Kategorier
Konferens

What’s cooking i sociala medier på #webbdagarna

Jag är som en del vet på Webbdagarna.

Det här är den session jag höll tidigare idag:

Här finns slidesen:

Manuset som jag inte riktigt följde:

Hej. Deeped Niclas Strandh heter jag. Är delägare i en reklambyrå i Dalarna som heter United Power. Och har hållit på med sociala medier ganska länge. Typ väldigt länge. Typ sen vi började prata om sociala medier.
Jag ska prata lite om vad som händer just nu. Vart sociala medier är på väg. Då får man välja mellan två vägar: antingen att prata om det som är just nu – en massa tjänster som ni sedan kan gå hem och regga er på och sedan glömma bort. Eller dra upp lite större linjer: vad innebär sociala medier idag, hur påverkar det oss.

Sociala medier är mainstream nu. Internet är socialt. Om vi tar några nyckeltal: Facebook har varje månad 955 miljoner användare. Ökningen har planat ut men de kommer att nå en miljard användare ganska snart. I Sverige är mer än hälften av befolkningen uppkopplad på Facebook någon gång under en månad. Twitter är ett självklart verktyg för journalister, politiker och många företag ser hur en twitterinvestering snabbt betalar sig. Bloggarna, som av en del dödförklarats, transformeras till ett nytt medieslag där olika segment lever både av och på sina bloggar. Och webbsidor är nästan till 80 % kopplade till sociala nätverk.

Den starkaste trenden – eller snarare utvecklingen inom sociala medier-business är att förstå converged media; mixen och processen mellan olika delar av den verktygslåda vi har att använda där vi idag har basen i våra egna digitala medier: webb, blogg, Facebooksida och där köpt media handlar om att arbeta med att driva trafik, skapa kännedom och intresse. Men PR är extremt viktigt: att arbeta med digital pr där det inte bara handlar om att få traditionella medier att skriva om företaget utan också fånga upp de nya medier som pratar om ett varumärke. Upplevelsen av ditt varumärke och konverteringen av kunder skapas när allt har samma rytm. För marknadsförare handlar det om att vara MSC: master of the social ceremony.

Den bästa marknadsföringen är alltså att skapa uppmärksamhet och driva trafik till den egna sajten – och där få människor att gilla, dela med sig osv. Helst köpa våra prylar också självklart. Men varför delar vi: i en undersökning så visar det sig att det är de här tre parametrarna som gäller: att vi ska upplevas som smarta, att vi ska känna att vi tillhör en grupp och säkerställa sin sociala ställning.

Just att visa en mer och mer riktig person även online är något som följer med att sociala medier blir mainstream. Vår digitala identitet närmar sig hela tiden vår analoga. Från att sagt vad vi gör så har vi börjat säga vad vi tycker och nu går vi hela vägen och pratar om vem vi är: allt från historia, mående, drömmar, problem i relationer och vad vi brinner för – våra intressen. En trend kopplat till intressen (och social påverkan) är quantified self där fler och fler använder allt från Runkeeper till internetuppkopplad våg för att berätta mer om sig själv. Varför? För att vi vill dela saker med andra för att visa oss värdiga att vara en del av våra vänners liv.

När vi gör det – skapar oss en social ställning genom likes och delning och statusuppdateringar så lämnar vi mängder av data efter oss. Ett kapital som vi kan använda för att betala för att få använda ”gratistjänster. Mitt data är mitt kapital. Varje företag måste också se att det här är en tillgång: och utnyttja det för att skapa ännu bättre kundupplevelse.

För att göra det måste man hantera stora mängder data. För att kunna utnyttja styrkan i converged media måste man veta vilka som ser den köpta reklamen, vilka som man ska pitcha på för att bygga ett varumärke med hjälp av förtjänade medier och självklart – vilka är de där personerna som finns på våra egna medier? Det är vad Klout och deras konkurrenter handlar om. Vi har alltid valt att lista vår omvärld. Vi människor gör hierarkier för att bringa ordning i en kaotisk omvärld. För att veta vem man ska lita på, vem man ska prata med för att komma någonstans så behöver man skapa sig en bild av andra personers influens, deras kapacitet att nå ut.

