Insåg att det är mer än tio år sedan som jag startade Researcher. Innan dess hade jag bloggat dels privat redan från november 2001 men börjat på det som sedan blev Researcher redan hösten 2002. Researcher kom till när jag var mitt i en transition: från min gamla karriär som präst i Svenska kyrkan till att börja arbeta inom reklambranschen.
Dock – det som finns kvar idag är det som skrevs på Researcher under fem år. Tanken var att samla ihop saker som skrevs om, och på något sätt skapa ett arkiv, en kunskapsbank. Sakta började den utvecklas till att fungera som en plats för mig att samla den kunskap jag samlade på mig själv. Den blev lika mycket min egen skola som en genomtänkt blogg för andra att läsa.
Jag vågar säga att det var den första bloggen om marknadsföring skriven på svenska. Snabbt en systerblogg till Adland och under några år roande stor och inte sällan kunde man ana (Media Creeper) att andra medier inom branschen hämtade ”inspiration” till en del nyheter där.
När jag sedan startade mitt eget företag och blev egenföretagare inom sociala medier och digital marknadsföring var en blogg en självklarhet: det blev den här – DigitalPR.se. Inte bara för att jag helt enkelt aldrig kommer kunna sluta att blogga (även om jag nu pressar mig hårdare genom att gå med i #blogg100 med min blogg Deepedition) utan för att det är ett fantastiskt marknadsföringsverktyg. Det är ofta som de jobb jag får och fått har startat med att någon hittat till min blogg. Eller hört mitt namn och läst in sig på vad jag faktiskt kan.
Bloggandet har utvecklats i olika faser och idag skulle jag vilja påstå att för företag är bloggens styrka att bygga fördjupning runt vad man vill berätta. Bloggen är möjligheten att konstant arbeta med varumärkets storytelling, gräva djupare, bygga bredare och hela tiden kunna koppla det till både framtid och historia genom att allt finns kvar. Sökmotorsmässigt vet vi att bloggen är en viktig del men den är också en viktig både internt och externt för att samla ihop kunskap, samla ihop berättelsen och ha ett dynamiskt arkiv över varumärkets liv.
Några råd för den som bloggar som företag eller varumärke:
- Arbeta med postningar som har essens. Bloggande för bloggandets skull är idag inte så meningsfullt. Som företag ligger värdet i bloggen att samla ihop och kodifiera en story, hos läsaren att få ett mervärde genom att lära sig något om ett ämne, om företaget.
- Bloggen är inte ett nyhetsflöde. Självklart går det att använda en blogg för detta men du tjänar mer på att separera nyheter från fördjupning och storytelling. Nyheter blir snabbt gamla medan en bloggpost som berättar eller ger kunskap kan leva vidare länge.
- När ni skriver – skriv för de som läser: även om ni berättar er egen story så gör det för att andra ska läsa det – fundera över hur ni kan göra det intressant för mig som inte är en del av ert varumärke, hur kan ni ge mig mer kunskap. Och viktigt: skriv om det ni kan och det ni brinner för.
- Koppla på ert erbjudande, er kunskap i slutet. Kräng inte men sälj genom att bygga relevans till det ni redan skrivit om.
- Använd länkar på ett smart sätt. När ni skriver om fakta – leta upp länkar som verifierar det ni säger. Om ni fortsätter på en historia, se till att man kan läsa de tidigare delarna.
Sen finns det saker som man bör följa men som jag i ärlighetens namn är usel på att göra:
- Gör en redaktionell plan. Vad ska ni skriva om? När ska ni göra det?
- Se till att posta kontinuerligt. Minst en gång i veckan är ett minimum.
- Tänk på hur ni hanterar rubriker och viktiga nyckelord i texten. Det är där ni kommer att hittas.
- Koppla ihop bloggen med era övriga sociala medier och självklart – se till att den syns rejält på er hemsida.
En av de bästa att lära sig om bloggande är Problogger. Läs mer där och starta en blogg, eller blås liv i den där ni startade för länge sen. Vill ni ha hjälp och stöd – hör gärna av er: det här är en del av mitt jobb som sociala medie-konsult.