Favoriter på Twitter är något som diskuteras med jämna mellanrum. Jag skrev om det tidigare. Nu har några forskare gjort en mindre undersökning (606 twittrare har tillfrågats vilket ska jämföras med de 255 miljoner månatliga aktiva twittrare som finns i världen) om vad det är som gör att vi väljer att markera en tweet som favorit.
Först och främst visade det sig att en tredjedel inte ens visste om funktionen, och av resten var det bara 3/4 som favoritmarkerat. Statistiskt sett är därmed undersökningen relativt svår att använda men däremot är de taxonomier som de valt intressanta att titta på.
Flest verkar använda det som en motsvarande Like-funktion. Det intressanta i det är att beskrivningarna runt varför man gör en favorit handlar alltså inte om att man vill visa för den som skrivit tweeten att man gillar den utan mest att man vill gilla den.
Näst efter det är att använda det för att spara den till senare tätt följt av att den är informativ. Däremot är det få som använder den som en konversationsdel – precis som när det gäller de mer subjektiva delarna så är det endast några få som förklarar att det handlar om att ge sitt stöd etc.
Så långt är allt väl – det intressanta nästa steget vore att titta på hur mottagarna, de som får sina tweets favoritmarkerade tolkar markeringen. Dock är det även här många som aldrig ser sina tweets bli favoritmarkerade eftersom den funktionen sällan implementeras i tredjepartsapplikationer.
Orvesto har släppt en ny undersökning runt Näringslivsanvändningen där vi ser hur näringslivet använder sociala medier. Populationen är samtliga yrkesarbetande mellan 21-65 år med en årlig inkomst över 100 tkr. Det är intressant läsning.
Facebook håller fortfarande klart greppet med (av undersökt population) 61% som använder den per vecka och hela 59% dagligen (och vi kan utifrån andra undersökningar ana att en övergripande majoritet av dessa gör det via mobilen). Linkedin har gått förbi Twitter i användning per vecka och Instagram är oerhört mycket större än tidigare med hela 24% veckovisa användare och 18% dagliga användare. De nya mediekanalerna Spotify och Youtube är också stora. Jämför man med exempelvis SOI så är den här populationen som folk är mest men i vissa lägen mer aktiva (vilket dock i vissa fall – Instagram – kan handla om när undersökningarna gjordes).