Nu startar jag på egen kula. Niclas Strandh digitalPR blir verklighet. Det har gått fort och det är många ”inflight corrections” som kommer att efter hand – fr a här på digitalpr.se som fr o m nu kommer att vara mitt företags hem. Det är spännande och lite som att hoppa rakt ut.
Det var dags att ta klivet ut från tryggheten och satsa på det jag brinner för: sociala medier och marknadsföring. Att jag valt att kalla företaget ”PR” handlar om att jag menar att ”publika relationer” handlar om marknadsföringens grundläggande väsen: att skapa relationer med människor som berörs av det jag har att erbjuda. Den revolution som pågår inom marknadsföringen – konversation som metod för att skapa kännedom, uppmärksamhet, gillande, val och handlande – är mitt huvudfokus.
Jag kommer att jobba med digital marknadsföring och med marknadsföring inom sociala medier. Jag är sociala mediestrateg och creative planner. I huvudsak kommer jag arbeta med strategier inom sociala medier för företags och organisationers marknadsföring, bloggcoaching och analys av varumärken på de digitala arenorna. Jag kommer också erbjuda behovsanalyser, målgruppsanalyser liksom normal planning för varumärken och kampanjer – men alltid med de digitala medierna i fokus.
En av de viktigaste samarbetspartners jag kommer att ha är JMW. Där kommer jag, som konsult, att förstärka deras redan starka erbjudande när det gäller sociala medier och konversationsmarknadsföring liksom att arbeta med ett antal av de projekt som deras kunskap och nyfikenhet gett dem möjlighet till att arbeta med. Jag är nyfiken och vetgirig precis som JMW – det är en spännande kombo. Bland annat kommer vi tillsammans att lägga mycket kraft på att hitta relevanta former för att mäta digital pr och jag kommer tillsammans med Brit Stakston, Björn Mellstrand, Joakim Karlsson och övriga att arbeta för att än mer öka värdet av att satsa på sociala medier inom marknadskommunikationen.
Jag kommer också att fortsätta att jobba en del med den byrå jag lämnar: Heimer & Company Reklambyrå, som jag dock nu lämnat som delägare.
Ett antal andra spännande samarbeten och nätverk är på gång och jag kommer att berätta om det efterhand.
Jag kommer själv och tillsammans med fr a Brit Stakston från JMW att fortsätta att hålla kurser, workshops och föredrag och vårt erbjudande kommer att utvecklas under våren till att vara allt från grundläggande heldagskurser som inspirerar och skapar insikter om möjligheterna med sociala medier och konversationsmarknadsföring till avancerade workshops i hur man ska använda olika plattformar i den digitala verkligheten.
Föreläsningar och seminarier kommer jag att hålla så ofta jag kan, helst i olika spännande konstellationer – mitt kall är nu den möjlighet som konversationsmarknadsföring och sociala medier ger. Bland annat så kommer jag och ett antal andra kända figurer att prata på Marknadsföringsdagen i Göteborg den 24e april liksom på Atomer & Bitar-konferensen den 28e april. För att inte tala om JMW-frukost nästa torsdag 2a april.
Så välkommen att följa min spännande resa. Kontakta mig gärna via min mail info@digitalpr.se eller på telefon 0706480861. Jag kommer att fortsätta att använda mitt väl inarbetade användarnamn ”deeped” på diverse sajter – på Twitter hittar ni mig här.