Bygg ditt varumärke med bilder på Pinterest

Se uppdateringar i slutet av postningen.

Jag skrev tidigare om Path som funnits länge men de senaste månaderna fått ett visst uppsving. Samma sak gäller Pinterest. Pinterest har levt inom vissa segment av nätet och funnits i flera år. Det är dock senaste månaderna som den dykt upp på radarn för en bredare bas – och även nu visar på siffror att det är en grym trafikskapare där de slår såväl Google+ som Reddit enligt Shareoholic och för den som lever på design, mode etc. bör det vara en självklarhet att addera till sin sociala mediebukett. Utvecklingen går spikrakt uppåt – bland annat efter att Pinterest blev en av de 60 nya tjänster som öppnades upp som appar för Facebooks Timeline för några veckor sedan.

Vad handlar Pinterest om? Tänk dig att du älskar att samla på bilder och länkar till saker som inspirerar, eller du planerar ett bröllop, eller vill samla ihop bra lästips, drömbilar, önskelistor mm. Förut har det handlat om att spara såna bilder på datorn, i mer och mer ostrukturerade mappar. Eller så har du skapat en blogg som visserligen gett dig mer kontroll men samtidigt har det handlat om ganska mycket tid som gått åt att få ihop den kortaste inspirationsposten. Eller ni är ett gäng som ska inreda ett kontor tillsammans, eller en grupp som jobbar med ett moodboard för en kund. Med Pinterest blir det extremt enkelt, inspirerande och även ger det möjligheter till att låta andra komma med – kommentera (kanske kunden kan vara en del av arbetet redan i det här läget), addera tips men också att bra intressanta bilder blir ”repinnade” dvs. vidareskickade in i andras inspirationsflöden. Det är en form av självuttryck som utnyttjar de beteenden som vi redan börjat att använda i Facebook och på Twitter, adderar länksamlandet hos Delicious och bildhanterandet som är vanligt på Tumblr (Pinterest själva använder just Tumblr för sin blogg).

Som användare har du ett antal ”boards” som du kan kategorisera hur du vill: heminredning, reklam, arkitektur, böcker, snygga människor – du gör som du vill. Det är enkelt att byta namn på de boards som redan finns i ditt konto. Du väljer sedan en övergripande kategori (titta under Everything) på Pinterest för varje board – vilket ger dig bättre synlighet när användare söker efter nya saker. Du kan självklart enkelt addera både ditt Facebookkonto och ditt Twitterkonto till din Pinterest: Twitter för att låta dina pinnings dyka upp som enskilda Tweets och Facebook genom att addera Pinterestappen till din Timeline.

Varje Pinterestboard är möjligt att följa för andra användare – och varje användare har ett rss-flöde vilket gör det enkelt att addera din pinboard till din blogg. Det hela är enkelt att navigera och väldigt väldigt beroendeframkallande enligt flera av de nya användarna som dykt upp. Särskilt då Pinterest nu också har en mycket välgjord app för Iphone.

Här kan det vara på sin plats att fundera över varför man ska göra det? Förutom de mer nyttiga idéer jag listat ovan så är det faktiskt rätt roligt. Bilder är en viktig del av vår berättelse både som individer och som företag och genom att utnyttja bilder och skapa gemensamma boards kan företag utnyttja det både för att berätta om sig själva men också få input runt allt från produktutveckling. Ett exempel har Hans Kullin beskrivit i sin blogg.

För ett företag är det helt klart en möjlighet att skapa ett konto och låta produktbilder samsas med inspirationsbilder för det segment man har. För mindre företag är det här en möjlighet att inte bara skapa sig trafik till sin egen sajt utan redan på Pinterest visa priser: genom att addera euro eller dollartecken och ett pris blir synligt direkt på bilden. Ett företag som redan samarbetar med Pinterest är Etsy och flera väntas att hoppa på Pinteresttåget.

När du pinnar kan du dels (om du använder Chrome) addera en applikation för Pinterest som gör det extremt enkelt att lägga till inspirerande bilder och även lägga till en länk i din adressrad i favoritbrowsern för att på det sättet enklare skapa dina egna pinnings.

Varje pin väljer du först din board och skriver en kort beskrivning – sen är det klart. Om du vill (och har kopplat ditt konto till ditt Pinterestkonto) så kan du även posta din nya pin på Twitter.

När man sedan surfar på Pinterest så kan man välja att göra Likes på bilder eller Repin vilket gör att du ”tar” bilden och lägger i någon av din egen board. Genom att leta efter bra bilder hittar du också andra att följa. Desto fler som väljer att addera Pinterest till sin vardagliga användning blir det mindre ”ekokammare” där samma bilder syns ofta på förstasidan.

