Sociala medier är inte längre ”det där nya” utan en del av en medieväv som alla behöver hantera. Behovet av att förklara ”vad det är” har minskat även om det fortfarande finns: det är fortfarande många som känner viss osäkerhet över hur företag, organisationer faktiskt ska använda sig av sociala medier i sin dagliga verksamhet. Men vi har gått långt från när folk kunde uttala sig tvärsäkert om att sociala medier bara är en övergående trend och trams.
Det har varit ett stort steg; ett paradigmskifte som förändrat grunden för hur samhället kommunicerar. Sociala medier handlar egentligen ganska lite om teknik utan mycket mer om en ny logik, ett nytt sätt att tänka runt hur vi marknadsför saker, hur vi kan vara sociala och hur vi relaterar till saker i vardagen oavsett om det handlar om företag, organisationer eller våra vänner och bekanta. Från att skapa information som är envägsinställd till att börja arbeta med ett kommunikativt tänkande där målet är att låta användarna interagera och vara en del av marknadsföringen genom att sända vidare, skapa egna stories runt de atomer av information som företaget eller organisationen kommunicerat.
Idag börjar vi se hur sociala medier helt enkelt blir en del av det sätt som vi arbetar, det sätt som vi kommunicerar i vardagen. Stålbadet, nyheten och fr a arbetet med att evangelisera är över (bland annat det jag pratade om på min SSMX-session ”Fem år som sociala medieguru”). Det är nu saker kommer att hända, och det är nu arbetet börjar på riktigt.
Det kommer inte ske samma språng inom de närmaste åren. Nya tjänster, ny teknik ja. Mobilen kommer ta över oerhört mycket av hur vi använder internet vilket kommer att kräva att vi pivoterar våra strategier runt sociala medier och marknadsföring online men det är inte ett lika stort skifte som vi varit i de senaste fem-sju åren.
Jag och min vän @johanlange satt och pratade om hur vi fått vara med om ett stort skifte och vad nästa skifte kommer att vara. Jag tror att nästa stora skifte blir när internet blir ambient dvs. när vi är uppkopplade utan att behöva aktivt göra något. Det är när online/offline-dikotomin helt enkelt försvinner. Det kommer innebära helt nya tekniker och än en gång ett nytt sätt att tänka runt hur vi kommunicerar. Det är inte så långt borta, flera framtidsvisioner runt Google Glasses och MS olika kontors och sömlösa integrationer är just framtidsvisioner men något som knappast är helt omöjligt. Redan dagens utveckling av såväl internet of things, där kommunikationen på många sätt skapas helt utan människors direkta inverka respektive augmented reality/förstärkt verklighet där tanken om att information är ett lager ovanpå det vi ser redan finns exempelvis i Yelps Monocle-funktion.
Tänker på det när jag sitter på ett tåg från Stockholm och i vad jag under mina år som tågpendlare kallar ”salamörkret”: en sträcka mellan Sala och Avesta där det knappt finns någon täckning alls för mobiltelefoni. Som Johan påpekade så är vi idag extremt beroende av såväl eltillgång (batterierna är fortfarande ett av de stora problemen oavsett vilken maskin som används) respektive mobiltelefontäckning. Att vi globalt också har en snedvridning av tillgången till snabbt internet respektive ström är en annan stopp för detta. Nästa steg kommer precis som med web 2.0 handla om teknik som möjliggör men där, precis som i de tjänster som skapat den sociala revolutionen, själva beteendet och fr a att det finns behov att tillfredsställa hos användarna, kommer att driva utvecklingen till ett nytt paradigmskifte inom online.