SVT försöker att claima #mittos14 som sin egen hashtag

Uppdateringar finns längst ner – bland annat att SVT backat i en del av sin skrivning. Generellt handlar min personliga upprördhet om att de, oavsett god eller ond tro, tagit sig rätt att försöka att äga en hashtag. Något som inte går. Att det sedan är ett juridiskt problem när man vill använda andras bilder handlar mer om att immaterialrättslagstiftningen har stora brister när det gäller digital publicering och sociala medier. Det är en viktig fråga (men som får lov att diskuteras någon annanstans). Jag tycker det är jättebra att företag och organisationer väljer att använda hashtags (vilket jag skrivit om här) liksom att det är positivt med interaktion. Men se då till att ”friskriv” er på rätt sätt så att det inte blir att ni hävdar äganderätt av något som man inte kan äga.

All ny teknik och nya beteenden ställer det invanda på ända. SVT försöker inför OS förklara att alla bilder som taggas med hashtaggen #mitt0s14 automatiskt ger dem nyttjanderätt (denna länk är sedan publicering av posten reviderad; Deepedition kommentar). Det är extremt konstigt och de lär få backa (vilket de gjort se Uppdatering nedan)

svthashtagmitt0s14

Det är en ganska märklig åsikt och jag tvivlar att det håller juridiskt. Något som SVT, genom sin projektledare @erikacsson, dock hävdar:

@SVTSport @jacoblo @jensalen Hej! Om det är på en direkt uppmaning av oss i givet läge och vi är tydliga med det så bedömer vi det som ok.

Detta då de inte på något sätt kan hävda att de har rätten till en hashtag, vilket i grunden är frågan, och även om de försöker att det handlar om ”direkt uppmaning” så är det ohyggligt svagt argument. Även om de valt att försöka skydda den så är hashtaggar inte styrda av någon eller kontrollerade av någon, vare sig Twitter, Instagram eller Facebook har någon kontroll över hashtaggar som används, vilket Twitter påpekar själva. I övrigt hävdar ingen av de plattformar som använder hashtags någon sorts kontroll över dessa. Diskussionen har förts länge men ingen har på något sätt hittat att det ens skulle vara möjligt att ”äga” en hashtag.

The answer here is quite simple. No. You can’t legally own a hashtag in a traditional sense that is for your private use only.

SVTs skrivning verkar hämtad från när de använder sig av egna plattformar eller inskickade bilder. Att skriva ”Detta gäller…#mittos14” är ett uttalande i stil med ”vi äger luften du andas”. Dumt och märkligt sätt av SVT som annars upplevs som framåt när det gäller att använda sociala medier på ett bra sätt.

En fortsättning skulle kunna vara att de väljer att försöka styra innehållet i de hashtaggar som skapas utifrån deras programtablå. Eller att hävda att bara de får använda vissa hashtaggar. Problemet är att de inte har någon möjlighet att styra det – och fr a väldigt väldigt svårt att hävda sin rätt då en hashtag egentligen bara är varumärket med en symbol framför. Mig veterligen har ingen hashtag blivit skyddad utifrån ett varumärkesperspektiv.

I princip skulle någon som blir sekundärpublicerad av SVT kunna dra dem inför domstol. Möjligen kan de klara sig på citeringsrätt men att välja att försöka att claima rätten till allt som publiceras under en hashtag är magstarkt.

Så tyvärr SVT – jag tror ni får hitta på någon annan ordning. Jag vet att stora sportevenemang är knepiga när det gäller rättigheter men det här är att gå en smula för långt. Det ni också skriver är att en bild som primärpubliceras inte får innehålla något som jag som fotograf inte har rätt till – vilket för den som läst diverse rättighetshetspapper runt sportevenemang gissningsvis handlar om ”jag tar en bild på TV-rutan”. Men att ni skulle börja begära att jag tar bort en hashtag av en sådan bild är oerhört främmande i ett internetsammanhang. Det här kan också komma att innebära att många väljer att använda andra hashtaggar runt OS vilket gör att SVTs tanke med interaktion med tittarna förloras.

Tyvärr tror jag att mediebolag men också andra gärna skulle vilja försöka att hävda exklusiv rätt över hashtaggar – och kommer försöka att göra det på massa olika sätt. Dock innebär det stora problem då de är en del av en infrastruktur och fria att skapa för vem som helst. Det här är en del av diskussionen runt ett fritt internet.

