Facebook Paper tar innehållet till centrum

Facebook Paper förändrar hela upplevelsen av Facebook.

Facebook Paper förändrar hela upplevelsen av Facebook.

Facebook lanserade idag en ny app – ännu en ska tilläggas – som heter Facebook Paper. Appen bygger på ett helt nytt sätt att scrolla genom ditt flöde; med navigation lik (understatement) Flipboards sidbläddring. Stora bilder (enligt den idé som man lanserade för snart ett år sen för en ny newsfeed) och länkarna blir lika Twitters Cards-funktion. Det är … snyggt … Titta på filmen (sen är Facebook grymma på att skapa snygga och emotionella filmer):

Förutom att den kommer att dra ner hela användarens newsfeed så kommer det också finnas möjligheten att prenumerera på curaterat innehåll (idén snodd från Flipboard m fl) där det bland annat finns manuella curatorer som kommer att se till att innehållet är så pass intressant som möjligt (likt det sätt som Linkedin använder Pulse). Genom olika inställningsmöjligheter innebär det samtidigt att man kan använda Facebook Paper som en – tidning med nyheter från sina utvalda curatorer. Det är självklart att de lärde sig en del på testet med Social Reader för några år sedan: bland annat att det var för tidigt att utmana traditionella medier att lämna iväg sitt material.

Mixen av både det egna personliga innehållet, nya möjligheter att styra både media och självklart andra sidors innehåll liksom en upplevelse som innebär högre visuell skönhet tror de flesta kan bli en succé. Och en självklar följd av att Facebook både vill vara ditt vardagsrum: du konsumerar inte bara dina vänners innehåll där utan lika mycket nyheter och intressanta delar från andra håll. Valet att starta en trending topic-funktion är bara en naturlig del av detta för Facebook.

Detta i sig är en mycket viktig indikation på att curated media är en stark trend under kommande året (något jag tar upp i min trendföreläsning) – och en oerhört stor förändring för Facebook som helt byggt på algoritmisk filtrering. Det ger också möjligheten för medier att finnas där – men också för företag att excellera i innehåll och därmed få en ökad synlighet. Det är också en stark indikation att Facebook nu satsar stenhårt på mobile first (vilket inte är konstigt då av de 1,23 miljarder användare man har per månad är nästan 950 miljoner från mobilen).

Många diskuterar om det är en ytterligare ny app (och därmed en del av Facebooks strategi att fragmentarisera sin app-upplevelse) eller om det egentligen är ett försök för Facebook att lite i tysthet peta ut sin gamla app – och därmed börja en stilla transformering av hela Facebookupplevelsen till att vara mycket mer bild- och innehållsbaserad, och i vissa delar mindre ”social” (i någon sorts upplevd mening – det sociala finns i Paper). Men mer i vissa aspekter genom sin nya ”reshare”-funktion som liknar en retweet.

Detta skulle inte vara helt ogenomtänkt då vi alla vet den lavin av aversion från användarna mot varje liten förändring av Facebook kommer med. För det är inte en app bara för att konsumera innehåll då den har en Creation Tool för användare att posta sitt innehåll med – och hela din newsfeed kommer att synas i den. Du scrollar sidledes genom den på ett nytt sätt; ett annorlunda sätt som självklart kommer att ge den som väljer bra bilder, intressant innehåll och en bra timing en fördel. Det kan innebära att det handlar om en app som fångar upp ett enskilt beteende hos en del av Facebookanvändarna.

Samtidigt är standalone app-strategin lite knivig. Om man tar in människors ovilja att ändra sig så kan det här bli en ganska marginell företeelse eftersom det är så annorlunda, och man vill ha sitt Facebook som det alltid varit. För alla innebär det att man måste lära om, och komma ihåg att välja den andra appen. Vidare kommer framgång eller flopp bero på om de väljer att lansera den i hela världen snabbt eller om det blir en långsam utrullning där det senare kommer vara menligt för användandet. Liksom att de kommer behöva snabba fram versioner för Android, för Ipad och för andra system – om inte så kommer det också kunna tappa fart och intresse.

Men om vi ponerar att det fungerar – att Facebook Paper kommer att sakta men säkert utrangera den gamla appen och i längden det ”gamla” Facebook så utmanar också hela media – för som Re/code noterar: det handlar om att om man ger människor verktygen kommer de att skapa bättre innehåll. Och precis som jag tänkte så noterar de att känslan i Facebook Paper är samma känsla om finns hos Medium. Det är vackert, det känns viktigt. Det innebär att medierna kommer att konkurrera både med varandra och med andra nya spelare.

Och självklart innebär Facebook Paper att företag måste tänka innehåll. Innehåll som innebär att användaren får tillgång till det även innan hen vet att hen behöver det, att det är riktigt bra och paketterat för att både delas och likeas. Anticipate, aggregate och allocate helt enkelt. Oavsett hur man skakar på huvudet åt tjatet om content marketing så är det här en av de allra starkaste bevisen på att fighten inte längre står mellan den som skriker högst eller kan få till de största pris-splasharna utan vem som kan skapa bäst innehåll. Content creation, content curation, att inse att man måste investera i sitt innehåll på Facebook (och därmed på övriga kanaler) är snabbt på väg att inte bli en good to have-sanning utan en affärskritisk sådan.

Appen släpps efter helgen 3e februari. När vi i Sverige får tillgång till den vet vi inte. Den är primärt (exklusiv) för Iphone.

Ps. Jag skrev också en text om hur Facebook Paper är trigger för ett paradigmskifte för media. På Medium… Något som Mashable inte vill att man ska göra. Ds.