Twitter lanserade idag en funktion som fick ett mottagande värdigt när Facebook ändrar något: en mute-funktion. Det var ganska många som blev upprörda över den vilket var lite märkligt då möjligheten att tysta olika hashtaggar och användare funnits länge.
Från början var det olika tredjepartstjänster som skapades för att tysta ”tjattret” på Twitter. Vi pratar här 2008 när Twitter var en liten rännil (300 000 TPD) av dagens massiva flöde (500 miljoner TPD). Tweetdeck inkorporerade en mute-funktion tidigt liksom att Tweetbot gjorde detsamma. Så det är ingen ny funktion men de som skapat det har gjort det genom egna lösningar. Det som nu lanserats är att Twitter adderar möjligheten att skapa mute-funktionen med hjälp av Twitters eget API. Själva funktionen rullas ut i Iphone- (den kallas ”dölj” i översättningen) och Android-versionerna av Twitters egen app respektive i webbversionen.
Reaktionen handlade mycket om att om man inte ville läsa människors tweets var det väl bättre att man avföljde men mute-funktionen handlar om att hitta ett mellanläge. Det finns ett antal möjliga scenarion för en mute:
- En person man följer drar igång en rejäl rant runt något ämne som man själv är väldigt ointresserad av.
- En person refererar en fotbollsmatch, en konferens, en föreläsning under en kortare tid och twittrar intensivt.
- En person är involverad i en lång diskussion och använder ”punktmarkering”
Det innebär inte att man vill avfölja någon utan att rensa flödet under en tid. Ett motargument är att då kan man väl avfölja tillfälligt. Det är dock lätt att glömma att följa igen vilket gör att mute är en bra idé. Fördelen för exempelvis företag är att man fortfarande kan följa personer och därmed också använda direktmeddelande-funktionen.
Om man vill tysta hashtaggar får man dock fortsätta att använda tredjepartstjänster eftersom det är något som Twitter inte implementerat i sin mute-funktion. Vilket är lite synd eftersom det ofta är mer fruktbart att slippa vissa inlägg snarare än en person.
Framförallt är det viktigt att tänka på att det här är en funktion som inte påverkar dig om du inte vill använda den. Och om man är oroad att det innebär att folk inte kommer att läsa ens tweets bör man fundera över vad man twittrar om: även på Twitter är det innehållet som är kung.