Uppdatering söndag 26/1 12.30

Diskussionen blossade upp och många tolkade SVTs tilltag på samma sätt som mig: att de försökte ta kontroll över en hashtag. Vilket de borde inse inte går. Finns ett antal exempel där hashtaggar blivit ”kapade” (också ett konstigt uttryck eftersom ingen har kontroll över en dylik) – något varje företag och organisation måste vara medvetna om (här finns en bra genomgång runt hur man kan undvika och hantera såna situationer).

@martenschultz ställde en fråga till twittrande immaterialrättsjurister och fick följande svar:

SVT Sport insåg ganska snabbt att de ”slarvat” (eller tänkt fel…):

 

Det som slutligen hänt är att SVT backat och skrivit en ny text som jag hävdar fungerar mycket bättre och kan vara en modell för hur företag och organisationer kan välja att kommunicera eventuella sekundärpubliceringar:

svtemittos14_2

För det finns vinster att göra – men det kostar lite mer (tid och personal) att skapa manuell relation med de som tar bilden. Att faktiskt fråga och klargöra vad som publiceras, var det publiceras och vad man anser nyttjanderätten vara värd är reellt rätt. Det ger också användaren kontrollen över sitt material. Självklart finns det i det här problem när det gäller till exempel en backlog på ett event eller liknande men då får man helt enkelt välja en annan väg eftersom den möjligen är modererad men kan diskuteras om den är sekundärpublicering eller endast en modererad spegling av flöde (inbäddning) vilket både Twitter och Instagram i sina TOS (Terms of service) ser som att vi användare tillåter genom att använda själva tjänsten.

I slutänden tycker jag att SVT ska ha credd för att de snabbt tar diskussionen, väljer att ändra skrivning och (enligt mitt förmenande) processen från en av dem kontrollerad automatisering av nyttjanderätt till en av individen kontroll över sitt innehåll – och ett högre incitament både till positiv relation mellan SVT och användare. Men också möjligheten till ökad delningsfrekvens inte bara av eget material utan också av SVTs då jag som användare medvetandegörs att min bild kommer att synas hos SVT.

Övriga som skrivit om det:

Falkvinge refererar bland annat till ett case i Frankrike där mediet blev dömt att betala ett rejält skadestånd.

Feber ifrågasätter hanteringen från SVT liksom Täpp Anders Sikvall i sin blogg. På Fotosidan diskuteras ämnet liksom på Flashback 1 och 2.

  • TommySundstrom

    Det finns i princip ingen citaträtt av bilder när man publicerar i digitala media Och även när man publicerar på papper är den svag, man får i princip bara citera en bild om man specifikt diskuterar den bilden och inte ens då får man citera hela verket.

  • Falkvinge

    Bra resonemang. Jag tangerar dina tankar en del i min engelska artikel på samma ämne:

    http://falkvinge.net/2014/01/26/swedish-public-television-claims-copyright-to-everybodys-sports-photos-if-posted-on-twitter/

  • Anders___

    Hur ska man göra för att skapa en kanal för de som vill dela med sig utan att bry sig om ens rättigheter.

    Det är ju synd att SVT försökt använda sig av Twitter på ett produktivt sätt, även för de som vill visa sina bilder.

    Hur skulle en lösning kunna sett ut?

    Var säger sig SVT äga rätten till taggen #mittOS14?

  • SVT Sport

    Hej! Vi har aldrig haft något syfte att på något sätt styra över #mittos14, tvärtom. Däremot så har vi varit klantiga i att förklara vad vi menar kring bilder (inte de som allmänt är publicerade under #mittos14, utan de med en överenskommelse om att SVT får använda dem, precis som om man mejlar till oss). Förhoppningsvis lyckas vi bättre nu: http://www.svt.se/sport/os-i-sotji/i-dag/villkor-for

    SVT:s jurister ska se över vissa bitar ännu en gång i morgon, men att ens försöka ta kontroll över #mittos14 vill vi inte. /@ErikaCsson

  • Mathias Röjfors

    Varför inte bara erkänna att man klantade sig, försöker gå på att folk ska vara okunniga och sedan slippa betala.

    nu om någonsin borde SVT ha råd när dom tar betalt av massa folk som inte ens använder eller är intresserade av det.

    När man gick in o skulle börja ta betalt för plattor datorer mm blev man riktigt less.

    Det är som att jag skulle ta betalt av alla för min hemsida.. för du KAN se den, sen skiter jag i om någon vill se eller inte.

    Nej jag tror det är dags för hårdare tag än lite påskrifter för att det ska hända nått.

