- Social Media: Why They Are Not That Into You
- Så vill vi bygga Sveriges största livegranskning
- Top 7 Social Media Sites in Sweden from Mar 10 to Apr 11
- Nobody Gets Social Media…Yet
- Larry Page's first blunder
- Facebook Gives Ad.ly's Celebrity Endorsement Business the Boot | Peter Kafka | MediaMemo | AllThingsD
- RunKeeper Elite | RunKeeper
- Så misslyckas du på Twitter
- Tattooed Zombie Rick Genest Becomes Fashion Model and Lady Gaga's Co-Star
- Social's Impact on Brand Loyalty
- The Blurred Line Between Link Building and Relationship Building | Social Media Today
- Research: Talking Brands – Where the Conversations Are Happening – Microsoft Advertising Blog – Microsoft Advertising Community
- Weloveviral ™ – Inspiration & Awesome: Creative Wonderbra Advertisements
- Georgian woman cuts off web access to whole of Armenia
- MediaMarkt och Honesty bryter samarbetet
- Twitterkändisen Fredrik Jardenpacker om Riksbankens nya sedlar
Ja och nej. Det man glömmer bort är att relationen bygger på ibland helt andra aspekter än bara att prata med. Relationen byggs med varumärket genom tillhörighet, genom stickiness och genom att man som individ lånar varumärkets credd. Liksom att sociala medier än mer handlar om att konsumenten söker dialog både ”utifall-att” och ”vid behov”. Det är aspekter som glöms bort när diskursen om sociala medier dyker upp.
Om vi bortser från ämnet så är det en spännande resa Aftonbladet satt sig att göra. Särskilt fas 2 som känns väldigt unik i svensk media.
Ptjaa… Viss övervikt åt Facebook…
Jag har precis sett The Social Network i helgen för andra gången och jag fastnade för samma del av filmen som Gary Stein gör: ”we don’t even know what Facebook is yet”. Garys förslag för att förstå bättre är lite att ”brutalt sparka upp öppna dörrar” som någon föreläsare under Webbdagarna uttryckte det men generellt så menar jag att vi kan ännu inte säga hur sociala medier ska användas enligt ett formulär 1A. Varje användning måste utgå från både målgruppen men också företaget.
Larry Page skapar incitament för hela Google att driva deras egna sociala nätverk. Mike Elgan kallar det en blunder och menar att Google inte har det sociala i sitt DNA och därmed kommer de aldrig att lyckas. Jag brukar också säga att skillnaden mellan Google och Facebook är att den ena väljer att skapa saker utifrån en teknokratisk utgångspunkt och den andra utifrån en sociala.
Facebook stoppar Ad.lys under radarn-annonsering. Det intressanta är att det nästan är samma idé som Facebooks egna nya annonsformat.
Att visa vad man göra är grejen. RunKeepers elitversion kan göra det live – och man följer helt enkelt kompisarnas träning. Till det går att addera foton som direkt geotaggas mm. Onekligen stora potentialer även för den som inte tränar.
Eller helt enkelt: Sverige inser äntligen att Twitter inte är någon underlig liten sak som kommer att försvinna.
To the extreme men onekligen ett exempel på hur alla nu tittar på saker runt om på de sociala nätverken. Den här gången startade det i att någon skapade en mocking-grupp, andra gånger med att personer själva ser till att skapa närvaro.
Borde nästan bli en egen postning. Existerar varumärkeslojalitet? Förändras det i den nya medievärlden? Och – för att vara vass: spelar det någon roll?
sug på den.
Länkekonomin tappar i värde och Nick skriver en mycket bra artikel om hur relationsekonomin blir viktigare – och fr a: att det är viktigt att tänka konvertering och inte bara länkande. Bra läsning helt enkelt.
intressant undersökning om hur vi pratar om varumärken på nätet.
diskuterade tidigare idag om reklam ska uppröra. det här har upprört en del genom åren.
En bild av ett sårbart samhälle – och behovet av redundant uppkoppling…
Det här måste tangera något rekord på kortaste byråsamarbetet… Vad är det som hänt? Onekligen känns det som om man missat att faktiskt sätta sig ner och prata reklamvision, varumärkesstrategiskt tänk i samband med pitchen.
ROTFLMAO