Diskussionen om QR-koder har med jämna mellanrum varit på tapeten. Inom ”bubblan” – typ early adopters inom digitala medier är formatet ett skällsord och driftkucku. Vilket inte är så konstigt. Vi behöver hitta ett smart ”förflyttningssystem”.
Ungefär en av fem smartphoneanvändare har läst QR-koder med sina telefoner men qr-kodanvändandet ökar konstant. Män mellan 18-34 år är tungt överrepresenterade. Vanligtvis (och mest lästa) är QR-koder som finns i tryckt material.
Varför skulle man använda en QR-kod? För att skapa ett flöde från en köpt mediaplats till egna medieplattformar är det starkaste incitamentet för ett varumärke. Det skulle innebära en längre relation (tidsmässigt) och därmed möjligheten att erbjuda mervärde, haka i ytterligare relationsskapande möjligheter på sina egna medier: filmer, erbjudanden som man kan använda i både affärer och online. Andra användare kan hitta nytta av dem: exempelvis muséer och liknande där det finns ett stort värde att kunna välja fördjupning och vidareläsning på andra plattformar än långa texter tryckta i en utställning.
Jag gillar tanken att kunna skapa mervärde, enkelt förlänga mötet mellan varumärke och konsument genom att ha mer att erbjuda online efter att man sett en annons. Själva tanken att vi kan ha en teknik som flyttar oss från det fysiska in i det digitala är både attraherande och nödvändigt för att få en mediemix både men konvergerade medieslag och analog/digitalmedia effektivt.
Det finns några exempel där QR-koder fungerar och ofta handlar det då både om att våga förstå både teknik och människornas beteende. Men de flesta inslag av QR är nog mer försök att hänga med snarare än att det konverterar besök. Det beror självklart på att marknadsförare inte lyckats att använda tekniken på ett sätt som gör det nyttigt utan mer som ett pålägg utan större finess. Det är alltför många gånger man försökt använda en QR-kod som inte fungerar att läsa av, som går till en sida som inte är mobilanpassad eller där själva informationen man når är av låg kvalitet. En av de mest huvudlösa exemplen är där företag lägger in en QR-kod på sin egen hemsida…
Problemet med QR-koderna är många. Om man ändå vill använda dem behöver man se till att de här problemen löses eller försöka arbeta sig runt dem:
- Mottagarnas vana: fortfarande är relativt få vana att använda mobilen för att surfa på mobilen. Fr a är det fortfarande en bump i att göra det via mobildata – många privatabonnemang har en begränsad datamängd alternativt att man betalar för data i mobilen. Att behöva ladda in en youtube-film eller en tung kampanjsida skapar knappast positiv input då.
- Mottagarens kunskap: det är ganska få som fattar vad en QR-kod är. Det är väldigt få marknadsförare som förklarar både vad det är, hur man ska använda det och varför. Vilket gör att även den som är nyfiken tappas då det kräver hög grad av egen research.
- Extern app: QR-kodläsare är inte standard i smartphones. Det kräver att man laddar ner en app. Dels finns det många av olika kvalitet att ladda ner, dels har de inte sällan ganska dåliga gränssnitt eller usel integration med webbläsaren i telefonen. Det krävs ett rejält incitament att jag som kund ska ta upp min telefon, leta upp en QR-läsare, starta den, sikta med telefonen och sedan vänta in att sidan ska laddas.
- Placering: jag räknade till fyra eller fem QR-koder i samma tunnelbanevagn senast jag åkte med SL. Men de var små och hade krävt att jag gick fram till skylten och läste av dem. Det kräver alltså ganska mycket av mig som mottagare för att göra det. Att sätta QR-koder i veck, långt från den plats där användaren har möjlighet att stå respektive på rörlig reklamplats är hål i huvudet.
- Design: det hänger mycket ihop med Placering. Många gånger ser man (och hör) formgivare som fått igenom QR-koder i små små storlekar eller som bygger in dem i samma färg som övrigt omkring. Det gör att de knappt bli läsliga. Arlas annonsering i tunnelbanan med jättestor QR-kod men i samma färg som övrig annons innebar att den blev oläslig eftersom det krävdes att läsaren kunde känna av det på långt håll.
- Incitament: Vilket är incitamentet för att gå genom de många stegen för att kunna läsa en QR-kod? Alldeles för ofta finns det i princip ingen call to action-information i samband med QR-koder.
- Dålig landningssida: om man väljer QR-kod som ska landa besökaren på en sida bör det vara en sida som ”fortsätter” reklamens information. Att man hamnar på företagets vanliga webb är meningslöst eftersom det innebär att man menar att personen som sökt sig dit ska leta reda på relevant information. Det är också många gånger som man landat på kampanjsidor som i princip bara bestått av ett kontakttelefonnummer eller väldigt ytlig information utan vare sig erbjudanden, vidarekoppling mot en konvertering o dyl.
Det som man helt enkelt behöver arbeta med är både att se QR-koden som en funktion som måste få plats i formgivningen, skapa möjligheter för den som är intresserad att förstå vad det handlar om och varför man ska skanna den. Det innebär också landningssidan måste vara genomtänkt: gärna innebära unika erbjudanden eller information som är exklusivare än att man kan hitta det överallt. Att arbeta med QR-koder i tidningar och liknande i tryckt form har visat sig vara effektivt (om man får till det rätt med själva koden).
Det sista kan självklart vara knepigt att få till. Vilket föranleder mig att säga att ett av de mer meningsfulla sätten att använda en QR-kod kan vara att se till att den länkar till företagets Facebooksida.
Va? Facebook? Räcker det inte med ”Följ oss på Facebook”?. Nej. Facebook är fantastiskt på många sätt men deras sök suger. Det är få företag som skriver ut sin Facebook-URL och vissa kan många gånger ha en URL som inte korrellerar till varumärket. Alltså blir det väldigt svårt för en person som ser en reklaminsats i det fysiska rummet eller i en tidning att hitta till företagets Facebook. Här kan QR-koden vara en väg. Om du samtidigt ser till att det finns ett erbjudande som man bara kommer åt via Facebook, som besökaren via QR-koden kommer till direkt skapas ett högre värde.
Det här är även mer meningsfullt att göra när det handlar om andra sociala nätverk som användare mest använder i mobiltelefonen: har du ett twitterkonto som du vill pusha eller en instagramfeed. Tänk på situationen och ”verktyget” som din användare använder – inte bara att du vill ha dem till just er hemsida eller kampanj men ni har inte kunskap nog att se till att den är mobilanpassad.
Själv väljer jag helt enkelt att undvika att säga ”QR-koden är död” eftersom utvecklingen inte är möjlig att förutsäga. Men oftast är det mer effektivt att se till att företagets webbadress är synligare, enkel att skriva in även i mobila gränssnitt än att förlita sig på en QR-kod bara för att förflytta personer från det köpta/analoga till det egna/digitala mediet.