Kategorier
Deepedition DigitalPR Sociala medier Tips

Följ Almedalen via sociala medier

Just nu verkar halva (eller faktiskt två tredjedelar) av mina närmaste kompisar vara på väg eller redan på ön. Almedalsveckan har lite sakta dragit igång och söndag är den första dagen med fullt blås. Det är smärtsamt att ännu ett år inte åka över – trots att jag verkligen tänkt göra det i år. Men jobb och sonens konfirmation satte ett par rejäla käppar i hjulet.

kollalmedalen

Jag är inte ensam om att vara kvar på fastlandet. Vi är ju några till – närmare typ alla utom de 20000 som beräknas ramla ner på kullerstenarna under veckan. Vi behöver hålla koll på vad som händer. Jag skrev en postning förra året som fortfarande delvis är aktuell men tänkte tipsa om några saker som kan vara bra att hålla koll på.

Det som ändrats mycket i år är Instagram som blivit mycket större. För att följa vad folk gör i bild är Iconosquare ett bra verktyg – håll koll på #Almedalen där.

Först och främst: Twitter är Almedalen och Almedalen är Twitter. Självklart kommer många företag och fr a organisationer att utnyttja sina Facebooksidor men generellt är det Twitter som gäller. Hashtaggen #almedalen kommer att vara i princip omöjlig att följa då den redan förra året genererade mer än 130 000 tweets förra året från fler än 19 000 twittrare (siffror från fantastiska @hampusbrynolf). I år gissar åtminstone jag på över 200 000 tweets eftersom antalet events har mer än dubblats och antalet besökare beräknas bli rekordstort. Däremot är många säkert glada om man använder den hashtaggen – så man kan mutea den.

Hashtaggar förutom #almedalen kommer säkert vara #almedalen14 och #almedalen2014 vilka garanterat blir lite lugnare. De stående politiska hashtaggarna #svpol, #utbpol, #bopol, #säkpol, #vardpol och #funkpol lär bli väl använda men är ju hashtaggar som används även utanför Almedalen. (jag kommer att fylla på med hashtaggar när jag ser att de dyker upp). Det kommer vara mängder med kampanjer och pr-stunts i år. #minifixar verkar köra ännu ett år och @minifixar får redan sina första uppdrag . När jag jobbat med några av mina kunder inför Almedalen så har vi pratat om att hitta sina egna hashtaggar men också använda #almedalen som en signitär att tweetsen handlar om veckan. Det lär fler göra. Det som dock slagit mig är att, trots att vi i många år sett hur Twitter haft en stark plats i Almedalen, så har få valt att addera hashtags i sina pressmeddelanden runt event etc.

Flera av de stora sociala medie-monitorerarna kommer att köra hårt med siffror precis som tidigare år:

  • @heylissly kommer i samarbete med @svd att titta på hur olika utspel får genomslag i fr a sociala medier – följ #socialavalet för deras siffror.
  • @Opoint kommer att kontinuerligt uppdatera sin lista Social media chart som är spännande då man tagit bort politiska partier och medier eftersom de anses vara mottagare av budskapen.
  • @notifiedSWE pumpar ut siffror på sitt Twitterkonto redan nu medan @SpringtimePR kommer att analysera den kontinuerligt.
  • Novus har sin kontinuerliga mätning igång men gissar att @t_sjostrom kommer att jobba hårt med siffrorna under Almedalen också.
  • Företagarna har tagit hjälp av Trakk Insight  och skapar konstant ny statistik och infographs under Almedalen.
  • @retriever_se kommer vara i Almedalen men de verkar fortsätta att satsa på…tryckta undersökningar.
  • Vare sig @meltwater_se eller @connycom verkar än så länge ha flaggat för närvaro.
  • Om man vill hålla lite koll själv så kan Topsys analysverktyg vara kul. Exempelvis satte jag upp en sökning på de tre hashtaggarna runt Almedalen självt: oväntat nog så är #almedalen2014 större än #almedalen14.

Gammelmedia är ju självklart igång i Almedalen. Vill du följa DN på Twitter så är nog #DNAlmedalen bäst eftersom alla journalister och andra kommer använda den. Självklart är @niklassvensson en fixstjärna i det här sammanhanget och Expressen verkar i år köra på hashtaggen #EXAlm.

Dagens Industri livesänder ett stort antal event. TV4 har flyttat Nyhetsmorgon (#nymo) till Almedalen. Dagens Medicin kör sitt Vårdtorg med sändningar och inspelade event (men utan hashtags). Sveriges Radio följer man man #SRAlmedalen.

Svenskt näringsliv har valt att köpa trending topic för hashtaggen #almedalen. Varför är det ingen som riktigt förstår…

Några som snabbt gjorde något riktigt snyggt men inte riktigt dök upp på radarn förrän sent var Timbro som byggde ihop en samlingsblogg för sina flöden. (lite stolta är jag och @sa_na_si då de som gjort det gått vår kurs Bygga varumärken i sociala medier)

Externa länkar: