Kategorier
Sociala medier

15 seconds of fame; Instagram blir rörligt.

Vad är det som rör sig? Jo det är Instagram. 15 seconds of fame har fått en ny innebörd.

(för er som redan läst så har det tillkommit länkar och uppdateringar på slutet)

Idag lanserade Facebook och Instagram video i Instagram. Du kan alltså nu välja mellan att ta en bild eller ta en femton sekundersvideo. Självklart har man sett till att addera möjligheten att lägga på filter, och välja vilken första bild som ska visas. Simplicity, beauty and community som Kevin Systrom slog fast är Instagrams grundbultar. Utöver detta kan du editera dina filmer genom att kunna ångra sista klippet. Till detta har man adderat funktionen Cinema som helt enkelt är en anti-skakfunktion vilket gör dina filmer tittvärdiga.

Instagram väljer också att förändra videoformatet – en instagramfilm är kvadratisk. Det är onekligen en lösning på den ständiga diskussionen runt stående eller liggande mobilvideo.

Allt detta tillsammans tycker jag är en gamechanger. Rörlig bild har nu blivit något som inte bara nördar och kreatörer verkligen gillar utan genom det här finns det möjlighet för alla att faktiskt utnyttja video. Instagram (och Facebook) visar också i det här att det inte längre är en god idé att bygga ett nytt separat community utan att bygga på de som redan finns. De utmanar också delvis Youtube som inte lyckats få sin app Capture att lyfta. Vi är en del som också minns 12 seconds – en tjänst där man kunde spela in just tolv sekunder långa filmer. Via webben.

Jag brukar inte säga att något kommer att döda något annat men Instagrams val att implementera video i själva appen innebär att de på ett bräde får 130 miljoner nya användare av funktionen – plus att Instagram är en del av Facebook med sina 1,2 miljoner månatliga användare. Det är något som varken Vine från Twitter eller Socialcam enkelt kan konkurrera med. Vines sex sekunder och extremt styltiga hantering av editering och uppladdning, och Socialcams beroende av andra plattformar är saker som Instagram snyggt ginat över. Den enda som egentligen kan lira mot både Vine och Instagram är appen Viddy. Men de har inte någon av de stora i ryggen. Läs också en kort jämförelse mellan Vine, Instagram och Socialcam.

Det är fortfarande  saker som inte riktigt fungerar. Exempelvis har inte tredjepartsutvecklarna hunnit med: filmerna går varken att se i Tweetbot eller Statigram för att ta några exempel och självklart är det fortfarande så att Instagrams grundläggande idé att vara mobile first försvårar när det gäller att bädda in video på den egna sajten. Det som förutom ovan nämnda editeringar och 13 nya filter så har Instagram också sett till att du kan välja om du vill få filmer som autostartar eller inte. Gå in i inställningar så finns det där.

Så vad kan man tänka sig att ett företag kan använda 15 sekunder till?

  • Är du en restaurang kan du enkelt visa snabba delar av tillredning och avsluta med att det serveras till en kund.
  • En designer, klädaffär whatever – visa kläderna, personer med dem på och självklart ett pris
  • Varumärkets värden sagt av anställda – kanske femton sekunder metaforer.
  • En snabb guidning på destinationen du arbetar med.
  • Produkter i en snabb följd.
  • Smart visning av produkters företräden.
  • En startup – gör en trailer på 15 sekunder.

Vill du följa min Instagram så är det instagram.com/deeped (såklart).

Uppdatering: Några har frågat hur man gör filmer.

Det är enkelt:

  • Uppdatera Instagramappen. 
  • Klicka på Filmkameraikonen.
  • Klicka på avtryckaren när du vill filma. Släpp när du inte vill filma mer.
  • Om du vill göra flera klipp klickar du bara igen.
  • Varje klipp kan du ta bort och sedan göra om.
  • Du behöver inte spela in alla 15 sekunder utan kan sluta efter hälften.
  • Välj sedan ett filter.
  • Välj sedan en första bild.
  • Skriv en beskrivning, hashtagga osv (precis som vanligt).
  • Publicera.

Hur har det gått? Well – Instagram med video har onekligen tagit ett rejält skutt. 5 miljoner filmer på första 24 timmarna. Det finns många olika åsikter runt om det är bra eller dåligt med video i Instagram-feeden. Kobe Bryant var en av de kändisar som drog igång mångas intresse liksom Madonna. Redan har företag börjat att göra filmer om sina produkter: Red Vines Candy (oh that irony) har testat direkt när videofunktionen släpptes.

Det här med att bädda in är inte riktigt implementerat men den stökiga vägen har beskrivits på flera ställen. Dock ska Embed.ly fungera (och via Feffe Kaufmann hittar jag Instaembed – briljant):