Tio år som företagare

Idag är det tio år sen jag startade mitt företag. Det firar jag med att hålla utbildning i social selling i Linköping.

Ett decennium av professionellt strategiarbete i sociala medier. Tio år där det gått upp och ner, där Deepedition DigitalPR har varit konstanten i en mycket föränderlig vardag. Jag har kört själv, varit en del av JMW och nu en del av JMWGolin, ägt och varit med och satt United Power i konkurs, startat konceptet Social by default som idag är en fantastisk vänskap och en podd. Skrattat, gråtit och skrivit en oändlig mängd strategier och taktiska playbook, föreläst för tusentals personer och tillsammans med Sarah utbildat närmare 400 personer på Berghs i att bygga varumärke i sociala medier.

I nästan alla år har företaget gått med en liten vinst – antagligen tack vare min ekonomiska hypokondri. Och att jag hela tiden arbetat oförtrutet och intensivt. Jag har aldrig behövt göra kallt sälj vilket är en fantastisk sak och som jag är djupt tacksam för.

Att starta företag som introvert person kan tyckas galet – och självklart; om man behöver jaga kunder och nätverka mycket så kräver det energi. Men fördelen är också att man kan styra saker mycket mer. Jag har visserligen mest varit inbäddad konsult men i det mer eller mindre arbetat med egna projekt (eller fr a tillsammans med Sarah). På det sättet har jag kunnat styra tiden och hantera energinivåerna. Sen lär man sig vara social i jobbet. Jag älskar sociala medier och varumärkesstrategi, jag brinner för kommunikation och marknadsföring: så när jag får prata om det så övertrumfar viljan att lära mer och lära ut eventuella introverta hinder.

Förändringar gör ont ibland. Det har varit några tuffa år där 2017 kan sägas ta rekordet. Men jag överlevde och Deepedition DigitalPR överlevde. Det kostade mycket kraft, energi och förtroende – och en hel del pengar. Men efter det så är jag mindre rädd och mer ödmjuk.

Framtiden? Det vet man aldrig. Deepedition DigitalPR flyttar sin hemvist till Västerås eftersom jag flyttar dit. Det finns massor att göra och jag har många saker jag skulle vilja pröva som jag ännu inte hunnit. Jag vet att jag kan det här, jag vet att jag är expert på sociala medier. Men finns otroligt mycket kvar att lära, oerhört mycket spännande som sker nu när sociala medier blir en självklar del av marknadsmixen.

Tack till Jenny, Villiam, Amanda, Sarah, Jocke J, Brit, Björn, Jocke K, Louise, LRF Konsult, Oderland, alla fantastiska kunder.