Kategorier
Allmänt Deepedition DigitalPR Socialbydefault

”Men det är ju bra för din marknadsföring”

Det diskuteras då och då frågan om gratisarbete. Det är för oss en viktig fråga. Vi älskar vårt jobb och därför vill vi gärna ha betalt för det (vilket verkar vara en svårförståelig logik för många).

Say no

Alla konsulter och föreläsare känner igen frågor som ”kan du komma och föreläsa – vi har inte så mycket ekonomi men det är bra för din marknadsföring” eller ”kan vi ta en fika jag har några grejer jag undrar över”.

Alla konsulter och föreläsare har också både hyra, mat och overheadkostnader i form av teknik och kontor att betala. Och behöver både driva in sina egna gig, planera och genomföra dem och sedan lägga tid att administrera dem.

Det är själva grundbulten: för att kunna fortsätta jobba som så måste man få in pengar. 

Sen är det lika intressant att många anser att kunskapen som man ger vidare som konsult och föreläsare inte är värd så mycket. Eller att det är ok att betala med en lunch eller en kaffe. Typ ”men du föreläser ju om det hela tiden så det är ju bara att köra något du har”. Well – du producerar samma sak om och om igen så det är väl ok att du ger bort det gratis?

Det är därmed själva överbyggnaden: för att kunna fortsätta vara egenföretagande konsult och föreläsare behöver jag kunna ta betalt för min kunskap och för min tid.

Det mest absurda blir när företag menar att seniora konsulter eller kända föreläsare ska vara tacksamma för att få komma och prata för dem. Som om det vore en ynnest att gå upp skittidigt, dricka trist automatkaffe, tugga på en sorgsen ostfralla och prata för måttligt intresserade anställda eller än hellre – ditlurade kunder.

Det går liksom inte in i vare sig grundbult eller överbyggnad. Det är bara ignorant och ofint.

Alla vi som på något sätt ofta pratar offentligt, blir inbjudna till paneler eller håller utbildningar och föreläsningar inom kommunikation känner igen sig i det här. Det är inget specifikt svenskt sätt och det är gissningsvis vanligt i många andra branscher också.

Så hur ser Social by default på det här?

Sarah är anställd av ett företag och jag äger en byrå. Vi behöver fakturera x antal kronor i månaden för att nå budget eller gå runt. Det är själva faktum: om man vill lyssna på oss måste man inse att vi också behöver ta betalt. Om man vill jobba med oss och få stöd och hjälp i att ta sig vidare i strategi så behöver man betala för det.

Vi har gjort våra gratisgig – dels för att det när man börjar är viktigt att synas och dels för att det också är roligt. Vi gör gratisgig då och då – om det handlar om en konferens vi tycker är spännande eller om det är en organisation vi vurmar extra mycket för.

Vi äter lunch med spännande personer och diskuterar gärna saker men om inbjudan handlar om att ”to pick your brains” så skickar vi en offert. Inklusive att kunden betalar för lunchen.

Vi har priser som kan revideras beroende lite på uppdrag och hur vi ser uppdraget utifrån ett varumärkesvärde. Eller om det är ett uppdrag som känns extra roligt för personer som kanske inte har de ekonomiska musklerna. Men den som räknar med att vi ska arbeta i princip gratis – hen får leta efter andra experter.

Så du som ofta försöker få oss och andra att göra gratissaker: vårt jobb är att inspirera, utbilda och utveckla företag, myndigheter och organisationer. Det är precis som ditt jobb. Som jag antar att du förväntar dig få betalt för. Skillnaden är möjligen att vi har det vansinnigt kul och brinner för det vi gör. Det kanske inte du gör – men byt jobb då. Det är ändå fortfarande så: av oss köper man vår expertis, vår kunskap och våra erfarenheter och vår tid. Det kostar pengar.

Ibland ifrågasätts varför två timmars föreläsning inte bara kostar typ 3000 kronor. För 1500 kr/timme är ju en bra timersättning. Well: först och främst. Det man köper är fortfarande kunskap: som vi förvärvat genom många och långa timmar av att tänka, läsa, analysera, förstå. Det man köper är erfarenhet: att arbetat länge och mycket och brett. Sen är det så här: varje föreläsning som vi gör bygger självklart på en grund men är alltid inriktad just mot de som ska lyssna. Det innebär att vi förbereder oss i flera timmar. Plus att – för att kunna föreläsa för er så har vi kontor, vi har dator, vi har en massa saker som måste betalas.

Så – tveka inte att höra av er. Fråga oss om jobb och var transparent när det gäller ekonomi men skippa argumentet om ”det är bra för er marknadsföring” eller ”det är ju en bra grej för er att komma till oss”. Låt oss diskutera hur vi kan arbeta tillsammans utifrån förutsättningarna. Vi respekterar er kunskap och era behov – respektera vår kunskap och våra behov.

För er andra – några förslag och andra som skrivit om det:

PS. En av de märkligaste sakerna för oss är att vara med och nu för fjärde året i rad driva ett spår på Internetdagarna. Där vi helt enkelt måste fråga fantastiska personer om de vill vara i en panel eller prata en halvtimme gratis. Vi har full respekt för den som säger nej pga av det – just för att vi vet hur det känns att göra gratissaker. Men vi är självklart tacksamma för alla de som ställt upp. DS.