  • Mathias Röjfors

    Man får väl i så fall ordna ett eget sätt dit folk kan skicka sina bilder.

    det är bara ett sätt för dom att trots alla pengar man får in slippa betala.

  • Hej. Posten är uppdaterad och jag tycker att ni tänkt till lite – och kanske vinner mer på att välja att fråga personer om man får använda bilderna.

  • Det blir så genom deras tidigare skrivning. De menade att bara för att du taggade din bild med #mittos14 så hade de rätten att nyttja den. Det kan de aldrig ha eftersom de inte har någon kontroll över hashtaggen. Den de nu lagt upp är enligt mig just så man behöver arbeta – att faktiskt fråga varje användare. När det gäller bilder så gäller inte citaträtten.

  • Jag vet. Dock är det snarare ett bevis på att immaterialrätten är extremt svag.

  • Jag tror inte att de gjort det här i ond tro utan att de tänkt väldigt… traditionellt.

  • Täpp-Anders Sikvall

    Det finns fortfarande tre stora fel här:

    1. Man försöker associera kommersiella villkor med en hashtag på samma sätt som om man skickar något till en epostadress. Det finns en viktig skillnad här nämligen att en epostadress faktiskt ägs av någon medan en hashtag inte gör det.

    2. En hashtag sprids oftast genom att folk ser dem de följer använda den och om de då publicerar en bild taggad med denna utan att ha sett de kommersiella villkoren och det leder till problem nummer två att folk kan publicera bilder UTAN ATT VETA vilka kommersiella villkor SVT då anser att de gått med på.

    3. Hur sker den ”direkta uppmaningen”, räcker det med att en programledare i SVT säger i TV att ”nu vill vi se lite bilder från er på plats i sotji”? Det är inte klarlagt exakt hur denna uppmaning skall gå till och hur man vet om man omfattas av den eller ej.

    Det enda som är okay i detta läge är att SVT frågar för varje bild de vill använda ”Hej, vi vill använda denna bild, villkoren ser du här svara OK på denna tweet om du ger samtycke.”

    Kommer inget svar kan det inte anses juridiskt bindande att personen gått med på de (för en fotograf som mig förkastligt dåliga) villkoren utan det är så att SVT begår brott mot upphovsrätten om de publicerar en sådan bild. Citaträtt för bilder finns som folk redan konstaterat ej.

  • Täpp-Anders Sikvall

    Ni försöker associera kommersiella villkor med en hashtag på samma sätt som om det vore en epostadress man skickar in bidrag till. Det är helt olika saker och fungerar helt olika, det finns ingen möjlighet att detta kan vara juridiskt bindande.

    Det enda sättet ni kan få detta att fungera är att fråga för varje bild som ni vill använda om a) personen går med på dessa villkor och b) personen svarar ja på detta. Allt annat kommer juridiskt vara bildstöld.

  • Täpp-Anders Sikvall

    SVT ligger inte bakom radiotjänst så det är en grej som kan tas upp på annat ställe.

  • Täpp-Anders Sikvall

    Det görs enkelt genom att man ordnar med en uppladdningsfunktion där man kan ladda upp bilder där man antingen går med på att bilderna blir public domain eller där man säger ja till de villkoren SVT vill att man säger ja till.

  • Anders___

    Ja, jag tror att du har rätt i sak. (Eller hur jag ska uttrycka mig.)

    Det jag ser är ett försök från SVT att göra det enkelt och tillgängligt, det gillar jag.

  • Anders___

    Det är ju inte något nytt i sig som man gör, bilder från tittare, läsare eller vad man vill kalla det har väl alltid funnits.

    Mängden, flödet är mycket större nu än tidigare.

    Slippa betala för bilder gäller andra media också, t.ex. tidningar. Fast det kanske är en helt annan diskussion egentligen.

  • Pingback: #mittos14 och SVT | Täpp-Anders Sikvall()

  • Pingback: Jimi Wikman - Affärsutvecklare och Neurowebdesigner | SVT hävdar äganderätt för bilder taggade med #mittos14()

  • Det innebär ju att man tar bort alla möjligheter till att faktiskt skapa riktigt intressant innehåll utan det blir den som orkar och har tid att rodda med uppladdning mm. Fr a är uppladdning riktigt hårigt när det kommer till mobiltelefoner.

  • Förutom att public service inte är en kommersiell aktör så tycker jag inte att det är ett problem att använda en hashtag och uppmana till delning så länge man faktiskt gör som de nu tänker göra: fråga.

  • Pingback: SVT försöker att claima #mittos14 som...()