Kategorier
Analys Sociala medier

Facebook Home för Android sätter social first i mobilen

Uppdatering 27 juni 2014: Facebook Home verkar mer eller mindre vara nedlagt. Det blev inte den hit som Facebook hoppats på. Flera av de utvecklare som arbetat med Home har flyttats över till andra uppgifter, bl a Slingshot – Facebooks nyligen lanserade Snapchat-killer.

Idag släppte Facebook – inte en telefon (dock släppte HTC en telefon som ska vara optimerad för Facebooks nya mobila satsning – utan Facebook Home. Det är en app för Android som gör att du direkt har tillgång till Facebook när telefonen är igång. Det är i princip en launcher på turbo (i demon som ni kan se hos Techcrunch). Dock – det är Facebook, vilket innebär att det finns rejäla funktioner som vi är vana vid – inte bling bling.

Några viktiga noteringar att göra:  Cover feed som de kallar själva nyhetsfeeden är precis som i den kommande nydesignade nyhetsfeeden extremt bildbaserad. Åtminstone i demon syns inte en enda icke-bildbaserad uppdatering. Chatheads-funktionen – att man kan lägga ett antal vänner som tillgängliga när som helst visar en inriktning mot de nätverk som unga börjar använda mer och mer: Kik, Snapchat etc som bygger på att man pratar med sina närmaste vänner snarare än med alla. Valet att göra horisontell navigering genom coverfeed skiljer sig markant från exempelvis Google+ och förändrar mycket av det beteende vi vant oss vid – att scrolla. Det känns dock mer naturligt eftersom det blir som att flippa sidor i en bok snarare än att dra en lång webbsida. De har tagit de direkta taktila kommandon som finns exempelvis i Instagram (klicka var som på bilden för att göra en like), fyra väderstrecks-navigering och att dra och släppa andra appar i själva Facebook Home för integrering.

När man ser Facebook Home så faller bitarna lite på plats runt alla förändringar som redan flaggats – Facebook har med rätta anklagats för att missa det mobila tåget, samtidigt som vi användare ändå använder de appar som finns. När de nu gör den här lanseringen (att det inte kommer till iOS beror på Apples stängda struktur – och jag tror att det här kan vara ett ganska hårt slag för Iphone och ett plus för Android som bland unga blir mer och mer hett gentemot mainstream-Apple) så tar de ett rejält tag i att vinna åter yngre respektive satsa på att bli mobile first. Eller snarare social first.

För de ändringar som flaggats och som börjat rullats ut är först och främst tre stora:

  1. Ny Timeline. Den nya Timeline för profiler har gjorts om rejält . Mer plats för kopplade appar, snabbare att se ”vem” personen är och mindre grafiskt lull-lull. Observera att man ännu inte sagt att den kommer för Sidor men att det är troligt att sidorna designmässigt blir liknande den nya Timeline.
  2. Graph Search. Facebooks nya sökmotor som innebär ett rejält omtag runt sök – men där söket bygger på Facebooks sociala graf – våra kopplingar mellan oss och våra vänner, vår data i form av demografi, geografi och innehåll.
  3. Nytt nyhetsflöde. Huvudplatsen för vårt Facebookanvändande är nyhetsfeeden och genom redesignen kommer det bli primärt bildbaserat, mycket snabbare kommunikation genom större renhet och mindre ovidkommande saker.

Men det är ett antal mindre: nya annonsformat som är mycket mer mobilanpassade, hashtaggar som en generell form av filtrering, tester av exempelvis Post to timeline som innebär att du inte behöver klippa och klistra bra länkar osv.

Kommer det räcka? Det är juryn fortfarande ute om. Facebook står inför två stora svåra utmaningar: de börjar bli så pass gamla att de inte längre är heta utan väldigt mainstream, liksom att själva storleken också skapar mainstream – och därmed börjar early adopters söka nya plattformar. Samtidigt måste Facebook visa på bättre vinster åt sina aktieägare, och visa att man kan ge ROI på både köpt och organisk räckvidd för företag. Och där måste de balansera så att inte användarna tappar upplevelsen av Facebook som något annat än ett ihärdigt reklamtjockt täcke.

Hur ska man som företag tänka runt det nya som kommer? När det gäller annonsformat så visar ganska mycket data att det är sponsored ads som ger mest pang för pengarna när det gäller att öka antalet globala likes. Men om man tänker satsa på sponsored stories behöver man arbeta med innehållet. Vilket i sig är oerhört viktigt: arbeta med mycket bilder: era postningar ska kämpa gentemot andra i Newsfeed, glöm att vara en anslagstavla, bygg engagemang och var intressanta. Tänk sökord mycket mer än förut – graph search kommer utvecklas vidare. Och se till att detaljerna stämmer: adresser, öppettider, vad ni säljer mm fr a om ni jobbar med mat, evenemang mm då funktionen Nearby verkar utvecklas.

Facebook fortsätter att utvecklas och jag tillhör inte dem som fortfarande försöker att flagga för att Facebook kommer att dö. Däremot så står de inför en massa utmaningar och det faktum att unga väljer bort Facebook är ett allvarligt tecken. Som företag som har sin målgrupp bland 18-25-åringar så är Facebook idag inte så värdefullt som förut. Men om din målgrupp är äldre så bör du snarare satsa hårdare på riktigt bra innehåll. Liksom att Facebook som kundtjänst bara ökar och ökar för de flesta företag.

Post #072 i #blogg100

Ps. Med anledning av de mer eller mindre halvdana ekonomiska analyser som Resumé låtit bankekonomer göra så uttalar sig Facebook. Ds.