Kategorier
Analys Plattformar Sociala medier

Twittercensus 2014 visar på ett antal ”Twitter”

Att lägga länken till sin plats i Twittercensus-grafen är en sorts extrem-nördig form av selfie. Twitter fyller åtta år på fredag och om någon månad fyller @deeped sju år på Twitter. Twitter är för mig en del av min vardag. 

Twittercensus_2014

Årets Twittercensus har släppts. @hampusbrynolf har än en gång gjort ett gediget jobb. Den nya ”maneten” är mer tät. Samtidigt visar det sig att ökningen avtar rejält (10000 i månaden) i Sverige och att det är en rätt liten del av de 641 746 konton på svenska som faktiskt är aktiva varje dag. 84 605 konton har under mätperioden skrivit minst en tweet per dag. 243 312 konton anses som MAU dvs månadsaktiva då de skrivit minst två tweets och en under den månaden som insamlingen gick till. Mediantwittraren har 11 följare, följer 32 stycken och har gjort 29 statusuppdateringar. I undersökningen konstateras också att det är vi som är gamla i gamet som tenderar att vara mycket aktiva i en högre grad.

Samtidigt förändras också Twitter: ökningen som sker är fr a bland unga som därmed också följer sina vänner (och kändisar gissar jag): ett komplement till andra chatt-tjänster som är mer stängda. Det gör också att Twitter-Sverige är mer och mer segmenterat, det finns inte ett Twitter utan ett antal delar av Twitter som inte så ofta möts.

Deeped Followers/Following Twittercensus 2014
Deeped Followers/Following Twittercensus 2014

Det är också intressant att se att Twitter inte alls slagit i våra grannländer. Finland kanske inte så konstigt eller som Hampus själv sa ”ett ord tar 140 tecken” men både Danmark och Norge tenderar att vara större i andra kanaler.

Twitter förändras, precis som att hela sociala medievärlden förändras. @zackrisson har skrivit en bloggpost som är kanske lite mer pessimistisk än vad jag är när det gäller Twitters framtid. Jag tror att den utveckling som sker – där Twitter blir mer och mer segmenterad är en fördel. Det blir flera tjänster i en. Precis som att bland unga man väljer mer stängda och semi-transparenta nätverk så blir Twitter om än fortfarande vidöppet en federation av olika grupperingar, som ibland möts – exempelvis i #melfest eller i kärlek till Justin Bieber, #twittboll eller något liknande.

De olika "Twitter" som finns.
De olika ”Twitter” som finns.

Samtidigt är också Twitter oerhört starkt, trots sin litenhet, i att vara breaking news. Det är en second screen-tjänst utan någon like vilket de 3,3 miljarder views på de mängder tweets som skickades i samband med Oscarsgalan – och hur Twitter blir en del av nyhetsrapporteringen. Inget annat nätverk kan egentligen fajtas med Twitter på det – och att vara en viktig del av pr-konsultens respektive journalistens arsenal tror jag kommer att fortsätta. Samtidigt som det finns möjlighet att utnyttja plattformen lite på det sätt man vill. Twitter är på så sätt ganska elastiskt.

Hotet ligger självklart i att en ny tjänst dyker upp som både kan göra det Twitter kan – men som också har lägre tröskel. För problemet är de siffror som Twittercensus indikerar: det är en oerhört stor del av Twitterkonton som inte används, eller som bara testats i en enda tweet. Tröskeln till att använda tjänsten och känna att det har ett värde är högt – det vet jag då i alla år Twitter varit svårast att pedagogiskt förklara och få folk att testa.

Som företag bör man tänka igenom Twitter rejält. Dels att fundera runt ett officiellt konto: vad tänker man göra med det och hur mycket resurser kan man lägga på det. Det kräver rejält mycket att driva ett konto som inte är personligt. Vidare att fundera över personliga konton och dess begränsningar och möjligheter. Vi har många exempel där personer riskerat sitt företags varumärke genom att göra mindre genomtänkta uttalanden samtidigt som den personliga touchen också är en fördel.

Twitter är inget marginalfenomen men inte heller så stort som det ibland kan verka. Det har hög impact i vissa grupperingar och för media är det en viktig kanal. Samtidigt så fortsätter Facebook att vara oerhört stort liksom att Instagram i Sverige är ganska stort (även om det var länge sedan vi fick några som helst tillförlitliga siffror).

140 tecken är inte den nya revolutionen men den är en del av den.

Detta är en postning i #blogg100. Alla postningar hittar du samlade på min blogg Deepedition.com.