Extragodis är att varje bild i Pinterest är delbar till övriga plattformar respektive har en inbäddningsfunktion – vilket gör att bilder men också ditt Pinterestkonto kan få en rejäl viral spridning på de stora plattformarna.

Som företag där bilder på produkter är viktigt att addera Pinterest till dina delningar – bland annat har redan olika tjänster sett till att addera det exempelvis Statigr.am som är kopplat till Instagram.

Glöm inte heller att Pinterest har möjlighet att addera videos, vilket hjälper dig om du har en del bra videos som du vill få spridda.

Pinterest är en av de många tjänster som inte försöker att vara ett nytt Facebook eller ett nytt Twitter utan bygger sitt värde genom att bygga på funktioner som inte finns på Facebook eller Twitter – och ger användarna möjlighet att enkelt skapa innehåll som man sedan kan addera till sin Facebook eller sitt Twitter. Pinterest går så långt att du måste ha ett konto på Facebook eller Twitter för att kunna använda Pinterest.

Det är en utveckling som vi förutsett ett tag – att fr a Facebook förändras till en grundläggande plattform för vår närvaro på nätet; där vi ständigt är inloggade men där vi adderar fler och fler tjänster. Timeline bygger mycket på hela den utvecklingen. Idag är det inte längre intressant att dela upp i socialt nätverkande, bloggande, mikrobloggande mm – utan mer se att vi har olika nivåer på användande av tjänster som är integrerade på många sätt.

Sociala medier handlar om att skapa bra innehåll som är intressant att dela och prata om – det är inget nytt men 2012 kommer innebära att fler och fler företag väljer att satsa på det. Tekniken är där och idag är det inte längre lika osäkert vilka plattformar man ska satsa på: du ska ha en Facebooksida, du bör ha ett Twitterkonto och för att säkerställa sökningar även säkra upp ditt varumärke på Google+. För att samla dina tjänster, samla kunskap och bygga ditt varumärke är en blogg mycket bra – men idag handlar det lika mycket om att börja titta på om din blogg ska bli din hemsida. Ovanpå detta adderar du sedan mervärdestjänster som Pinterest, Tumblr och Instagram. Sammankopplade med dina sidor och konton kan du sedan addera och dra ifrån tjänster utifrån behov och hur dessa tjänster motsvarar ert behov av .

Genom att arbeta strategiskt med innehållsproduktion på en blogg, genom att berätta om företaget genom att utveckla ett användande av exempelvis Instagram och bygga en bildbank på Flickr eller liknande plats och utnyttja Pinterest till att samla och visa produkter men också inspirationsbilder för företaget skapas ett nätverk för varumärket. Att sedan se till att ha ett Youtubekonto där det inte längre bara handlar om att lägga upp egna filmer utan minst lika mycket att addera favoriter för inspiration och bygga sitt flöde av rörliga bilder liksom att utnyttja tjänster som Soundcloud för att göra podcasts eller addera sådana till Itunes.

Så är du sugen på Pinterest? De har valt att fortsätta med att vara invitational-only, du behöver helt enkelt en inbjudan från användare. Dock kan man bjuda in hur många som helst. Så fråga mig om en inbjudan så fixar jag det direkt: maila mig på deeped@digitalpr.se, fråga på @deeped eller via http://facebook.com/deeped. Vill du kolla in min pinterest så finns den på http://pinterest.com/deeped (och jag gillar tatueringar :)) eller företagets http://pinterest.com/deepedition/.

Uppdatering: I kommentarsfältet har man börjat att fråga sig om hur det är ställt med copyright mm när det gäller Pinterest och den här genomgången av det juridiska läget säger i princip ”kanske Fair use kanske inte”. Som företag (och som fotograf) skulle jag dock fundera mer över om man kan se nytta med, och en relationsöppning om man hittar ”sina” bilder på Pinterest istället för att slå ner med den stora juridiska immaterialrättssläggan.

Uppdatering: Diskussionen runt Pinterests eventuella problem med copyright har varit intensiv och självklart måste ett företag fundera över det hela innan man hals över huvud ger sig in på tjänsten – vilket gäller alla tjänster där det handlar om saker som är skapade. Bra genomgångar finns att läsa hos PC World och Lockergnome.

 

  • http://www.billigaarbetsklader.se/ nolingo

    Riktigt bra. Tack för att du fortsätter kampen för att sprida kunskap om sociala medier och för att du gör det både snyggt och enkelt, utan pekpinnar och messerschmidtfasoner.

  • Linda Aslund

     Du, jag undrar – vet du något hur det funkar med upphovsrätt första gången man sparar in en bild i t ex Pinterest eller i Tumblr? Om man delar något som redan är delat borde det väl tekniskt sätt vara tillåtet (vilket tjänsten ju bygger på), eftersom man då inte flyttar bilden från ursprungskällan – eller är jag helt ute och cyklar? Själv lägger jag ju gärna in bilder och CC-märker i sinnet, men jag vet ju inte hur andra gör. Hur ska man tänka?

