- Twitter Buys a Text Messaging Company
- 5 faror med Facebook – IDG.se
- Så blev apparna en del av vårt liv
- Piraterna ny valbomb
- Apple Didn't Leak the iPhone—and Why That Matters – lost iPhone – Gizmodo
- Foursquare vs. Gowalla: Who's Winning the Geolocation War? [INFOGRAPHIC]
- Ej progressiv bloggare längre
- Amanda Brihed: Vad händer inom Netroots? Vad händer med nätsamhället i stort?
- Daily on Twitter as shared by Niclas Strandh
- Facebook Like Button Vs. Facebook Share: Why I’m Keeping Both
- Onanitjejen ryter ifrån
- YouTube Removes Hitler ‘Downfall’ Parodies – Even though the film's director and producer both loved them – Softpedia
- Resumé: Succébloggen raderades
- Alla känner handlarn i byn
- LinkedIn Increases Social Sharing Options
- DI driver med sociala medier
- Allt fler nättidningar tar betalt av läsarna
- En svindlande tanke
Twitter går liksom 360 grader och köper ett företag som jobbar med SMS-teknik.
Mycket bra genomgång som inte är ”akta akta” inriktad utan upplysande.
Intressant om hur mobila enheter ändrat hela it-användandet. Dock – med HTML5 – lär webben återta mycket av det som idag ägs av apparna.
Bra av Falkvinge.
Historien är intressant på många sätt.
Det intressanta är att se hur Gowalla ändå har en mer stabil utveckling. Tittar man sedan på vilka vägar de valt så har Gowalla gått åt att implementera såväl bildhantering som kommentarsfält medan Foursquare bara fortsätter med en rätt oförståelig tävling.
Laakso förklarar varför han väljer att hoppa av Netroots. Personligen skulle jag helst inte ens vara i samma bloggosfär som en av de exempel han nämner :). Frågan är dock om det i grunden inte också kan handla om att Erik, liksom jag, tillhör en äldre bloggosfär där integriteten och aversionen mot alla länktåg och primaritet för listjakt var oerhört stark.
En lång och ingående postning som mer handlar om gruppdynamik, den förändrade värderingsgrunden och därmed idébärande organisationers problem. Läsvärd!
Ugh… det här är inte bara snyggt – det känns som en betaversion av framtidens media…
Danny Sullivan försöker bestämma sig om Dela-knapparnas tid nu är över. Själv väljer jag att behålla alla. Dels handlar Like-knappen om en mer ambient marknadsföring medan Dela bygger på att människor gärna får kommentera sin delning, dels handlar Like om en mycket in-sitemässig koppling medan delandet skapar (tror jag) högre viralitet.
Reklamombudsmannen är väl ungefär som sin föregångare ERK: extremt ointresserad av att försöka förstå reklam…
Content ID slår hårt och även mot filmer som borde gå under fair use. Fr a är det Hitler-memes som nu försvinner i stort mått.
Men såna dumheter av @thomasmattson och kompani. Funderar över vad @emanuelkarlsten säger om det här.
Mattias beskriver Piratförlagets Facebooknärvaro och tankarna som fört fram till den. Han går vidare med den utökade klassiska 4P. Ett annat sätt att se det är X stycken C: http://the56group.typepad.com/pgreenblog/2006/10/the_5_ps_produc.html
LinkedIn utvecklar sina statusuppdateringar och tar det bästa från Facebook och det bästa från Twitter: bättre kontroll och bättre delningsfunktionalitet respektive en ”re-sharing”-funktion i stil med retweet.
Jag vet inte riktigt vad man ska säga: självklart jättekul för reklambyrån att äntligen få någon att betala för att man ska få häva ur sig sin aversion mot sociala medier som gör ens traditionella arbete obsolet, och DI: well – deras digitala cred är ju inte direkt lysande… Fabulöst roande som tidsdokument dock…
Wojne wojne. Må vara två skolor men det är bara en som kommer att överleva.
Väl värt att läsa. Om och om igen.