Facebook nere och världen påverkas en smula

Skitch
…och nu påverkas inte bara själva Facebook.com utan alla de som på olika sätt använder sig av deras API. Exempelvis Like-knappen, den mest spridda av deras social plugins.
Enligt Facebook själva handlar det om en ”outage” men till skillnad mot tidigare nedgångar så handlar det nu om en halv miljard användare, där enligt statistiken 250000 loggar in varje dag, det handlar om en kvarts miljon sajter som mer och mer bygger sin sociala närvaro på att koppla ihop sig med Facebooks Open Graph. Och det handlar om flera företag som valt att satsa en stor del av sitt kampanjande och vissa har flyttat dit sitt sälj.
Ju större nätet blir, desto mer vi väljer att förlita oss på nätet för såväl försäljning, sociala kontakter och information desto viktigare blir det för tjänsterna själva att säkra upp en sån liten nedtid som möjligt. Det är inte bara en fara när det gäller användarnas vilja att använda tjänsten – och vid längre nedtider letar sig många till andra platser. Och både korta och långa nedtider handlar om att företag som satsat på Facebook förlorar pengar.

För många kommer det här innebära att man kommer att fundera över om man verkligen ska satsa marknadspengar på något som är så osäkert. Men fundera då på hur många gånger som tidningen inte kommer – och vad man då förlorar på det. Facebook är ett fenomen som inte kommer att bara försvinna. Tycker att @jocke påpekar det bra i paneldebatten på Webbdagarna i Malmö:

Innan någon tar över efter Facebook kommer nog Facebook att upplösas av sig själv. Det kommer inte vara en tjänst eller sajt utan en plattform som ligger i botten som identitetsplattform.

Strandh.DigitalPR