  • http://deepedition.com deeped

    Upphovsrätten gäller alltid alla bilder. Så – du kan ju inte cc-märka andras bilder. Dina egna – cc är ju en icke-juridisk överenskommelse så att markera dem är ju helt ok. Vi får väl se vart tjänsten tar vägen – ju större den blir desto större problem lär de få med immaterialrättigheterna.

  • http://deepedition.com deeped

    Tack!

  • Anders Abrahamsson

    Det är tur att jag har dig och din kunskap att ta del av. Excellent genomgång tycker jag.

  • http://www.facebook.com/erik.fredholm Erik Fredholm

    Invitation only? Skapade ett konto förra veckan utan invitation. Eller hade du lyckats bjuda in mig utan att jag visste om det?

  • http://deepedition.com deeped

    Jag vet inte – faktiskt tror jag att jag gjorde det :)

  • http://deepedition.com deeped

    Tack.

  • http://www.facebook.com/erik.fredholm Erik Fredholm

    :)

    Tackar ödmjukast

  • Kajsa Hartig

    Hej, jag undrar jag också. En upphovsrättsligt skyddad bild får inte plockas till annan sajt utan tillstånd. Det spelar det ingen roll om den redan är delad eller inte.

    Samtidigt bygger Pinterest på att folk kurerar (curate) bra material från internet, det är ju hela idén med tjänsten (även om dela eget material också är intressant).

    Att ingen reagerat hittills förvånar mig, för jag är säker på att en stor del av materialet på Pinterest är upphovsrättsligt skyddat (och plockat utan lov). Jag ser också fram emot fortsättningen av sajten, skulle den lyckas växa sig stor är den en definitivt utmaning mot SOPA och allt vad det heter.

  • Pingback: Pinterest – pinna ditt varumärke! | Diggjo()

  • Pingback: Förtroendet för Pinterest | Bisonblog()

  • Pingback: P för Pinterest och Path?()

  • http://blogg.hrsverige.nu Johannes Sundlo

    Mycket informativt och bra, tack! 

  • http://deepedition.com deeped

    Varsågod!

  • Pingback: Nya fredagstips – katter på Twitter och burgare i New York « Uppdragsmedia – kundtidningar och redaktionell kommunikation()

  • Pingback: Pinterest javisst! « theworldofdonna()

  • Robert Sahlin

    Välskrivet, märkligt nog är många svenska varumärken sena med att experimentera och även registrera/skydda sina varumärken som användarnamn även om man inte tänkt vara särskilt aktiv i ett första läge. Se ex. http://www.robertsahlin.com/svenska-foretag-langsamma-inom-sociala-medier/

  • http://deepedition.com deeped

    Så har det ju varit väldigt länge – minns när en PR-byrå reggade en mängd varumärkens twitterhandles och de sa ”och?”.

  • Pingback: Info om Pinterest | Fröken Askheim()

  • http://www.xn--hrdrock-exa.info/ Johnny Metal

    Angående upphovsrätten, nu kommer också kritiken..Tycker på något sätt att kritiken också blir mer befogad när det är företag som vill tjäna feta pengar på det. (Jag är dock samtidigt för bra tjänster på nätet, så lite kluven till det hela)

    ”Tjänsten är inte skapad av pirataktivister utan för att tjäna pengar.
    Grundarna har säkrat investeringar på hundratals miljoner från några av
    Silicon Valleys tyngsta riskkapitalister. Det har köpt dem möjligheten
    att arbeta öppet med sina systematiska upphovsrättsintrång. Istället för
    hotbrev från advokater föräras de nu lovsånger från den okritiska
    teknikpressen.

    Sajtens användaravtal friskriver slugt nog företaget från juridiskt
    ansvar och lägger det på användarna själva. Pinterest är med andra ord
    medvetna om att tjänsten används för upphovsrättsvidrig bildpublicering
    (ingen kan gå in på sajten utan att inse det), men de duckar fegt bakom
    de användare som fyller tjänsten med innehåll åt dem.

    Pinterest uppmanar användare att inte lägga upp egna bilder och
    marknadsföra sig själva. Samtidigt kräver de att användarna ska äga de
    exklusiva rättigheterna till alla bilder de lägger upp. Det är en
    ekvation som inte går ihop. Det här är ett företag vars affärsmodell är
    helt beroende av piratkopierat material, men som inte vill ta ansvar för
    det.”

    Läs hela: http://www.svd.se/kultur/fega-pirater-bakom-ny-nathajp_6921733.svd

  • Pingback: Tips för att göra Pinterest till företagets vän()

  • Pingback: Pinterest istället för att läsa 5 miljoner läckta mail | DeepeditionDeepedition()