- Next please
- 20 000 tweets – vad har de gett mig? « Blissnation
- Google at their best. Facebook at their best.
- Analytics and Insights to Watch on Your Facebook Page
- Facebook Adds Places Check-Ins and Deal Claims to Page Insights
- Flickr Confirms Taking Down Egyptian Blogger’s Photos, Cites Community Guidelines Violation
- Twitter is Finally Doing the Right Thing
- Twitter's new developer roadmap
- Twitter, Facebook vital as Japan cell networks jam
- Twitter tells third-party devs to stop making Twitter client apps
- Twitter to Devs: Don't Make Twitter Clients … Or Else
- Volvo pioneers AR experience
- What the New Foursquare Says About Geo-Local’s Future: Tech News and Analysis «
- Social Analytics Platform BackType Raises a Cool Million in Funding
- Blog / Shareaholic (@shareaholic)
- IG chefen (IGChefen) on Twitter
- Tabloism 2.0 – Emanuel Karlsten om internet och medier – Expressen.se
- Facebook Expands @ Mention Tagging to Comments
- Twittrade "fucking" – fick sparken av Chrysler
- Digitaliseringsrådets medlemmar utsedda
När jag letade efter en gammal postning till en annan kommentar hittade jag den här. Det är intressant att läsa eftersom väldigt mycket finns där nu – fyra år efteråt. Men samtidigt är det mycket som fortfarande ska implementeras innan sociala medier verkligen blir den revolution av våra beteenden som jag tror det kan bli.
@johanhedberg skriver om sina första 20k tweets, ger sina inputs på varför Twitter är viktigt för honom. Jag personligen är djupt tacksam för att bli kallad ”gammelfar” i texten. Själv minns jag honom från första Disruptive Media när vi pratade Second Life efter hans dragning: http://researcher.se/archives/2007/11/disruptive-media-sociala-natverk
Precis vad jag sagt länge: Google har en teknokratisk ingång medan Facebook har en social ingång.
Mycket välskriven postning som påpekar att även om du inte har tusentals likes så kan Insights berätta om du faktiskt lyckas eller inte.
Nu har det äntligen implementerats: statistik för Facebook Places. Det är bara claimed Places som kan visa det men det innebär ytterligare bra data att hantera för sin BI.
Oroande om Flickr börjar att censurera bilder som de här. Vad är nästa steg?
Att äga klienten innebär att äga affären. Så sant. Problemet är att om man inte fyller människors behov som inte är samma för alla så kan man äga affären så mycket man vill men om användarbasen letar efter tjänster som fyller behoven mer så blir affären liten.
Dave Winer skriver om Twitters nya utvecklarrelation. Samtidigt kan jag tycka att Dave Winer mer och mer liknar en foliehatt. Hans viktigaste argument i det här är att han håller på att utveckla ett nytt system som kommer göra Twitter ointressant. Hört det förut? MyCube någon?
Än en gång är det sociala nätverk och internet som skapar möjlighet till kommunikation. Tidigare det här året har vi pratat om Facebook och Twitter som viktiga verktyg för de folkliga uppror som skett i norra Afrika. Nu fungerar de som informationshubbar och verktyg för kommunikation i samband med jordbävningen i Japan.
För företag bör det här stämma till eftertanke: om dessa nätverk blir viktiga i stora kriser, och fungerar som tillförlitliga nätverk i samband med stora omvälvningar – varför ska man som företag inte se till att implementera dem i det lilla; för att hantera sina kriser och sina omvälvningar?
Twitters nya inriktning kommer att på många sätt göra tjänsten mindre intressant att använda. Att prata ”upplevelse” känns som en downer, och att bubbla om upplevelsen som samma för alla gör att man onekligen funderar om vi nu ser döden för Twitter. Twitter är ett verktyg som man använder utifrån sin egen idé och sin egen tanke: att företaget nu ska bestämma hur vi ska ”uppleva” det och att deras appar ska styra användandet är riktigt riktigt illa.
Som Jolie O’Dell påpekar så är Twitters hårdföra inriktning mot att ha egen dominans när det gäller direkta Twitter-applikationer något nytt. Själv skrev jag att API var Twitters viktigaste tillgång för snart två år sen https://digitalpr.se/2009/04/29/siffrorna-ljuger-twitter-frebdar-webben
Coolt projekt. Det intressanta med det är inte nödvändigtvis just det här utan vad AR kan komma att innebära för bilbranschen framöver.
Jag vet inte riktigt var jag ska börja för att kommentera det här. Det är många saker som är intressanta runt hur Foursquare nu väljer att utnyttja rekommendationer, den data som skapas i programmet och det faktum att check in-kulturen nu går in i nästa fas. Det som är mycket påtagligt är också att även Foursquare nu delvis går ifrån spelmekaniken som viktig ingrediens och istället satsar på rekommendationer och det sociala nätverkets intelligens.
Backtype – som förut mest handlat om plugin för kommentarer börjar nu att öka sin reach när det gäller att vara monitoreringsföretag och business intelligence-verktyg för sociala medier.
Det är intressant att de flesta tjänster för delning nu adderar statistiktjänster. Ett sätt att kapitalisera på tjänsterna självklart. Problemet för sajtanvändare är att vi nu får mer och mer data att förhålla oss till – olika data som måste hanteras och vägas mot varandra: delningsdata från såväl såna här tjänster som från kort-url-tjänster, Google Analytics-data och data från WordPress Stats osv. Det blir viktigt att skaffa sig en modell för hur man vill mäta, vilka nyckeltal som man ska titta på och hur man ska värdera det.
via @johanhedberg hittar jag det här kontot och det är minst sagt intressant vad det kommer att utvecklas till.
Emanuel gör en intressant analys av Juholt och sociala medier.
Bara en fråga om tid. Problemet är att Facebooks taggningsfunktion nu nuddar det faktum att det blir total övervakning av allt man skriver. Hur mycket kan taggas innan det blir för mycket?
Nä, E24. Om ni dels anser det är en klackspark och dels tror att det är ”fuck” som är problemet så har ni verkligen usel koll på både det ena och det andra. a) Twitter är oerhört viktigt för företag i USA. Det är ingen liten roande add-on utan en viktig kanal för alla. närmare 60% av alla Fortune 500-företag arbetar strukturerat med Twitter som kanal. Att då en konsult klantar till det så oerhört är allvarligt. b) Att skriva om Detroit och dissa ”motorcity”-tanken är inte bara dumt att man råkar göra på Chryslers konto – det är dumt att göra som konsult med Chrysler som kund. Bilbranschen blöder och Detroit är på ruinens brant, och Chrysler jobbar in många miljoner i att upprätta sitt och sin stads varumärke.
Roligt och helt klart är man stolt att vara kollega till @britstakston