Det här är inlägg nummer 1000 på digitalpr.se. Det är egentligen inte så mycket i bloggsvängen (på Deepedition ligger det 4862 stycken). Men det är ändå värt att fira.
För det här är min företagsblogg – det här är hemmet för Deepedition DigitalPR AB som alldeles om någon vecka fyller fem år som företag (aktiebolaget är dock ett par år yngre). Idag är Deepedition DigitalPR ägare i United Power. Liksom samarbetar med Knowit DCG och Sarah Larsson Bernhardt i konceptet #socialbydefault.
Just kopplingen mellan bloggen och företagande är intressant i mitt fall.
Mitt driv har alltid handlat om att skapa nya möjligheter, bygga kunskap och insikter för att människor ska göra saker bättre: bättre liv, bättre företagande, bättre kommunikation. Jag drivs av nyfikenheten, en oändlig vilja till att lära nytt och förhoppningsvis dela med mig av den. Jag fascineras av sociala interaktioner och människors beteenden. Jag älskar kommunikation och jag gillar teknik som gör det möjligt.
Det jag däremot inte gillar är ekonomi. Jag tycker det är oerhört tråkigt. Ointressant till och med. För mig är det nästan ångestfyllt. Och jag ser mig inte som någon entreprenör. Mitt systembyggande ligger på en annan nivå.
Det innebär, tillsammans med att jag är INTP enligt Myers-Briggs typpersonlighetsmodell, att sälj inte riktigt är det som jag går igång på. Idag är jag iofs en ganska habil säljare av föreläsningar och workshops – erfarenheten skapar det. Men utan bloggen hade det varit mycket svårare. Det är nog så att jag aldrig faktiskt proaktivt sålt något – uppdragen har kommit via att folk hittat hit. Läst och upplevt att jag kan en hel del.
Att dokumentera, inventera och ”kodifiera” sin kunskap är viktigt om man arbetar med att sälja densamma. Det har genom åren varit en för många lite ologisk sak: att skriva och ge vidare sin kunskap utan att ta betalt för den på bloggen. Men det har visat sig, för mig och för många andra, att det är just det sätt som är bäst.
Idag är det få som egentligen pratar om bloggande – trots att det idag många gånger är viktigare än förr att som företag jobba med blogg som ett kommunikationsverktyg. Det är nödvändigt för sökmotorsoptimering många gånger, det bygger en plattform för både egen expertis, varumärkesfördjupning liksom en kanal för att få ut den egna bilden, opinionsbildande eller reaktiv faktabank i samband med kriser. Och många gånger en viktig del i konverteringsprocessen. Oavsett vad du egentligen säljer.
Det här är det tusende inlägget. Fem år har gått. För min del är bloggandet en självklarhet. Så kommer det fortsätta att vara i minst fem år till och säkert tusen inlägg till.
—
Detta är en postning i #blogg100. Alla postningar hittar du samlade på min blogg Deepedition.com.