Krönika Internetworld: För att det är roligt!

Publicerad i Internetworld nr 2-12.

Det är ofta på de mest oväntade ställen som nya insikter om kommunikationsstrategier och våra beteenden slår dig. I sittliften till exempel.

En av säsongens första dagar i Romme Alpins ena sittlift* fick plötsligt min son en existensiell upplevelse. ”Varför åker man upp och ner för en backe?”. Det är onekligen en bra fråga.

Varför spenderar man ganska mycket pengar på utrustning och liftkort, kanske stughyra med mera på att åka upp och ner för en backe? Ledighet och semester tar man ut och åker lång väg, på ganska halkiga och smala vägar. För att åka upp och ner för en backe.

Och tänk på alla som inte kan göra det!

Självklart försöker man då rationalisera de val man gör. ”Man får frisk luft och man får röra på sig!”. Det handlar om att komma bort från vardagen en stund. Det är viktigt att barnen får se nya saker.

I slutänden är det ändå faktiskt så att man åker upp och ner för en backe.

När det gäller att välja hur vi ska kommunicera med kunder, vilka verktyg vi ska använda och allt sånt brukar det alltid handla om att hitta meningen med vad vi gör. Varenda val ska utgå från ett optimerat nyttoperspektiv där varje ord, varje sekund helst ska kunna omräknas i ett ROI. Exceldiktatur. Att våga göra saker utan en logisk bakgrund är big no no.

Jag får ofta frågan: ”men hur kan vi tjäna på det där med digitala medier? Vad finns det för mening med att hålla på att vara social på nätet?”. Ofta får jag svälja lite mer bitska svar efter att ha tittat på deltagarnas marknadsföring. För det finns en massa anledningar – och mängder av sådana som vi inte riktigt vet förrän efteråt.
Vad är det för mening att använda Facebook? Vad är värdet av en retweet? Det man önskar sig mest av allt är att kunna säga hur många som kommer att bli kunder efter varje blogginlägg.

Vi vet inte. Vi kan ana och ju mer vi testar desto mer lär vi oss. Men det blir som att veta vem som vinner nästa Melodifestival. Vi människor är irrationella. Våra kunder är människor.

De flesta lyckade företag har blivit det genom en schysst mix av magkänsla, bra idéer och passion för det man gör. Rätt många relationer i affärslivet startar med att man pratar om vädret. Det meningsfulla rationaliseras ofta i efterhand. Vinsten av varje investerad minut blir något som man får försöka att hitta på för investerarna. Den där transportsträckan ni vet – innan den hisnande känslan när idén håller, när kunderna hittar en och blir nöjda. Det är en hisnande känsla som är som syre rakt in i blodet, sol som lyser en rakt i ögonen.

Den känslan. Svårgreppbar och inte logisk. Omöjlig att få in i ett kalkylblad och svår att enkelt se nyttan med. Det där lite förbjudna men ändå svaret på frågan varför man gör saker oavsett om det handlar om att prata med sina kunder eller åka upp och ner för en backe.

För att det är roligt såklart!

*Till saken hör att sonens skidsäsong nu är över efter en rejäl vurpa. Så självklart är det viktigt att undvika att snubbla även när man gör sin marknadsmix.