Klout är egentligen inte så svårt men ändå lite Balthazar. I korthet går det ut på att man tar in siffror på hur många som följer dig och är vänner med dig – men det är också viktigt vilka som följer dem och är deras vänner. Men inte bara det utan också hur många som använder ditt material via retweets eller delningar, hur bra du är på att engagera människor i kommentarer och mentions och självklart – vilka som engagerar sig. Allt det körs genom en matris och en algoritm där olika delar viktas mot varandra: idag är andras aktivitet runt ditt innehåll det som väger tyngst och vilka som dina vänner har som vänner vilket gör det svårare att gejma systemet. Ut kommer en siffra: en klout som indikerar din sociala ställning online. Upprörande? Kanske – men det är kanske viktigt att fundera över om en människas värde alltid räknas utifrån dess sociala ställning. För företag innebär det här en säkrare – och enklare möjlighet att identifiera personer att pitcha digital pr på, att ha som en filtrering för allt från anställningar till rabatter. Jag som individ väljer att sälja min data till de tjänster jag vill använda, och via dessa till Klout. För att på så sätt visa vem jag är i mitt sociala nätverk. (min postning om influens och Klout)

Självklart tar vi oss olika roller på nätet. Men vi har också en övergripande bild att visa upp och gör det. Vi bygger en social graf: data som är vårt kapital. Samtidigt ökar vår aktivitet i nischade nätverk. Specialiserade på våra intressen. Vi har fått ett antal sfärer där vi är oss själva men självklart spelar olika roller. De har inga vattentäta skott mellan sig och går in i varandra på olika sätt. Den professionella sfären är för fler och fler en självklarhet: jobbet är en viktig del av vardagen och ens arbetskamrater kan mycket väl också vara ens vänner online. Den privata eller personliga sfären är där vi håller tand för tunga när det gäller att förhäva oss men också att se till att våra närmaste vänner, släktingar och goda bekanta får möjlighet att umgås med oss via nätet. Bilder på vardagen, berättelser som senaste kräftskivan, grötuppdateringar – de har sin plats i den här sfären.
Slutligen så har vi intressesfären – där sker oerhört mycket utveckling idag. Vi väljer att använda tjänster som är nischade mot våra intressen: mat, resor, bilar. De sipprar självklart igenom till övriga sfärer men vi skapar egna relationer med personer som delar våra intressen.
För företag blir det intressant både att välja samarbetspartners och vilken tjänst man ska sikta in sig på när det gäller att arbeta med förtjänade medier, för utvecklare att fundera vilken sfär man vänder sig till. Våra beteenden, vår vilja att dela saker och incitament att prata med företag och varumärken är olika i de olika sfärerna.

Bra med nischade nätverk, tjänster som plockar upp vår intressesfär men kommer de inte gå samma väg som alla tidigare tjänster – och är inte Facebook på väg att försvinna?
Nej, Facebook är inte jämförbart med Myspace 2010. Och tidigt i ett paradigmskifte sker massor med kreativa startups men lika mycket kreativ förstörelse. Ett nischat socialt nätverk: som foodspotting, everplaces eller varför inte instagram mfl behöver en grundplattform. Det är idag FB.

Så vi får minnas de som gick och glädjas åt de som är kvar.

Så tre trender som vi ser ske just nu:

  1. de stora plattformarna blir inte bara där vi umgås utan vi använder dem för att visa vilka vi är. Som företag är utmaningen att använda plattformarna inte bara för egna medier utan också för att vara en del av identiteten.
  2. Vi är data. Precis som med surt förvärvade pengar så kan vi välja att köpa eller inte köpa tillgång till tjänster genom att ge vidare vad vi är. Företagens utmaning är att här skapa vettigt innehåll som är värt att spendera mitt datakapital på. Och självklart att göra något vettigt av den data man får in.
  3. Slutligen: sociala grafen har utvecklat ett antal sfärer. Nischade nätverk kommer att uppstå fr a runt intressesfären. Företagens utmaning ligger i att hitta rätt sfär för sin närvaro och därmed enklare hitta förtjänade medier där personer är intresserade. Lyckas man förs detta vidare ut i den sociala grafen.

Bilder. Bilder är en gigantisk nu-trend som går in i alla de olika sfärerna. Bilder på allt från nya köket till självporträtt av snuvig näsa. Och inom intressesfären – bilder på mat, på resmål, på mormor framför en bra restaurang i Brooklyn. Eller Eslöv. Allt är bilder bilder bilder.
För att inte tala om Pinterest. Men det ska Sarah prata om om fem minuter. Missa inte det här i salen om fem minuter.

Tack för mig.