Twitter rullar sakta ut sin reklamplattform. Vi i Sverige kan ännu inte riktigt använda själva reklamformaten utan att behöva rodda med amerikanska kort men vi kan utnyttja möjligheten till att se mer runt statistiken. Tidigare har det varit svårt att få vettig statistik runt Twitterkonton: antingen har man fått använda sig av ett antal olika tjänster som visat en sak i taget beroende på vad de kunde alt betalat ganska rejäla priser för att få tillgång till mer data.
Twitter Analytics innebär möjlighet att se mycket mer och enkelt både få mer insikt om sina följare såväl som att man enkelt kan se hur reach för egna länkar ser ut via Twitter Cards. Det sista är rejält utbyggt och kommer bli en rejäl godbit för såväl medier som behöver förstå räckvidd och för företag som siktar på att skapa buzz.
Men innan man går bananas på det så kan man redan kolla in hur bra ens tweetande går. Först och främst får man en översikt hur followers kommer och går liksom hur mycket mentions man får. Eftersom det är en ganska rejäl översikt blir det visserligen lite svårläst men man får en känsla för det.
Precis som jag skrev i min postning om Favoriter på Twitter så kan man enkelt se vilka ens bästa tweets är utifrån både favoriter, retweets och mentions. Möjligheten att ändra vy: bästa, bra och alla gör det mer hanterbart. Det är oerhört matnyttigt att kunna få fram när något är exceptionellt gentemot normal räckvidd respektive klick på länkar mm.
Men om man väljer att kolla in Followers hittar man en massa godsaker runt de som följer en. Självklart är det fortfarande samma problem för Twitter själva som visat sig för de flesta som vill försöka att definiera twittrare: det är väldigt fritt att välja bort att säga vad man har för kön mm. Liksom att Twitter inte sentimentmässigt ännu verkar lyckats så bra med svenska. Men det är ändå ganska intressant statistik man kan få fram. Tillväxten i followers är bra liksom hur könsfördelningen är på de som följer liksom vilka som mina följare också tenderar att följa (vilket i mitt fall visar att Twittercensus stämmer rätt bra). Intressen bygger vad jag förstår på data från länkar men jag anar att svenska länkar inte riktigt ännu är med i databasen och att språkigenkänningen missar en del. Säkert slår också eventuella varumärken igenom en del.
Förutom det här kommer man få rejält med statistik på köpta tweets framöver vilket innebär att man kan modulera och jobba med innehållet på ett smart sätt. Jämfört med Facebook Insights? Enklare att läsa av och eftersom man valt att gå djupare på följare så bättre när det gäller att förstå målgruppen. Dock har Insights några funktioner som saknas här – exempelvis jämförelse mellan fans, personer som nåtts av innehållet liksom enklare överblick av olika format på poster och hur de gått. Twitter Cards är visserligen fantastiskt men kräver att du har kontroll över den sida som du vill mäta på.
Det bästa som båda har är att man kan få ner datan i .csv-format och kunna göra mer med den själv.
När man varit med en stund så inser man att nästa grej som kommer är att Facebook kommer att uppgradera Insights en hel del. Detta både pga av att Twitter släppt sin analytics-del men också då Facebook ändrat om rejält i sina annonsformat.
Kolla in det här med ert Twitterkonto. Ett litet ps dock: det är lite osäkert om man trots att vi inte kan använda oss av reklamen behöver lägga till ett kontokort för att få tillgång till det. För en del går det utan för andra inte. Men det kan vara värt det eftersom statistiken är riktigt bra.
—
Detta är en postning i #blogg100. Alla postningar hittar du samlade på min blogg Deepedition.com.