Jag har flera gånger pratat om att jobba med bilder som en del av varumärkesbyggandet. När nu Pinterest tog rejäl fart menade jag att det är en bra tjänst att addera till sin digitala bukett, och en del företag har redan valt att utnyttja tjänsten. Det är både vin och vatten kan man lugnt säga – och alla har ganska få som följer sig. Genom att utnyttja den kraftfulla virala möjligheten som finns i Pinterest kan man öka sin närvaro och bredda varumärkets perception.
Några exempel credd till @rockspindeln för länkgräv:
- Gröna Lund kör ”we love…”-konceptet och pinnar glatt på även andras bilder. Detta trots att diskussionen runt Pinterest mycket handlat om copyright och att det är användarna som har hela ansvaret. Det är modigt och det gillas. Grönan borde dock fundera om man inte kan berätta mer om bilderna, bygga in delar av ”svaret” och ge ett mervärde – exempelvis berätta om berg-o-dalbanorna som de pinnar.
- Nordic Light Hotel har en inte så stor skara som följer och de satsar enbart på att visa sina egna bilder. Dock med bra textberättelser till bilderna. Ett annat exempel på ett hotell som använder Pinterest är det lilla gotländska Hotel Stelor som är en board i en av ägarnas konto.
- Svensk Damtidning finns på Pinterest. Med kungabilder. Och mer kungabilder. Om de fortsätter kommer de vara kung på rojalism på tjänsten. De gör sitt jobb att visa på kungafamiljen internationellt med engelska beskrivande texter.
- Beyond Retro lägger ut sina fr a egna bilder som de först lägger ut på Instagram. De jobbar med hög grad av närvaro och spridning genom att utnyttja synergierna med de olika fototjänster som finns – och tredjepartstjänster däremellan. Deras mix är deras kläder, interiörbilder men också en board för inspiration där de pinnar andras bilder.
- Byggfabriken som generellt är ett bra case när det gäller sociala medier inom DIY-scenen har en mix av inspiration och av egna bilder. Perfekt eftersom heminredning är en rejält stor del av Pinterest. Vilket Hemtex anat men inte riktigt orkat fylla upp mot med sin enda board med några få pins.
- Appelberg som är en känd byrå för innehåll har en pinterestnärvaro. Det är inspiration både på tvären och längden. Det säger en del om deras personlighet men mycket lite om vad de kan.
- Helsingborgs Konserthus som @katarina_j roddar utnyttjar Pinterest genom att se det som en bildmässig hemsida. De bygger sina boards om dirigenter, om huset mm på bilder från sitt Flickr-konto. Precis som med Beyond Retro ökar det möjligheten att användare hittar ens bilder – antingen på någon av tjänsterna eller i söket.
- Falun-Borlängeregionen har gjort en snygg board med bilder från regionen: en kavalkad av pinpointade bilder som berättar om vad regionen handlar om. Tror att just destinationsmarknadsföring kan utnyttja Pinterest på många smarta sätt – istället för att bygga dyra interna bildbanker kan man låta bilderna få eget liv via såväl mer normala albumtjänster som med virala tjänster som Pinterest.
- Naturskyddsföreningen är en organisation som valt att utnyttja tjänsten. Deras koncept bygger på att skapa trafik till sin vanliga sajt – varje bild är i princip en teaser för en sida hos dem. Bra eller dåligt?
- Fler och fler företag nosar på Pinterest: Volvo har förutom flera lokala användare också Volvo Group där det ekar rätt tomt – några få bilder på lastbilar. De borde titta på Volvo Brasilien som jobbar med design och visar bilder från Skandinavien för att få ihop varumärkets värden. Expressen lider lite av samma problem. Arla har som många andra helt enkelt säkrat sitt namn på tjänsten medan Ving verkar bygga upp en bas innan de integrerar även Pinterest. För de sistnämnda är det intressant att fundera om de, som på sin Facebooksida, kommer att låna bilder från sina kunder. Inte dum tanke.
Pinterest har boomat i Sverige bara under några få månader så det är självklart så att företag mest är lite nyvakna och funderar över hur man ska orka med ännu en plattform. Självklart har diskussionen runt copyrightfrågor också gjort att vissa stoppat sitt test med Pinterest. Men jag tror att fler och fler kommer att välja att skapa sig en närvaro på tjänsten: den är solid och ökar hela tiden. Generellt menar jag att om man som företag ska vara på sociala medier måste man arbeta utifrån varje plattforms logik: vad är dess styrka och hur använder de användare plattformen som man vill nå? På Pinterest innebär det att man måste våga att repinna andras bilder, även om den legala sidan får nervösa sammanbrott, och man måste våga att visa upp mer av sin inspiration och inte så mycket inifrån och ut-tänkande. Väljer man ändå bort att bygga på att folk ska repinna sitt eget genom att man pinnar upp andras (reciprok viral utveckling) kan man självklart göra exempelvis som Naturskyddsföreningen gjort: skapa länkbeten och på det sättet skapa en del trafik. Jag tror dock det är relativt lite ”pang för pengarna” att göra det om man inte är extremt duktig på att hitta de som är intresserade – och fr a att bygga upp en kännedom om sin närvaro på Pinterest.
Generellt handlar det också om att göra saker smart. Beyond Retro och andra retailföretag ska lära sig tekniken att få upp priserna på själva bilderna. Det är en enkel och billig utbudsannonsering. Att utnyttja möjligheten till att flera i företaget delar på ett konto då en board kan vara kollaborativ borde vara självklart – och varför inte släppa in fansen som får pinna på en board? Självklart är det sista ”farligt” om man inte ser till att bygga en bra och snabb moderation men kan skapa mycket interaktion. Att som företag också utnyttja både Twitter- och Facebookdelningen som finns på varje bild på Pinterest och på så sätt öka synligheten på det man gör på tjänsten är viktigt. Utnyttja också sekundär viralitet genom att när ett blogginlägg skrivs på egna bloggen faktiskt bädda in bilder från sitt Pinterestkonto och på så sätt bygga kännedom. Om man har en sida som är mycket produkttung – se till att integrera delning till Pinterest precis som varje produkt borde ha delning via Facebook Likes mm. Självklart ska man ha sin egen Pinterestlista på förstasidan precis som man lägger till nyhets- och bloggflöden, Twitterwidgets mm. Och börja att konversera. Pinterest är lite underligt på det sätt att få svenskar utnyttjar kommentarsfunktionerna men när man tittar på hardcore-pinnare från USA så är det långa kommentarsfält. Som företag borde man kunna utnyttja detta för att starta och uppehålla konversationer med sina kunder även här.
Generellt är företag fortfarande extremt dåliga på att berätta vad man gör på sociala medier på sina vanliga webbsidor. De båda digitala entiteterna är ofta ytterst isolerade från varandra, möjligen att ett gäng ”följ oss på…”-knappar göms i topp eller botten, kanske en ordinär Like-box o dyl. Det viktigaste man kan göra som företag är att lyfta sina investeringar på sociala medier ”above the fold” och återanvända det innehåll som skapas genom att integrera flöden både långt fram och långt upp men också med ett eget utseende.
Fortfarande är Pinterest invitational only och självklart hjälper jag till inte bara med det utan gärna också med en taktik för att jobba med varumärket på Pinterest.