Kategorier
Sociala medier

#almedalen äger svenska Twitter under den här veckan

Uppdatering: Det sker en del koll på statistiken. Förutom att den fantastiska @hampusbrynolf gjort en Makthavareutredning med relationer på Twitter så håller bland annat Lissly koll på vad som sägs under veckan.

En intressant aspekt är hur Twitterskrivandet förändras över ett dygn när det gäller Almedalen:

Aktiviteten är hög fram till efter talen och om jag minns rätt från tidigare år så är skillnaden att det oftast var den högsta peaken under och efter talen medan det nu pågår ett stort flöde under seminarietiderna. Det stämmer också med Liveboarden från Almedalen 2012:

Det är en helt klart mycket högre grad av twittrande i år och idag på torsdagen är det mer än 12000 unika användare som använt #almedalen-hashtaggen. Det är också intressant att notera att #gma12 slår igenom. Det är iofs förväntat då själva programformen byggts utifrån ett sociala medieperspektiv. Online är @britstakston och @jocke mäktiga om man jämför med vilken plattform de har gentemot exempelvis @niklassvensson och @pihlblad som är journalister i traditionella medier och har dessa som plattform.

 

 

Originalpostning: Almedalen har startat och Deepedition är för första gången på flera år inte där. Det är rejält tråkigt. Men man är lite där om man använder Twitter. Hashtaggarna flödar stort från Visby redan och tittar man på det Liveboard som Twingly satt upp så sprutar tweetsen ut i etern*. Tittar man på andelen tweets för Almedalen kontra exempelvis EM-fotbollen så är det en markant skillnad till Almedalens fördel:

Bloggandet brukar ligga och skvalpa lite i efterhand. På Poltiometern ser man inte Almedalen som trendord ännu medan Knuff.se fått upp det på kartan. Enligt Twinglys Insights så har mer än 604 bloggar nämnt Almedalen i poster senaste veckan.

Facebook är som vanligt rätt svårt att mäta men tittar man på de möjligheter som finns så är det markant lågt.

Topsy.com som försöker att mäta allt menar att det är nästan 9000 mentions av Almedalen men det verkar mycket lågt jämfört med hur många Tweets som genereras i andra statistikprogram.

Vi får kontinuerligt veta om vad som twittras om från såväl Meltwater som (gissar jag) Retriever mfl mediebevakare under veckan.

Man kan kallt konstatera att Almedalen är Twitterland. Politiker och media har anammat nätverket och det vi såg förra året utvecklas nu till en gigantisk massa av tweets som sköljer in över fastlandets internetuppkopplingar. Det är snabbt, det är mobilt och det är enkelt att använda. Under Almedalen tenderar dock twittrandet att bli väldigt mycket megafontwittrande: man refererar och berättar vad man gör, sällan speciellt mycket dialog utspelar sig.

Bra hashtaggar att följa är:

  • #almedalen – typ hela flödet. Det är gigantiskt
  • #gma12 – i år så gör JMW än en gång satsningen på direktsänd online-tv tillsammans med Mindpark och FKDV och kör en morgonsändning varje dag.
  • #sommartorg – är Säkerhetspolitiskt sommartorg som varje dag gör intressanta nedslag
  • #H12WS är årets omöjliga hashtagg för Bloggplats H12 där sociala mediemänniskor tenderar att samlas nån gång under dagen.

*Det finns också en generell board för Almedalen som inte nollas. Den startade förra året och var när det här skrivs uppe i lika många tweets som jag skapat under fem år :)