Att Facebooks sök varit en katastrof är knappast att ta till överord. Idag släppte man funktionen Graph Search. Det är en sökmetod som satsar på att utnyttja både sociala grafen: våra kontakter och kontakters kontakter, samtidigt som man satsar på intressegrafen: den vi delar med personer som har samma intressen.
Det här innebär att fajten mellan flera olika söksätt kommer att öka. Google som bygger på innehåll och länkar medan Facebook bygger sitt sök på våra sociala kontakter. I den tidiga betan är det personer, foton, platser och tider som gäller men självklart kommer Facebook att bygga vidare så att allt innehåll är sökbart. Den sociala grafen får styra det som visas kommer influens-marknadsföring bli viktigare – och framförallt kommer företagen verkligen behöva jobba med innehållet: genom att varje individs plats i även sidornas sociala graf kommer styra vad som syns. Därför blir exempelvis ”Om” viktigare att man arbetar igenom, kontinuerligt bra innehåll som inte bara är länkar utan driver egna varumärket etc. Search Engine Optimization har blivit en viktig del att addera även för företagens Facebook-strategi.
Det du kan göra är att anmäla dig för betaversionen och Facebook kommer att göra en limiterad roll-out. Läs mer hos Wired, Forbes, WSJ, PC Mag, ZDNet, WSJ 2, Marketwatch, All Things Digital, Adweek, Searchengineland, SvD, The Verge
Uppdaterat: Facebook släppte helt klart något som många intresserar sig för – utom marknaden som droppade med flera procent direkt efter att Graph Search lanserats. De hade antagligen prisat in något som de kände som mer direkt coolt, eller mer inriktat på hårdvara – det kan säkert ha handlat om en direkt respons på att ryktena om en Facebook-telefon inte var sanna. Det viktiga i det här fallet är att om Graph Search utvecklas så kommer social search bli verklighet på ett sätt som vi tidigare inte sett. Det kan vara svårt för en kortsiktig marknad att förstå impacten och möjligheterna.