Twitter är en av möjligheterna. Lyssna, fråga, lär. Gör det inte under radarn och ge tillbaka kunskap och presenter som tack för hjälpen.
- Om man är ett varumärke som personer gillar vill de också ha erbjudanden och kommunikation från varumärket. Men i lagom doser och med hög personlig relevans.
- Twitter är perfekt om man kan sätta en person som varumärkets Twitter-person. Som har tillgång till svar på frågor, företagets tillåtelse att prata om varumärket med konsumenter och som på så sätt blir ansiktet utåt.
- Berätta om företaget, berätta storyn och låt dina följeslagare veta vad som händer. Ge dem “köttbitar” som ni inte ännu släppt på företagsbloggen.
- Koppla samman kanalen på ett smart sätt – inte så att det blir rundgång (exempelvis att ni på alla platser har samma text) men se till att nya bilder, nya blogginlägg mm feedas till Twitterkontot.
- Framförallt – lyssna, konversera och intressera er för era fans. Det är de som betalar er lön.