Uppdateringar i slutet av postningen som vanligt.
En nittiotalists syn på Almedalen: ”Almedalen – är det liksom typ som en festival? En politisk festival?! #almedalen
— Martina E Lilja (@MartinaELilja) July 1, 2013
Det är söndag och ikväll börjar Almedalen. Liksom förra året har livet och arbetet satt krokben för mitt deltagande. Almedalen är en upplevelse som vuxit galet mycket de senare åren. En del menar att det totalt tappat sin relevans för politiken och att det på många sätt inte är det demokratiska mötet som var tänkt utan en PR-mässa. Själv tror jag att det finns nytta med att tussa ihop så många med åsikter på samma plats – även om det är svårt att konkret mäta effekten så skapar det faktum att det politiska samtalet både tidsmässigt och geografiskt koncentreras en intressant effekt.
För oss som liksom jag inte kan vara där tipsar jag även i år om hur man kan följa det som händer. Almedalen är självklart närvarande på sociala medier – eftersom sociala medier blivit en stark påverkansfaktor. Sen är det självklart så att med mer än 15000 personer på den lilla plats Visby är så dör all mobildata snabbt men många har lärt sig och wifi-tillgången verkar öka rejält år från år. Så – för att hänga med både i sina huvudfrågor, se mer än vad den (oerhört stora) traditionella mediebevakningen visar så är sociala medier i Almedalen oerhört intressant.
Man kan lugnt säga att den helt dominerande hashtaggen är #almedalen precis som alla andra år. Försök att sätta året bakom den – som i många andra sammanhang är comme il faut – misslyckas konstant. Att följa denna blir i år extra intressant eftersom man kan jämföra både kvantitet och innehåll mellan #almedalen på Twitter och #almedalen på Facebook – och självklart vill man se alla bilder via #almedalen på Instagram (eller hos Makthavare). För övrigt kommer det vara diverse hashtaggar som används – partispecifika, eventspecifika. Smart är – om man vill spara ett flöde exempelvis från sitt event – att faktiskt markera med en unik hashtag och sedan samla ihop det på Storify. Exempel är #euialmedalen och självklart också kampanjen #sittmeddawit – en kampanj runt den fängslade Dawit Isaak som drog igång på söndagen. Läs Sofias upplevelse då hon spenderade en hel natt i det tillfälliga fängelset.
Gissningsvis kommer vi under veckan se fler exempel på tillfälliga hashtaggar som dyker upp.
Vill du läsa en beskrivning av vad en hashtagg? Varsågod.
För att se vad som faktiskt händer så behövs helt klart lite hantering av big data – mängden tweets och annat som dyker upp från Almedalen är oerhört stor. @hampusbrynolf och Makthavare-gänget satsar på att skjuta ut statistik via #infograf och Lissly startar tillsammans med SVD Lissly SURR, och lovar att hashtaggen #lisslysurr skjuta ut intressant statistik. Twingly som förr om åren varit på tå verkar släppt Almedalen helt. Den gamla liveboarden verkar inte uppdateras. Retriever håller koll på partiledarna, om partierna och kommer mäta något sorts genomslag också.
Online-sändningar har under årens lopp blivit vanligare och självklart är det FKDV som gör många av dem. Missa inte årets upplaga av God morgon Almedalen (#gma13) som JMW kört under många år där @britstakston i år flankeras av @pergrankvist. För övrigt är TVAlmedalen en utmärkt översikt för direksändningar från Almedalen.
För övrigt säger en del att Almedalen kommer bli podcastens år. Jag är osäker på om det verkligen är så men exempelvis Almedalspodden kommer att lägga upp ett program på fredag liksom att Maktministeriet spelar in på plats liksom att Almedalen Sherpas spelat in en hög med pods.
De stora medierna satsar på egna delar:
- SVD har samlat ihop allt sitt material på en sajt. Även DN samlar ihop men det känns mindre fokuserat.
- Expressen kör en hel del livematerial på sin sajt. Aftonbladet satsar på det också.
- Sveriges Radio har 24-timmarsbevakning. TV4 samlar ihop klippen på sin nyhetssajt.
- Resumé lägger ut en pdf av sin dagliga Almedalstidning…
Bäst är ändå Makthavare som ger både intressanta perspektiv, nya vinklar och diverse statistik och roliga bakom scenen-bilder.
Så finns det dem som inte vill se eländet. För er så föreslår jag att köra mute på hashtaggen #almedalen. Tyvärr har Twitters nya API stökat till det rejält för många tredjepartstjänster som annars enkelt satte munkavle på hashtaggar och folk under en tid. I diverse applikationer så finns det dock inbyggt: exempelvis i Tweetbot finns Mute liksom i Echofon. Twitters egen app verkar dock vara rensad från sånt…
Uppdatering: En oväntad sak som hänt. Svenskt Näringsliv har köpt #almedalen som promoted trend och när man klickar på det så får man upp deras event som första träff. Frågan är om det kommer påverka användandet alls – antingen kan en sån sak ganska snabbt döda hashtaggen eller så är den så oerhört inarbetad att det inte kommer att påverka alls. (tipstack till @nikkelin och @annawallter)
Uppdatering: Wow! Det här är riktigt snyggt. Novus har släppt en sajt som samlar en massa data och visualiserar den riktigt snyggt. Almedalen13. Sen vet jag inte riktigt hur precist temana är. Väldigt mycket som känns väldigt knepigt att på ett vettigt sätt sätta nyckelord på. En annan tjänst som poppat up är What Talking: och där ska man kunna veta vilka som är mest populära tweets inom en hashtag. Jag tar dock inte ansvaret för tillförlitligheten: sajter som ser ut så där brukar inte alltid vara helt trovärdiga.